Sari direct la conținut

​Scandalul facturilor mari la energie electrică și gaze continuă: Amenzi de peste 2,6 milioane de lei. Ce nereguli a descoperit ANRE

HotNews.ro
, Foto:
, Foto:

​ANRE a anunțat joi că a finalizat noi acțiuni de control la furnizorii de energie electrică și gaze naturale, în urma cărora a aplicat amenzi în valoare de peste 2,6 milioane de lei. Printre neregulile depistate, ANRE a constatat spre exemplu că firmele CEZ Vânzare, Electrica Furnizare și Res Energy Solutions nu au emis facturi aferente consumului de energie electrică și gaze naturale conținând schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021.

Ce nereguli susține ANRE că a depistat și amenzile aplicate:

I. Astfel, în urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile CEZ VÂNZARE, ELECTRICA FURNIZARE și RES ENERGY SOLUTIONS nu au emis facturi aferente consumului de energie electrică și gaze naturale conținând schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021.

Pentru faptele săvârșite, societățile în cauză au fost sancționate cu amendă contravențională după cum urmează:

  • CEZ VÂNZARE (gaze naturale) – 200.000 lei
  • CEZ VÂNZARE (energie electrică) – 10.000 lei
  • ELECTRICA FURNIZARE (gaze naturale) – 200.000 lei
  • RES ENERGY SOLUTIONS (energie electrică) – 10.000 lei

Totodată, au fost dispuse măsuri pentru toţi furnizorii de a respecta prevederile legale în sensul facturării consumului de gaze naturale cu aplicarea schemei de sprijin beneficiarilor acesteia.

II. Au mai fost finalizate acțiuni de control, în sectorul energiei electrice și gazelor naturale, prin care s-a verificat respectarea:

  • obligației de transmitere, în termen de 5 zile calendaristice de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de gaze naturale și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului;
  • obligației de transmitere, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de energie electrică și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului;
  • obligației privind emiterea facturii cu decontul final de lichidare şi transmiterea acesteia clientului final, în termen de maximum 42 de zile de la data schimbării efective a furnizorului de energie electrică sau gaze naturale.

În urma finalizării acțiunilor de control, s-au constatat încălcări ale obligațiilor legale verificate, furnizorii fiind sancționați cu amendă contravențională după cum urmează:

Furnizori de energie electrică:

  • ELECTRICA FURNIZARE – 400.000 lei
  • E.ON ENERGIE – 400.000 lei
  • HIDROELECTRICA – 90.000 lei
  • TINMAR ENERGY – 60.000 lei
  • CEZ VÂNZARE – 20.000 lei

Furnizori de gaze naturale:

  • ENGIE – 400.000 lei
  • E.ON ENERGIE – 400.000 lei
  • ENERGIE GAS & POWER – 100.000 lei

III. La societatea CEZ VÂNZARE a fost finalizată o acțiune de control, în domeniul gazelor naturale, prin care s-a verificat respectarea obligației de returnare către clientului final, în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii cu decontul final, a sumei datorate, în situația în care decontul final de lichidare conține un sold negativ.

În urma finalizării acțiunii de control, s-au constatat încălcări ale obligației legale verificate, în sensul depășirii termenului legal, societatea CEZ VÂNZARE fiind sancționată cu amendă contravențională în valoare de 240.000 lei.

IV. De asemenea, la societatea EURO SEVEN INDUSTRY a fost finalizată o acțiune de control, în ceea ce privește neîndeplinirea măsurilor dispuse printr-un proces verbal de constatare și sancționare aplicat în perioada anterioară, aplicându-se amendă contravențională în valoare de 100.000 lei, pentru facturarea clienților finali, în mod greșit, a costurilor generate de dezechilibrele zilnice și de depășirea capacității de transport și a dispus societății ca, în termen de 45 de zile de la data comunicării procesului verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, să restituie clienților finali din portofoliu, sumele de bani facturate și încasate în mod nejustificat.

Amenzile anunțate de ANRE vin în aceeași zi în care Ministrul Energiei susține că furnizorii au recalculat toate facturile și se așteaptă să nu mai existe erori

Furnizorii au finalizat recalcularea facturilor şi nu mai sunt aşteptate erori, a afirmat, joi, ministrul Energiei, Virgil Popescu, în conferinţa „Reconectarea încrederii între consumatori, instituţii şi operatori – ieşirea din criza facturilor”, informează Agerpres.

„Am avut marţi o întâlnire online cu toţi furnizorii, am transmis ideea că trebuie recâştigată încrederea consumatorilor. Trebuie împreună să reclădim această încredere. Trebuie să recunoaştem, şi furnizorii trebuie să recunoască, că au fost facturi eronate, că nu s-a aplicat legea compensării şi plafonării, ANPC şi ANRE au intervenit, a fost nevoie şi de o modificare legislativă astfel încât furnizorii să refacă absolut toate facturile care nu au reflectat prevederile legale”, a spus Popescu în conferinţa organizată de Antena 3.

El a arătat că recalcularea facturilor a fost finalizată.

„A reieşit din discuţii că în general cam toate facturile au fost refăcute, eu aştept ca furnizorii şi asociaţiile să iasă public să spună că au finalizat această operaţiune asta şi mă aştept să nu mai existe facturi făcute eronate. Nu suntem absurzi, e firesc să se mai întâmple erori, dar una e să fie accidente, alta să se întâmple aşa cum s-a întâmplat şi colegii de la ANPC vă pot spune mai multe”, a adăugat ministrul.

Prezent la aceeaşi conferinţă, Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a spus că facturile la energie vor fi mai mari decât erau obişnuiţi oamenii deoarece aceasta este evoluţia pieţei şi nu pentru că furnizorii vor să îi fure.

„Ideea lansată de furt are ca element constitutiv al acestei eventuale infracţiuni intenţia. Niciunul dintre operatorii economici nu a putut fi tras la răspundere pentru intenţia de a fura consumatorii. Faptul că unele dintre norme şi unele dintre aplicaţiile lor nu au putut ţine pasul cu aşteptările consumatorilor cred că au fost unele dintre elementele importante ale disfuncţionalităţii pieţei. Este adevărat că au fost cazuri în care mare parte a consumatorilor au fost şocaţi primind facturi cu mult mai mult faţă de ceea ce aceştia erau obişnuiţi”, a precizat el.

De la finalul anului trecut, ANPC a început o discuţie cu furnizorii.

„Aveam să aflu că mare parte dintre facturile emise greşit deja fuseseră recalculate şi am stabilit să deschidem un canal de comunicare mult mai direct pentru a fi siguri că lucrurile acestea îşi vor urma cursul normal. Am trimis un chestionar prin care adresam operatorilor o sumă de întrebări inclusiv legate de faptul că am vrea să ştim câte facturi au fost emise cu deficienţe, câte au fost corectate pentru că au circulat în piaţă informaţii care păreau contradictorii”, a susţinut Constantinescu.

În opinia sa, este mai puţin importantă, chiar şi pentru consumatorul final, aplicarea unei sancţiuni, indiferent de valoarea acesteia.

„Trebuie să dezamorsăm piaţa de această tensiune artificial creată. Consumatorii să înţeleagă că suntem autorităţi care veghează să nu fie furaţi, cum s-a transmis, să transmitem consumatorilor că recalcularea se va face nu doar datorită supravegherii autorităţilor, ANRE şi ANPC, ci în primul rând că nu este o rea intenţie a marii majorităţi a furnizorilor de utilităţi. Evoluţia preţurilor nu ţine de aceştia. Majoritatea facturilor, în afară de ajutorul plafonării şi compensării, vor avea valori mai mari decât erau aceştia obişnuiţi până acum. Nu înseamnă că cineva fură, ci că aşa a evoluat piaţa”, a subliniat preşedintele ANPC.

În urmă cu câteva săptămâni, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a afirmat că vinovaţi pentru facturile uriaşe sunt furnizorii, pe care i-a numit „hoţi”.

„Cum să plătim o factură la un hoţ? Încercăm întâi de bună voie cu hoţul, între ghilimele, să spunem aşa. Dacă nu aplică legea, e clar că face o infracţiune, nepunerea în practică a unei legi este o infracţiune, chiar dacă legea nu are o sancţiune, există corecţii prin celelalte legi. Nu plătim, încercăm să vorbim, dacă nu, reclamaţie directă către Protecţia Consumatorului”, a spus Popescu, pe 11 ianuarie, într-o emisiune la Realitatea Plus.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro