Vânzările de vehicule electrice în SUA vor atinge un nivel record în 2023
Vânzările de vehicule electrice (EV) în SUA ar urma să reprezinte anul acesta 9% din totalul vehiculelor de pasageri, un nivel record, arată datelor firmei de cercetare Atlas Public Policy, transmite AP.
În 2022, vânzările de vehicule electrice în Statele Unite au reprezentat 7,3% din totalul vehiculelor de pasageri, conform Agerpres.
Va fi pentru prima dată când vor fi vândute pe piaţa americană peste un milion de vehicule electrice într-un an calendaristic, ajungând probabil la 1,3 – 1,4 milioane de unităţi, previzionează Atlas Public Policy.
Deşi este un avans semnificativ, Statele Unite sunt încă în urma altor ţări – cum ar fi China, Germania şi Norvegia – în privinţa succesului EV.
În primele şase luni din acest an, vehicule electrice au reprezentat 33% din vânzările din China, 35% în Germania şi 90% în Norvegia, conform datelor BloombergNEF EV. Cifrele includ atât vehiculele alimentate pe baterii cât şi cele hibride plug-in.
În China, Germania şi Norvegia, guvernele au stabilit ţinte ambiţioase de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră şi au acordat subvenţii la achiziţiile de vehicule electrice,
Tesla a scăzut prețurile
În SUA, scăderea preţurilor a stimulat vânzările EV.
Tesla, actualul lider al pieţei EV, a redus anul acesta de câteva ori preţurile modelelor sale, ceea ce i-a forţat şi pe alţi producători auto să urmeze exemplul. De asemenea, firmele auto oferă acum subvenţii mai ridicate pentru modelele lor electrice.
Programul american de investiţii (Inflation Reduction Act, IRA), un pachet de 369 de miliarde de dolari, prevede distribuirea de subvenţii pentru industriile verzi, precum fabricarea de baterii pentru vehiculele electrice sau producţia de panouri solare. În funcţie de anumite cerinţe, programul american de subvenţii a ajutat la reducerea costurilor EV între 3.750 şi 7.500 dolari. Şi costurile cu bateriile pentru EV au scăzut, în contextul declinului preţurilor unor materii prime, cum ar fi litiu.
Dar pentru mulţi consumatori, infrastructura publică de încărcare EV, nefiabilă şi inaccesibilă, rămâne o barieră, conform BloombergNEF. În octombrie, o maşină electrică încă costa în medie cu 3.826 dolari mai mult decât o maşină nouă, ajungând la 51.762 dolari, faţă de 47.936 dolari, arată estimările Kelley Blue Book.
Şi analiştii de la Goldman Sachs se aşteaptă ca până în 2025 preţurile bateriilor pentru vehiculele electrice să scadă cu 40%.
Industria auto este afectată şi de temerile privind încetinirea pieţei EV. Unii producători auto, inclusiv Ford şi General Motors, şi-au redus obiectivele privind electrificarea. Dar, în acelaşi timp, multe companii auto străine îşi extind planurile. Consumatorii se pot aştepta ca producătorii de EV din China, cum ar fi BYD, să intre pe piaţa americană în următorii ani.