HARTĂ INTERACTIVĂ Autostrăzile și drumurile expres, la raportul de final de an / Câți kilometri s-au deschis, ce șantiere noi au apărut și care sunt proiectele cu șanse de inaugurare în 2022
În 2021 s-au deschis traficului circa 52 de kilometri noi de drum rapid, din care aproape 34 de kilometri de autostradă. Mai important însă e că aproape pe tot parcursul anului pe mai toate șantierele s-a lucrat și nu au existat blocaje. Tot în 2021 s-au deschis șantiere pe aproape 180 de kilometri de autostrăzi sau drumuri expres noi, iar pe 2022 există premisele pentru câteva inaugurări spectaculoase.
Câți kilometri de autostradă au fost deschiși traficului în 2021
Autostrăzi deschise traficului în 2021:
A3 Ungheni – Târgu Mureș – 4,5 km
A10 Sebeș – Turda, Lotul 2 – 25 km (+ 4 km nefolosiți anterior de pe loturile 1 și 3)
–-
Total: 33,5 km de autostradă
Drumuri de mare viteză și/sau siguranță sporită (2×2 cu separator de benzi):
Drum de legătură A3 – Tg. Mureș – 4,7 km
Drum ocolitor Giurgiu, legătură DN5 – vama Ruse – 6 km
Centura Mihăilești – 3 km
Centura Satu Mare (parțial) – 4 km
Pasajul Mogoșoaia pe Centura Capitalei – 1 km
–-
Total: 18,7 km
HARTĂ INTERACTIVĂ – Autostrăzile în România 2021 – 2022
- Legendă: VERDE – deschis circulației în 2021 / ROȘU – în lucru / NEGRU – deschis circulației anterior
- ZOOM și CLICK pe tronsoane pentru informații suplimentare despre lot.
–
Ce șantiere noi de autostrăzi au fost deschise în 2021
Dincolo de inaugurările propriu-zise, anul 2021 a însemnat un an cu șantiere fără blocaje și cu lucrări noi deschise pe aproape 180 de kilometri de autostradă și drum expres.
Tronsoanele de pe Autostrada Transilvania, tronsoanele UMB de pe Drumul Expres Craiova – Pitești, primul tronson al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, Podul peste Dunăre de la Brăila – sunt doar câteva dintre proiectele unde anul 2021 a însemnat lucrări neîntrerupte și avansuri mari.
Au fost însă și alte proiecte unde avansurile înregistrate au fost mai mici, precum primul Tronson al Drumului Expres Craiova – Pitești, centura de sud a Timișoarei sau lărgirea centurii Capitalei între DN2 și A2.
Probabil singurul proiect care s-a blocat cu totul în prima jumătate a anului a fost cel al autostrăzii A3 Chețani – Câmpia Turzii, care s-a lăsat cu rezilierea contractului. Dar și pe acesta lucrurile s-au rezolvat relativ rapid, iar în iulie a fost relicitată lucrarea ajunsă în șase ani la circa 38% stadiu fizic.
Șantiere noi deschise în 2021:
– A0 Sud – Lotul 1 (17 km) și Lotul 3 (18 km)
– A1 Pitești – Sibiu, secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș – 30 km
– A3 Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului – 42 km
– A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău – 13,5 km
– DX12 Craiova – Pitești, Tronsonul 3 – 32 km
– Drum Expres Brăila – Galați – 11 km
– drumurile de legătură pentru Podul de la Brăila – 15 km
–-
Total: 178,5 km
În plus, s-au mai deschis șantiere pentru:
– Centura Tecuci – 7 km
– reabilitarea podurilor dunărene de la Fetești și Cernavodă
– a fost refăcut DN68A între Margina și Holdea (circa 10 km).
Ce autostrăzi sau drumuri expres s-ar putea deschide în 2022
Anul 2022 ar putea veni, într-un scenariu optimist, cu deschideri de trafic pe aproape 100 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, iar unele dintre proiectele care au șansa să fie inaugurate sunt chiar spectaculoase: Podul de la Brăila, primul sector al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, precum și primii kilometri de drum expres adevărat în România.
– A1 Sibiu – Boița – 13 km (half-profile pe viaductul Tălmăcel) – stadiu în decembrie 2021: 56%
– Podul de peste Dunăre de la Brăila + 10 km de drum de legătură – stadiu în decembrie 2021: 51%
– DX12 Craiova – Pitești – Tronsonul 2 – 40 km – stadiu în decembrie 2021: 90%
– DX12 Craiova – Pitești – Tronsonul 3 – 32 km – stadiu în decembrie 2021: 15%
– VO Satu Mare (complet) – restul de 16 km – stadiu în decembrie 2021: 82%
– Pasajul de tip giratoriu-suspendat de la Domnești – stadiu în decembrie 2021: 51%
– Pasaj de tip giratoriu-suspendat – Berceni+ centură 2×2 – stadiu în decembrie 2021: 43%
– Pasaj de tip giratoriu-suspendat – Oltenița + centura 2×2 – stadiu în decembrie 2021: 37%
2022 și autostrăzile din Moldova – Primele licitații de execuție pe Autostrada Unirii A8? Primul șantier deschis pe Autostrada Moldovei A7?
Anul 2021 nu a adus și semnarea primelor contracte de execuție pe autostrăzile din Moldova, chiar dacă pentru primul tronson de pe A7 licitația a fost lansată încă din luna iunie.
Celelalte tronsoane din A7 încă nu au fost scoase la licitație, iar pentru Autostrada „Unirii” A8, anul 2021 a venit și cu bune și cu rele: s-a semnat în sfârșit SF-ul și proiectarea pe tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni, însă pe tronsonul montan vechiul contract de SF pe Tg. Mureș – Tg Neamț a avut probleme și nici până acum nu a fost avizat complet.
În 2022 însă există totuși șanse să vedem alte licitații pentru execuție în cazul unor tronsoane de pe A7 sau A8.
Pe A8 ar putea fi scoasă la licitația de execuție porțiunea Moțca (DN2) – Târgu Frumos, precum și proiectarea și execuția capetelor sectorului montan (prinse în PNRR, ce trebuie finalizate până în 2026): Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin (Tg. Neamț) – Moțca (DN2).
De asemenea, restul tronsoanelor de pe A7, de la Buzău până la Pașcani ar putea fi licitate direct pentru execuție, fiind nevoie de urgentarea etapelor mai ales că A7 până la Pașcani e prinsă la finanțare prin PNRR; deci trebuie finalizată până în 2026.
Totodată, pe A7 am putea vedea semnat contractele pe primul sector, de la Dumbrava (Ploiești/A3) până la Buzău, astfel încât să putem marca până la finele anului primele șantiere deschise pe A7 (exceptând centura Bacăului deschisă deja traficului în 2020).
–
Autostrăzile din România, în cifre
Kilometri reali de autostradă în exploatare în România:
A1: București-Pitești – 110 km
A1: Sibiu-Sebeș-Orăștie-Simeria-Deva-Ilia 175 km
A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac – 160 km
A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța – 203 km
A3: București-Ploiești – 62,8 km
A3: Râșnov – Cristian – 6,3 km
A3: Târgu Mureș – Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) – Iernut – Chețani – 36,2 km
A3: Câmpia Turzii – Nădășelu – 61,3 km
A3: Biharia – Borș – 5,3 km
A4: Centura Constanța – 22,2 km
A6: A1 – Centura Lugoj – 11,4 km
A7: VO Bacău – 16 km
A10: Sebeș – Turda – 70 km
A11: Parte din Centura Arad – 2 km
–––––––––––––––––––––––
TOTAL KM REALI ÎN EXPLOATARE: 941,5 km
Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani în România
2004 – 97,2 km
2007 – 50,7 km
2009 – 42 km
2010 – 28 km
2011 – 57 km
2012 – 139 km
2013 – 108 km
2014 – 28,2 km*
2015 – 46,6 km
2016 – 22,1 km*
2017 – 15 km
2018 – 55,4 km**
2019 – 42 km
2020 – 60,6 km
2021 – 33,5 km
*Lotul 3 Cunța – Săliște din A1 Sibiu – Orăștie – 22,11 km – a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016.
**Lotul 3 din A10 Sebeș – Turda, deși finalizat, a rămas cu circa 3 kilometri ce nu putea fi folosiți decât abia din 2021 odată cu deschiderea lotului 2.
–
CITEȘTE ȘI:
-
Bugetul Transporturilor pe 2022: 20,5% în plus față de cât s-a cheltuit în 2021 / Alocare de aproape 9 miliarde de lei pe proiectele pe fonduri nerambursabile / Execuția preliminată pe 2021 e aproape 95% față de cât a fost bugetul propus anul trecut
-
VIDEO Cum se construiește o autostradă atunci când constructorul își turează motoarele. Imagini comparative pe șantierul primei autostrăzi care atrage bani din PNRR
-
VIDEO Cum arată acum primul tronson al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești pe care s-ar putea circula încă de anul viitor / Primele segmente ale viaductului Tălmăcel aproape s-au unit