VIDEO Cum se construiește o autostradă atunci când constructorul își turează motoarele. Imagini comparative pe șantierul primei autostrăzi care atrage bani din PNRR
Prima autostradă care va beneficia de finanțare prin Planul Național de Redresare și reziliență (PNRR) este deja în lucru. Vorbim de o bucată de circa 42 de kilometri din autostrada Transilvania unde lucrează „la motoare turate” un constructor român. Deși e un proiect dificil și care suferă și de mai multe alunecări de teren pe traseu, într-o serie de imagini video surprinse de-a lungul anului se vede avansul substanțial făcut în doar 11 luni.
Începând din zona Nădășelu, acolo unde se termină actuala Autostrada Transilvania în apropiere de Cluj-Napoca, constructorul UMB a început din februarie să lucreze la un segment de circa 42 de kilometri care anunța a fi unul spectaculos, dar și dificil de construit în terenul instabil de pe dealurile transilvănene.
Un proiect greu, cu multe lucrări de artă și eternul pericol al alunecărilor de teren
Conform contractului, lucrările au termen de execuție de trei ani, și asta pentru că vorbim de un teren dificil și multe zone cu alunecări active. Pe tronsonul Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului vor fi construite 26 de poduri și viaducte cu diferite lungimi, vor fi săpate zeci de deblee la 20-30 de metri adâncime medie, unul din ele ajungând până la 75 de metri.
La începutul anului constructorul UMB intra în teren și impresiona pe cât de repede a reușit să contureze șantierul viitoarei autostrăzi în teren: „Incredibil, acum o săptămână nu era nimic aici”
Ulterior, pe măsura ce trecea timpul, constructorul „și-a turat motoarele” și progresul era unul vizibil.
Din nefericire, în luna septembrie o alunecare masivă de teren a afectat puternic o parte din șantier, obligând constructorul și autoritățile să găsească soluții de remediere.
Asociația Pro Infrastructura vorbea de un „déjà-vu” cu aceste alunecări de teren care „au dat bătăi de cap și constructorilor anteriori”, iar „Bechtel a sărit peste acest tronson și a început lucrările dincolo de Suplacu de Barcău”.
Acum, un utilizator al forumului peundemerg.ro, Cristian Marius Man, a făcut o selecție a filmărilor pe care le-a realizat pe șantier în perioada februarie-decembrie 2021 și le-a pus spre comparație într-un clip video care arată exact avansul lucrărilor pe tronsonul de autostradă unde lucrează UMB.
Prima autostradă finanțată prin PNRR
Autostrada de la Nădășelu la Zimbor este una din primele autostrăzi din România pe care ar urma să intre fonduri din Planul Național de Redresare și reziliență (PNRR).
În afară de cei 30 de kilometri de la Nădășelu la Zimbor, UMB mai are contractată și porțiunea de 12 km de la Zimbor la Poarta Sălajului, în total cei 42 de kilometri care sunt incluși la finanțare prin PNRR.
–
A3 Nădășelu – Zimbor:
Sector: SECTIUNEA 3A SI SECTIUNEA 3B, SUBSECTIUNEA 3A2: NADASELU – MIHAIESTI SI 3B1: MIHAESTI ZIMBOR
Lungime: 30.06 km
Antreprenor: Asocierea Spedition UMB – Tehnostrade – Electromontaj
Valoare: 1.39 mld lei (fără TVA) / 9.6 mil euro per km
Contract semnat: 22 septembrie 2020
Durată: 12luni proiectare + 24 luni execuție
Data finalizării: Q4 2023
A3 Zimbor – Poarta Sălajului:
Sector: SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR – POARTA SALAJULUI
Lungime: 12,24 km
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade
Valoare: 680,40 mil lei (fără TVA) / 11,5 mil euro per km
Contract semnat: 1 iulie 2020
Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție
Data finalizării: Q4 2023
–
AUTOSTRĂZILE FINANȚATE PRIN PNRR
MTI propune spre finanțare prin PNRR următoarele obiective de investiții:
- A7 – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani
Ploiești – Buzău: 63 km (6 stații cu 28 puncte de încărcare);
Buzău – Focșani: 83 km (8 stații cu 40 puncte de încărcare);
Focșani – Bacău: 96 km (13 stații cu 66 puncte de încărcare);
Bacău – Pașcani: 82 km (9 stații cu 50 puncte de încărcare);
Total: 324 km (36 stații cu 184 puncte de încărcare)
- A8 – Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Pașcani
Tg. Mureș – Miercurea Nirajului: 25 km;
Leghin – Pașcani: 34 km;
Total: 59 km (8 stații cu 40 puncte de încărcare)
- A1 – Margina – Holdea: 9 km (2 stații cu 10 puncte de reîncărcare)
- A3 – Nădășelu – Poarta Sălajului: 42 km (6 stații cu 30 puncte de încărcare).
*TEN-T Core (central) – coridoare europene de transport prioritare, termen de realizare 2030 / TEN-T Comprehensive (extins) – coridoare europene de transport secundare, termen de realizare 2050
CITEȘTE ȘI:
-
VIDEO Cum arată acum primul tronson al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești pe care s-ar putea circula încă de anul viitor / Primele segmente ale viaductului Tălmăcel aproape s-au unit
-
VIDEO De ce nu va fi deschis anul acesta drumul expres Craiova – Pitești: Cele trei puncte critice unde lucrările vor fi gata abia la primăvară
-
VIDEO Cum arată acum șantierul unei autostrăzi din România unde un constructor turc a început să lucreze în urmă cu doar 4 luni: „Tronsonul este unul banal, cu un relief ca-n palmă”