Sari direct la conținut

Felix Pătrășcanu, FAN Courier: Pandemia a fost o mană cerească pentru curierat. Au fost și multe momente surprinzătoare: s-a livrat cu scripetele în balcoane, se aruncau banii prin crăpătura ușii

HotNews.ro
Fondatorii FAN Courier, Foto: Hotnews
Fondatorii FAN Courier, Foto: Hotnews

​Curieratul este unul dintre nu foarte multele domenii care au crescut puternic în pandemie și ”a devenit o mândrie să fii curier”, este de părere Adrian Mihai, șef al FAN Courier, cea mai mare companie românească din domeniu. În articol puteți citi despre părțile surprinzătoare ale pandemiei, despre vaccinarea în rândul curierilor, dar și despre tendințe într-un domeniu în care multe s-au schimbat în ultimii doi ani.

O explozie a curieratului în pandemie

”Pandemia a fost pentru noi un mijloc de dezvoltare inimaginabil, a fost o mană cerească. Dacă pentru multe companii din economia României a fost foarte greu, pentru noi provocările au fost diferite. Noi am crescut cu 30% anul trecut, dar și concurenții noștri au crescut”, a spus la o conferință de presă, Felix Pătrășcanu, co-fondator al companiei.

Curierii și livratorii erau în primăvara anului trecut, când a fost lockdown, singurii oameni (alături de polițiști și lucrătorii în sistemul de sănătate) care mai erau pe străzi la un moment dat și simpatia oamenilor față de acestă industrie a crescut, a spus Pătrășcanu.

Pandemia a fost o perioadă complicată pentru curieri, fiindcă se știa puțin despre acest virus, iar clienții au avut o atitudine cu totul diferită și surprinzătoare în comparație cu ce se întâmpla înaintea pandemiei. ”S-au făcut livrări cu scripetele în balcoane, banii erau aruncați prin crăpătura ușii, foarte brusc lucrurile s-au schimbat în comportamentul oamenilor, nu avem de ce să învinuim clienții, dar pur și simplu nu știam cum să reacționăm. A fost o experiență extraordinară pentru noi și ne-a forțat să găsim soluții”, mai spune Felix Pătrășcanu.

”2021 ne-a învățat să lucrăm cu pandemia și vă dau un exemplu: într-un oraș din țară toți oamenii noștri din front office s-au îmbolnăvit de Covid și a trebuit să înlocuim toată garnitura din față pentru că managerul de acolo nu a reușit să identifice primul caz și să-l izoleze rapid. Pentru noi, asta a fost o lecție că trebuie să fim atenți cu pandemia. Cele mai puține cazuri le-am avut la curieri, chiar dacă intră în contact cu mulți oameni”, spune Adrian Mihai, CEO FAN Courier.

”În timpul pandemiei meseria de curier a devenit o mândrie. este o onoare să fii curier și oamenii au simțit-o. S-au simțit cu adevărat importanți. Ei chiar ajută societatea livrând orice” spune șeful companiei, dând exemplu lockdown-ul, când mulți oameni s-au bazat doar pe curieri și nu au mai ieșit deloc din casă.

Curierii și vaccinarea

Rata de vaccinare în rândul curierilor companiei este 65-70%, ceea ce, spun directorii FAN, este foarte bine și este mult peste media națională. ”Curierii noștri sunt vaccinați într-o proporție mult mai mare decât oamenii care lucrează în depozite. De ce? Fiindcă cei din depozitele noastre principale sunt mai ales din mediul rural, iar acolo situația stă cu totul altfel. La cei care vin de la sat situația stă mult mai rău, fiindcă este trendul acesta de a nu te vaccina sub nicio formă și nici măcar nu se acceptă discuții uneori. Este clar că singura soluție este vaccinarea pentru a putea ține compania în picioare”, spune Felix Pătrășcanu.

Cei de la FAN Courier spun că sunt companii care au spus clar că nu acceptă să primească în sediile lor decât curieri vaccinați.

Tendințe

Piața va crește în România, fiindcă online-ul, deși a crescut enorm, reprezintă doar 9% din total retail, în timp ce în Regatul Unit ponderea este de 35%. Una dintre cele mai mari schimbări ține de faptul că tot mai mulți oameni vor ca produsele să le fie livrate la acele dulapuri (lockere) de unde și le pot ridica singuri. Devin tot mai populare aceste dulapuri fiindcă oamenii nu vor sau nu au timp să aștepte acasă venirea curierilor.

O altă tendință ține de numărul tot mai mare de livratori, cum sunt cei de la Glovo, de exemplu, ceea ce a creat o concurență și pentru companiile mari din curierat și le-a pus pe gânduri, le-a pus la lucru să găsească soluții. ”Trebuie să urmărim tendințele din vest; spre exemplu în SUA se închid mall-uri și acelea devin depozite Amazon din care se fac livrări acasă. Urmărim trend-urile din vest pentru a le putea introduce în România, dar ne uităm și în est, unde este ca în România anilor 90, iar piața de acolo dorește aceste servicii”, spune Felix Pătrășcanu.

Estimări și perioade

Piața de curierat a crescut și a ajuns în 2020 la 3,7 miliarde lei și un total de 568 milioane de trimiteri. Cei mai mari zece jucători au 90% din piață.

Compania spune că va încheia anul cu o cifră de afaceri în creștere cu 5%, la 1,06 miliarde lei, iar creșterea ar fi fost mai mare, însă industria HoReCa a scăzut puternic și creșterea altor industrii a compensat această scădere. Compania a bugetat pentru 2022 o creștere de 15%, iar ea se datorează creșterii care este așteptată în online.

”Suntem mult în urma Europei de Vest și sunt domenii unde este potențial enorm de creștere, cum ar fi livrarea de alimente online. Va fi poate o dublare sau o triplare a comenzilor online la capitolul mâncare, fiindcă va fi din ce în ce mai rapid: va ajunge mult mai repede curierul la Dvs acasă, decât dacă v-ați urca în mașină să mergeți la magazin”, spune Adrian Mihai.

Perioada cea mai aglomerată din an pentru toți curierii începe cu Black Friday, așadar pe la jumătatea lui noiembrie, și se termină în jurul datei de 24 ianuarie. Săptămâna cea mai grea este cea dinainte de Crăciun, fiindcă toți clienții vor, indiferent ce ar comanda, ca produsul să ajungă foarte repede. În această perioadă apar și livrări cu întârziere, numărul total de expediții fiind mult peste cel dintr-o perioadă normală.

FAN Courier a făcut investiții de 25 milioane euro în 2021 și estimează 30 milioane euro pentru 2022.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro