Rezultate și recorduri ale pieței de artă în primul semestru 2024
Cu un total de 5,86 milioane de euro în licitații publice (față de un total de 5,02 milioane de euro în perioada comparabilă a primului semestru 2023), o rată medie de adjudecare de 74,3% (fată de rata de 69,14% a primului semestru 2023), respectiv cu vânzări din magazin (sub marca Dependent de Artă) de aproape 1 milion de euro (față de vânzări totale de magazin de 651,6 mii de euro în primul semestru 2023), prima parte a anului 2024 concretizează o consolidare de piață de artă românească, cu trenduri de creștere – mai precis în volum: +17% în licitații publice, în frecvență: +7,5% în rată de adjudecare, dar și ca viteză de rotație: +39,4% în vânzări private, de magazin.
Rezultatele anului 2023-2024 al pieței de artă, comparate cu cele ale anului anterior (septembrie 2022 – iulie 2023)
Similar anului trecut de piață de artă (septembrie 2022 – iulie 2023), Artmark a organizat același tur de forță de 50 de licitații, acoperind prin diversitatea tematicilor întregul spectru al pasiunilor colecționistice, de la artă plastică (clasică românească, contemporană și postbelică românească, sculptură din toate timpurile, pictură și grafică europeană), la eleganță feminină și masculină (ceasuri & mașini de colecție, bijuterii & accesorii de designer, artă decorativă diversă de la argintărie și sticlărie de autor la ceramică și mobilier de autor), la istorie (carte veche, fotografie autografiată, manuscrise & hărți de colecție, arme și accesorii militare, numismatică, medalistică, decorații, antichități), la memorabilia de sport, vinuri și whisky-uri de colecție, precum și licitații caritabile. Soldate cu un total anual de 10,23 milioane de euro în licitații publice (față de totalul din licitații publice de 9,39 milioane de euro al anului septembrie 2022 – iulie 2023 anterior), anul încheiat marchează un avans de +8,9% în vânzări de artă prin licitație publică, în ciuda perioadei recesionare, de natură să propună o interpretare favorabilă a opticii românilor educați cu privire la natura investițională (ori de instrument de economisire/păstrare a valorii banilor) a cumpărăturii de obiect de artă.
Mânuși albe de 4 ori!
Premieră în istoria Artmark: pentru prima dată într-un semestru, 4 dintre licitații au fost vândute integral (100% rată de adjudecare). Este vorba de Licitația Aniversară de Ceasuri din luna mai, două licitații de Sport Memorabilia din luna iunie și o licitație de artă (Licitația patrimoniului unei Galerii Bucureștene din iulie). Sub denumirea sa în jargonul englezesc al profesiei – „White gloves sale” –, aceasta este o situație rar petrecută în cariera unui comisar de licitație și în vânzările unei case, complimentând calitatea loturilor puse în licitație, acuratețea estimărilor, dar mai ales predispoziția de cumpărare a comunității de colecționari.
Un record de viteză, un record de încetineală – și un top 5 al celor mai bine tranzacționați pictori români în prima jumătate a lui 2024
Recenta Licitație Artmark de Vară (18 iunie 2024) le-a cuprins deopotrivă pe amândouă, atât cea mai rapidă adjudecare (raportat la numărul de pași uzuali de licitație pentru a străbate distanța de la 25 de mii de euro la 80 de mii de euro), precum și cea mai lungă licitare a unui lot de valoare, de 32 de minute! Astfel, pictura „Fată în interior” a lui Nicolae Tonitza a crescut, de la un preț de pornire de 25 de mii de euro, la dublul maximei estimării, după o licitare prin strigare, în doar 4 minute, parcurgând 19 pași de licitare, până la prețul de adjudecare de 80 de mii de euro. Câtă vreme licitarea capodoperei lui Theodor Aman, realizată în 1882, „Colțul muzical”, soldată cu prețul de adjudecare de 137.500 euro, a depășit jumătate de oră, participanții, colecționari cu experiență, plusând riscant, în ultima secundă, pași mici de licitație, strategici. „Colțul muzical” al lui Theodor Aman, adjudecat pentru 137.500 de euro, reprezintă și cel mai bine adjudecată pictură a primei jumătăți a lui 2024. Aceasta a fost urmată, într-un top 5, de: Adrian Ghenie – „Autoportret” – 100.000 de euro (Licitația Artmark de Artă Contemporană, 20 februarie 2024); Ștefan Luchian – „Primăvară” – 95.000 de euro (Licitația Artmark de Vară, 18 iunie 2024); Nicolae Tonitza – „Nud în fotoliu roșu” – 90.000 de euro (Licitația Artmark de Primăvară, 21 martie 2024); Nicolae Tonitza – „Fată în interior” – 80.000 de euro (Licitația Artmark de Vară, 18 iunie 2024).
O noutate – creșterea pieței de sculptură
Cu o cifră de vânzări publice dublă în sculptură față de anul precedent, atât generic, la nivel de licitații de artă clasică ori contemporană românească, dar și la nivelul mai precis-măsurător al licitațiilor specializate (169 de mii de euro în martie 2024 față de 82 de mii de euro în iunie 2023), mica nișă a categoriei sculptură a pieței de artă dă semne de lărgire. Ce până mai anul trecut a constat în tranzacții izolate, în cel mai bun caz parte a colecțiilor de pictură, s-a adâncit subit în ultimul an, pe fondul convertirii la această categorie a frumosului a multor clienți tineri, educați și cu un simț decorativ ce nu exclude ambientarea tridimensionalului. Dincolo de vedetele deja notorii ale licitațiilor de sculptură clasică – avem în vedere pe rarii Dimitrie Paciurea, Oscan Han, Ion Jalea ori Cornel Medrea – piața recentă a început să se intereseze și de sculptura contemporanilor, marcând în licitații recorduri ale unor tineri autori, precum „Cronos” al lui Felix Aftene adjudecat pentru 26 de mii de euro (14 noiembrie 2023), „Hidra (Proiect 1990)” lui Costin Ioniță, adjudecată pentru 10 mii de euro (28 martie 2024), ori „Selfscape” al lui Daniel Rădulescu, adjudecat într-aceeași licitație, pentru 10 mii de euro (28 martie 2024). O piață cu atât mai interesantă cu cât se pătrunde în ea la început – cât mai la început!
Piața de artă contemporană accentuează aceleași direcții, apăsat
Dacă este să ne raportăm strict la licitațiile specializate în artă contemporană (iar nu la totalurile de artă contemporană presărate în selecțiile tuturor tematicilor de licitație de artă), piața de licitații de artă contemporană este în vizibilă creștere, față de perioada semestrială similară a lui 2023, cu +67% (de la mai puțin de 1 milion de euro în primul semestru 2023 – mai precis 993 de mii de euro – la 1,66 milioane de euro în primul semestru 2024). Notăm revenirea în centrul interesului colecționistic a lui Adrian Ghenie (cu o adjudecare de 100 de mii de euro în top 5, a „Autoportretului” din 2004, în februarie 2024, urmată de adjudecarea „Vestigiilor memoriei” pentru 60 de mii de euro, în 18 aprilie 2024, apoi de cea a „Cavalerului” din cca. 2001, pentru 45 de mii de euro, recent, în 11 iulie 2024), a lui Ion Țuculescu (cu o importantă adjudecare tot în data de 11 iulie 2024, „Peisaj focloric”, din anii 1950, pentru 75 de mii de euro), a lui Ștefan Câlția („Pește cu sat”, adjudecat cu 42 de mii de euro, în 28 mai 2024, „Animal alb”, cu 40 de mii de euro, săptămâna trecută, 11 iulie 2024, „Icar”, vândută cu 30 de mii de euro, în iunie 2024), dar și a lui Felix Aftene („Ultima zăpadă”, 18 mii de euro, în 20 februarie 2024, ori „Dans nocturn”, 13 mii de euro, în 21 martie 2024). De asemenea, sunt în consolidare și în creștere Sabin Bălașa (cu rezultate excepționale, prețuri de adjudecare semnificative pentru lucrări de dimensiuni mici, precum „Nuntă în cer”, la 29 de mii de euro, și „Oglindire”, la 18 mii de euro – ambele în 28 mai 2024 –, sau „Univers marin” – 24 de mii de euro, în 21 martie 2024) și Sorin Ilfoveanu (spre exemplu „În cerdac”, pentru 4.500 de euro, în 20 februarie 2024, ori „Saturnalii”, pentru 3.250 de euro, în 21 martie 2024).
O piață consistentă de artă decorativă și eleganță
Decorative art is not dead! Dimpotrivă, mobilierul de autor, atât cel din secolele stilurilor elaborat decorative, cât și cel din perioada liniilor simplificate ale Art Deco-ului ori Mid Century Modern-ului au beneficiat de o piață solidă în prima jumătate a lui 2024. Zonă de obicei rezervată unei nișe de public, având un gust educat, ba chiar erudit, a performat în privința unor piese speciale, ajunse în licitațiile de profil din februarie și aprilie 2024. Exemplificăm cu doar câteva piese: comoda Rococo „en tombeau”, decorată cu vrejuri din bronz aurit, realizată de Pierre Bernard în a doua jumătate a sec. al XVIII-lea, adjudecată (în data de 22 februarie 2024) pentru 5.000 de euro; masa de salon Napoleon III, decorată în manieră Boulle, cu scenă mitologică, de la sfârșit de sec. al XIX-lea, adjudecată (în aceeași licitație) pentru 5.000 de euro, ori corn din fildeș congolez, așezat pe suport Louis XV din bronz aurit, datând aprox. din 1900, adjudecat (în data de 11 aprilie 2024) pentru 3.250 de euro. Remarcăm și magistrala pereche de legumiere din argint, bogat decorată cu pești și fazani, adjudecată (tot în evenimentul din aprilie) cu 3.500 de euro, ori excepționala pereche de statuete din fildeș, decorate cu smaralde, rubine, safire și perle, realizate la sfârșitul sec. al XIX-lea (probabil) pentru familia imperială Habsburgică, adjudecată (în data de 22 februarie 2024) pentru 11.000 de euro. Nici licitațiile de ceasuri și bijuterii de colecție nu au făcut excepție, reliefând rezultate consistente, precum inelul decorat cu safir caboșon central, anturat de diamante, care a aparținut Mariei Tănase, cadou de la Constantin Brâncuși, și care provine din colecția familiei – vândut (de la un preț de pornire de 1.000 de euro) cu 11.000 de euro (în data de 27 iunie 2024), inelul din aur decorat cu un mare safir și diamante – vândut în martie 2024 pentru 8.000 de euro, ceasul Ulysse Nardin Freak din 2008, din aur alb, dotat cu tourbillon – adjudecat în 29 februarie 2024 pentru 26.000 de euro, dar și, apariție inedită, ceasul Poljot, Vimpel Luxury Ultra Slim, de mână, bărbătesc, care a aparținut lui Nicolae Ceaușescu – a cărui licitație a pornit de la doar 500 de euro, fiind adjudecat cu 11.000 de euro (în data de 25 iunie 2024).
Câteva noi recorduri pentru tematicile de istorie și obiecte de colecție
Piața de artă nu începe și se termină cu artele frumoase, ci continuă și se adâncește cu profunzimile spirituale ale identității naționale, pe care le explorează, cartează și pune în valoare prin evenimente dedicate, precum licitațiile de carte și hartă veche, cele de Regalitate ori cele de medalistică și numismatică. Prima jumătate a anului 2024 aduce și recordul de vânzare publică la monedă, prin cel mai bine adjudecată monedă interbelică – moneda din aur de 100 de lei 1940, adjudecată pentru 32 de mii de euro – precum și cel mai bine adjudecată monedă transilvăneană – talerul de necesitate din argint, bătut în 1562 de Ioan Sigismund Zapolya, adjudecat pentru 4.500 de euro. Totodată, un stater din aur, bătut de Mithridates VI Eupator, regele Pontului, pentru Lysimachos al Traciei, în 88-86 î.e.n., s-a adjudecat pentru 4.750 de euro. Remarcăm și fotografia istorică ilustrându-l pe Avram Iancu, la 1865, adjudecată pentru 5.000 de euro – toate acestea în data de 26 martie 2024.
O nouă tematică colecționistică în licitațiile pieței de artă – memorabilia sportivă
Reprezentată deja prin 3 evenimente în prima jumătate a lui 2024, impresionează de la primele licitații, marcând două recorduri absolute (prin raportare la adjudecările ocazionale realizate în varii licitații trecute, cu tematici mai generale): cel mai bine adjudecat într-o licitație publică tricou de joc al unui fotbalist român – Gheorghe Hagi – semnat autograf, folosit în meciul „Generației de Aur” din 24 mai 2024 – 30.000 de euro; de asemenea, tricoul de joc al lui Rivaldo, semnat autograf, folosit într-același meci – 20.000 de euro, contând drept cel mai bine adjudecat tricou de joc aparținând unui fotbalist străin! De menționat și gheata de fotbal Adidas, purtând semnătura lui Lionel Messi, adjudecată în data de 31 mai 2024 pentru 3.250 de euro, precum și lotul format dintr-o rachetă de tenis Adidas și o minge de tenis Roland Gaross, semnate de Ilie Năstase în 2012, adjudecat, în aceeași licitație, pentru 1.200 de euro.
Articol susţinut de A10 by Artmark