Sari direct la conținut

Refuzul americanilor de a cumpăra produse scumpe a forțat companiile să reducă prețurile și a domolit inflația, spun economiștii

HotNews.ro
Refuzul americanilor de a cumpăra produse scumpe a forțat companiile să reducă prețurile și a domolit inflația, spun economiștii
FOTO: Richard B. Levine / imago stock&people / Profimedia

Marele val de inflație din ultimii trei ani din SUA pare a fi pe sfârșite. Și cei care au ajutat la reducerea inflației sunt chiar consumatorii americani, cred economiștii citați de Associated Press.

Unele dintre cele mai mari companii americane, de la Amazon la Disney și Yum Brands, au spus că clienții lor caută tot mai mult produse și servicii alternative mai ieftine sau pur și simplu evită produsele pe care le consideră prea scumpe.

Americanii nu și-au redus consumul atât de mult încât să provoace o recesiune economică. În schimb, au observat economiștii, ei au revenit la obiceiurile de dinainte de pandemie, când majoritatea companiilor simțeau că nu pot crește foarte mult prețurile fără să își piardă clienții.

„În timp ce inflația este în scădere, prețurile sunt încă ridicate și cred că consumatorii au ajuns în punctul în care pur și simplu nu mai acceptă acest lucru”, a explicat Tom Barkin, președintele Federal Reserve Bank din Richmond.

„Și asta este ceea ce îți dorești: Prețurile ridicate sunt soluția pentru problema prețurilor ridicate”, a spus el, folosind un paradox pentru a explica fenomenul.

Sensibilitatea consumatorilor americani la prețuri, scrie Associated Press, ajută astfel la explicarea reducerii inflației, care pare să scadă în mod constant spre ținta de 2% a Rezervei Federale, punând capăt unei perioade dureroase.

Concret, reticența americanilor de a plăti mai mult a forțat companiile să încetinească creșterea prețurilor – sau chiar să le reducă.

Domolirea inflației în SUA – factori și cifre

Alți factori au contribuit, de asemenea, la atenuarea inflației, inclusiv rezolvarea unor sincope din lanțurile de aprovizionare și ratele ridicate ale dobânzilor stabilite de Fed, care au încetinit vânzările de locuințe, automobile și electrocasnice și alte achiziții sensibile la ratele dobânzilor.

Cu toate acestea, scrie Associated Press, rămâne întrebarea dacă americanii își vor reduce consumul atât de mult încât să pună economia în pericol.

Cheltuielile de consum reprezintă în acest moment mai mult de două treimi din activitatea economică. Având în vedere că există dovezi că piața muncii încetinește, o scădere a cheltuielilor ar putea afecta economia.

Astfel de temeri au provocat prăbușirea prețurilor acțiunilor în urmă cu o săptămână, deși piețele și-au revenit de atunci.

Săptămâna aceasta, guvernul va furniza informații actualizate atât cu privire la inflație. Miercuri, va fi publicat indicele prețurilor de consum pentru luna iulie. Se așteaptă ca acesta să arate că prețurile – excluzând costurile volatile ale alimentelor și energiei – au crescut cu doar 3,2% față de anul precedent.

Aceasta ar fi o scădere de la 3,3% în iunie și ar fi cea mai scăzută cifră a inflației de la un an la altul din aprilie 2021 și până în prezent.

Obiceiul de consum al americanilor

Joi, guvernul va raporta cifra vânzărilor cu amănuntul de luna trecută, așteptată să crească cu 0,3% față de iunie. O astfel de creștere ar sugera că, deși americanii au devenit mai precauți în privința banilor, ei sunt încă dispuși să cheltuiască.

Multe companii au observat acest lucru.

„Vedem prețuri medii de vânzare mai mici chiar acum, deoarece clienții continuă să tranzacționeze în jos pe preț atunci când pot”, a declarat Andrew Jassy, CEO al Amazon, citat de Associated Press.

David Gibbs, CEO al Yum Brands, care deține Taco Bell, KFC și Pizza Hut, a declarat investitorilor că un consumator american mai conștient de costuri a redus vânzările firmelor sale, care au scăzut cu 1% în trimestrul aprilie-iunie la magazinele deschise de cel puțin un an.

„Să ne asigurăm că oferim consumatorilor opțiuni accesibile”, a declarat Gibbs, „a fost o chestiune pe care ne-am concentrat mai mult încă de anul trecut”.

Alte companii au redus direct prețurile. Dormify, un retailer online care vinde articole pentru dormitoare, oferă plapume cu prețuri începând de la 69 de dolari, față de 99 de dolari în urmă cu un an.

Consumul rămâne solid

Potrivit „Beige Book” al Fed, o colecție de rapoarte de afaceri din întreaga țară care este publicată de opt ori pe an, companiile din aproape toate cele 12 districte ale Fed au descris experiențe similare.

„Aproape fiecare district a menționat că comercianții cu amănuntul fac reduceri la articole sau că consumatorii sensibili la preț cumpără doar produse esențiale, reducând calitatea, cumpărând mai puține articole sau căutând cele mai bune oferte”, arată raportul de luna trecută.

Majoritatea economiștilor spun că consumatorii cheltuie încă suficient pentru a susține economia în mod constant.

Barkin, președintele Federal Reserve Bank din Richmond, a declarat că majoritatea întreprinderilor din districtul său – care acoperă Virginia, Virginia de Vest, Maryland și Carolina de Nord și de Sud – raportează că cererea rămâne solidă, cel puțin la prețul corect.

„După părerea mea, consumatorii continuă să cheltuiască, dar aleg”, a spus Barkin.

INTERVIURILE HotNews.ro