Sari direct la conținut

Preşedintele Bank of China, Liu Jin, a demisionat din motive personale / Ce s-a descoperit în România la Bank of China din București

HotNews.ro
Bank of China, Foto: Reuters
Bank of China, Foto: Reuters

Preşedintele Bank of China (BOC), Liu Jin, care deţine şi funcţia de vicepreşedinte al consiliului de administraţie, a demisionat din motive personale, începând duminică, a anunţat banca, potrivit Reuters, citată de News.ro.

Cu activele sale de peste 2.730 de miliarde de euro, Banca Chinei se află pe locul patru din lume, clasată după alte 3 bănci chineze.

Conform Reuters, care citează un document publicat de bancă, consiliul de administraţie a aprobat ca preşedintele său, Ge Haijiao, să fie preşedinte interimar al instituţiei financiare.

Bank of China (BOC) nu a răspuns imediat unei cereri de comentarii. De asemenea, Liu nu a putut fi contactat imediat pentru comentarii.

Liu, născut în 1967, a fost numit preşedinte al băncii în aprilie 2021. Anterior, a ocupat funcţia de preşedinte al China Everbright Bank, din ianuarie 2020 până în martie 2021, şi vicepreşedinte al băncii de credit China Development Bank, din septembrie 2018 până în noiembrie 2019.

Plecarea lui Liu are loc după cea a fostului preşedinte al BOC, Liu Liange, care a demisionat în martie 2023 şi a fost pus sub investigaţie de către autoritatea împotriva corupţiei, înainte de a pleda vinovat pentru luare de mită în valoare de peste 121 de milioane de yuani, în timp ce China şi-a intensificat campania anticorupţie în industria financiară de 66.000 de miliarde de dolari.

Liu Jin a lucrat, de asemenea, pentru Banca Industrială şi Comercială a Chinei, cea mai mare bancă din lume după active, ca şef al departamentului de investiţii bancare şi şef al filialei provinciale Jiangsu.

BNR a controlat sucursala Bank of China din România

Fără legătură cu evenimentele de la Beijing, Bank of China, care operează din 2019 și la București prin intermediul unei sucursale, a fost obiectul unui control al Direcției de Supraveghere a BNR. HotNews a publicat recent rezultatele controlului și s-a deplasat și la sediul băncii chineze din România pentru comentarii care n-au venit, însă.

Filiala din România a băncii chinezești Bank of China a primit un avertisment scris pentru 12 încălcări ale normelor bancare, printre care mai multe încălcări ale normelor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanțării terorismului, arată un document consultat de HotNews.ro.

Probleme la ”prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului” au fost printre lucrurile descoperite de BNR la filiala din România a Bank of China.

Avertismentul scris este cea mai puțin gravă dintre sancțiunile pe care le pot primi băncile, în România.

Sancțiunile date de BNR merg de la avertisment scris dat instituţiei financiare nebancare, amendă aplicată băncii (între 0,01% şi 0,5% din capitalul social minim reglementat), amendă aplicată administratorilor sau, după caz, membrilor consiliului de supraveghere ori conducătorilor, între 1 şi 6 remuneraţii nete, sau interzicerea desfăşurării activităţii de creditare.

Ce a găsit BNR la Bank of China?

  1. Probleme de cunoaștere a clientelei, în special cea online.
    Printre neregulile constatate de BNR se numără faptul că la Bank of China, București, ”Nu au fost stabilite măsuri de diminuare a riscurilor ce derivă din acordarea de produse/servicii bancare, la distanță, clienților încadrați într-o categorie de risc sporit”.
  2. În plus, ”Nu au fost aplicate măsuri de autentificare sporite utilizate în procesul de efectuare a tranzacțiilor prin intermediul canalelor digitale”. Și, susține raportul BNR, la Bank of China ”nu s-au implementat sisteme informatice care să constituie un sprijin adecvat în procesele de cunoaștere a clientelei, prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului, precum și a aplicării sancțiunilor internaționale”.
  3. Nu au efectuat evaluarea activității desfășurate în anul 2022 referitoare la expunerea la spălarea banilor și finanțarea terorismului;
  4. Bank of China-sucursala București, nu avea stabilite prin norme proprii tipurile de produse și servicii care pot fi furnizate fiecărei categorii de clienți;
  5. Nestabilirea unor proceduri adecvate de control intern, precum și ineficiența controlului de nivel 2, ce au avut ca efect deficiențe identificate în procesele de cunoaștere a clientelei;
  6. Acceptarea, în procesul de identificare a clienților, a unor documente mai vechi de 30 zile de la data emiterii acestora
  7. Neadoptarea de măsuri rezonabile pentru a verifica identitatea beneficiarului real – 6 cazuri;
  8. Neidentificarea corespunzătoare a beneficiarului real – 1 caz;
  9. Lipsa monitorizării continue a relației de afaceri ce a constat în neactualizarea datelor și informațiilor deținute despre client, cu frecvența stabilită în reglementările interne – 6 cazuri.


Banca Chinei (Bank of China), a patra cea mai mare instituție bancară din lume, şi-a inaugurat în decembrie 2019, sucursala în Bucureşti, România devenind astfel a 60-a dintre ţările şi regiunile pe care Banca Chinei le acoperă.

Prin înfiinţarea sucursalei de la Bucureşti banca „va ghida activ firmele chineze spre a investi în această regiune și va susține cu fermitate întreprinderile locale pentru a explora piața chineză, construind astfel un pod financiar solid pentru cooperarea sino-română”, a afirmat Liu Liange, preşedintele Consiliului de Administraţie al Băncii Chinei, la ceremonia de inaugurare de acum cinci ani, care s-a desfăşurat la Palatul Parlamentului.

INTERVIURILE HotNews.ro