Șefii Ford au fost „șocați” de un test drive cu o mașină electrică chinezească. „Jim, asta e ceva ca nimic ce a existat înainte”
Jim Farley, CEO-ul Ford, și John Lawler, directorul financiar al producătorului auto american, au fost „șocați” după ce au urcat la volanul unui SUV electric chinezesc pentru un test drive pe care au vrut să îl facă în timpul unei vizite în China, relatează Business Insider, citând informații obținute de The Wall Street Journal.
La fel ca alți directori ai unor companii americane de top, Farley și Lawler au efectuat o vizită în China la începutul lui 2023, după ce regimul de la Beijing a ridicat ultimele restricții de călătorie impuse din cauza pandemiei de COVID-19.
Jurnaliștii de la The Wall Street Journal au reușit să obțină acum informații din spatele culiselor vizitei efectuate de șefii Ford și le-au publicat într-un material intitulat „Ce l-a speriat pe CEO-ul Ford în China”.
WSJ scrie că Farley și Lawler au decis să ia pentru un test drive rapid un SUV electric produs de Changan Auto, o companie de stat din China cu care Ford are un parteneriat de tip joint-venture de mult timp. Farley a fost la volan, în timp ce Lawler a stat în dreapta sa.
WSJ notează că aceștia au fost deopotrivă șocați și impresionați de cât de lin și fără zgomot a decurs test drive-ul. „Jim, asta e ceva ca nimic ce a existat înainte. Tipii ăștia sunt înaintea noastră”, i-ar fi spus șeful Ford directorului său financiar, potrivit sursei citate.
Îngrijorările lui Farley s-au accentuat după ce a efectuat o vizită separată în China în mai 2023. „John, aceasta este o amenințare existențială”, i-ar fi spus acesta după vizita respectivă lui John Thornton, un fost director al Goldman Sachs care în prezent ocupă un loc în Consiliul de Administrație al Ford.
Producătorii auto chinezi au ajuns să domine unele piețe
Business Insider amintește că, deși pe piața americană au o prezență redusă, mașinile electrice chinezești s-au bucurat de un succes uriaș pe piețe ale unor țări cu economii emergente precum Brazilia, Mexic sau Thailanda.
Potrivit unui raport redactat de firma de cercetare ABI Research pentru Business Insider, producătorii auto din China au o cotă de 88% pe piața mașinilor electrice din Brazilia și de 70% pe cea din Thailanda. Datele au fost publicate pe baza informațiilor din primul trimestru al anului.
În luna mai a acestui an administrația președintelui american Joe Biden a anunțat că va majora de la 25% la 100% taxele vamale pentru autoturismele electrice din China, pe lângă o serie largă de alte importuri din această țară.
Agenția Reuters nota la momentul respectiv că în SUA există nu număr relativ redus de mașini produse în China și că acest lucru se datorează în mare parte taxelor vamale impuse de fostul președinte Donald Trump în timpul mandatului său.
Îngrijorări în SUA legate de importurile de mașini electrice chinezești
Însă Gina Raimondo, secretarul american al comerțului, a declarat pe 29 februarie că administrația de la Casa Albă declanșează o investigație privind importurile de autoturisme electrice din China înainte ca numărul lor să crească și „să aibă potențialul de a ne amenința datele personale și securitatea națională”.
Alianța pentru Manufactură Americană a declarat la rândul ei că introducerea pe scară largă a mașinilor chinezești în Statele Unite ar reprezenta un „eveniment la nivel de extincție” pentru producătorii auto americani.
Administrația Biden a justificat oficial creșterea taxelor vamale prin faptul că practicile neconcurențiale ale Chinei creează „riscuri inacceptabile” pentru „securitatea economică” a Statelor Unite.
UE și Canada au majorat la rândul lor taxele vamale pentru autoturismele electrice produse de China
UE a decis la rândul ei în luna iunie creșterea temporară a taxelor vamale pentru importurile de mașini electrice din China, după ce o investigație declanșată de Comisia Europeană anul trecut a concluzionat că producătorii auto chinezi primesc subvenții de stat care le permit să vândă la prețuri sub costurile reale.
Canada a anunțat de asemenea înspre sfârșitul lunii august că va impune taxe vamale de 100% pentru mașinile electrice din China, premierul canadian Justin Trudeau afirmând la momentul respectiv că:
„Cred că știm cu toții că China nu joacă după aceleași reguli”.
„Ce este important cu privire la asta este că o facem în aliniere și în paralel cu alte țări din jurul lumii”, a subliniat liderul canadian.