Sari direct la conținut

Consiliul Concurenţei, despre preluarea Profi de către Mega Image: Trebuie stabilite reguli clare pentru listarea şi delistarea furnizorilor celor două reţele / Ce spun oficialii Mega

HotNews.ro
Magazin, Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Magazin, Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Consiliul Concurenţei a supus dezbaterii publice angajamente propuse de Delhaize „The Lion” Nederland BV, prezent pe piaţa românească prin intermediul Mega Image, pentru a înlătura îngrijorările concurenţiale identificate pe piaţa achiziţiilor de produse de la furnizori.

Autoritatea de concurenţă precizează că au rezultat unele îngrijorări referitoare la efectele pe care preluarea Profi de către Mega le-ar putea avea asupra concurenţei pe piaţa locală a comerţului cu amănuntul, iar angajamentele propuse vizează implemetarea unor proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea şi delistarea furnizorilor în cadrul reţelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceştia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.

”Consiliul Concurenţei supune dezbaterii publice angajamente propuse de Delhaize „The Lion” Nederland BV (Mega Image) pentru a înlătura îngrijorările concurenţiale identificate pe piaţa achiziţiilor de produse de la furnizori, în contextul preluării Profi Rom Food SRL”, arată autoritatea de concurenţă.

”Este pentru prima dată când impunem condiţii referitoare la listare/delistare având în vedere amploarea tranzacţiei şi intrarea în vigoare a Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanţului de aprovizionare, transpusă prin legea 81. De aceea, este foarte important ca toate companiile care furnizează produse celor două reţele de magazine să ne trimită observaţiile referitoare la angajamentele propuse de Mega Image. Vom analiza cu atenţie toate observaţiile primite şi vom evalua angajamentele propuse în scopul asigurării unui mediu concurenţial echitabil pentru toate părţile implicate” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Mega Image se angajează să stabilească condiţiile de acces în magazine și termene clare de delistare

În acelaşi timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanţi, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporţie de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două reţele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din reţea produsele acestora, decât în anumite condiţii clar stabilite, care includ prevederi legale, sau situaţia în care produsele devin nerelevante pe piaţă, cererea pentru acestea scăzând substanţial.

Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanţi se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacţiei şi se actualizează după primul an.

Consiliul Concurenţei invită persoanele fizice sau juridice interesate să trimită observaţii cu privire la angajamentele propuse de Mega Image până la data de 4 noiembrie 2024, la adresa Consiliului Concurenţei.

Reacția Mega Image transmisă HotNews

Redăm mai jos comunicatul companiei Mega Image:

„Mega Image anunță definitivarea angajamentelor care să asigure o bună funcționare a pieței, după ce autoritatea de concurență va aproba concentrarea economică rezultată în urma achiziționării de către grupul Ahold Delhaize a companiei Profi Rom Food, cea care operează rețeaua de magazine Profi în România.

Setul de reguli propuse intenționează să asigure stabilitate și predictibilitate pe piața de retail din România, mai ales prin raportare la partenerii actuali ai celor două rețele de retail (Mega Image și Profi), cât și a potențialilor viitori parteneri ai Mega Image și Profi.

Angajamentele asumate includ reguli de gestionare a relațiilor cu furnizorii și cuprind 2 părți:
Partea Generală, aplicabilă tuturor furnizorilor, reprezintă o procedură clară și transparentă privind regulile de listare și delistare a produselor, precum și de gestionare a relațiilor comerciale, și stabilește modalități obiective și echidistante de evaluare a produselor, asigurând, totodată, respectarea cerințelor privind calitatea și siguranța, în scopul protejării consumatorilor.

Partea Specială, aplicabilă doar acelor furnizori care realizează mai mult de 20% din cifra lor de afaceri cu cele două rețele, include o serie consistentă de garanții și măsuri de protecție suplimentare create în beneficiul furnizorilor. Un element important de protecție este angajamentul conform căruia furnizorii incluși în această categorie nu vor fi delistați, excepție făcând situațiile cu totul excepționale, clar definite in procedură, care privesc în principal aspecte precum siguranța și sănătatea alimentelor, calitatea produselor, respectarea normelor legale.

De asemenea, acești furnizori vor beneficia de termene extinse de notificare și oportunități de remediere a eventualelor neconformități, creându-le astfel un cadru care să le permită adaptarea activității, creșterea performanțelor și soluționarea problemelor operaționale. Totodată, aceștia se vor bucura de un sprijin suplimentar, sub formă de consultanță și formare, respectiv colaborare directă cu reprezentații celor două rețele, în scopul dezvoltării și îmbunătățirii relațiilor comerciale.

În acest context, angajamentele propuse de către grupul Ahold Delhaize au în vedere garantarea continuării relațiilor comerciale benefice și eficiente, asigurând la nivelul pieței de retail din România predictibilitate și stabilitate, astfel încât furnizorii Mega Image și/sau Profi să se bucure de protecții suplimentare pentru o perioadă de timp de 24 de luni și să fie încurajați în diversificarea activității lor comerciale.

Menționăm că angajamentele propuse până la acest moment vizează exclusiv piața de aprovizionare (furnizorii)”

INTERVIURILE HotNews.ro