Produsele în ambalaje non-SGR, fără garanția de 50 de bani, vor putea fi vândute până la 30 iunie 2025. Noi obligații pentru comercianți
Produsele în ambalaje non-SGR, fără garanția de 50 de bani, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianților, vor putea fi vândute până la 30 iunie 2025, după care vânzarea lor este interzisă, potrivit unei hotărâri adoptate luni de guvern. Actul amână practic cu încă 6 luni termenul limită de 31 decembrie 2024, până la care aceste produse mai puteau fi vândute.
Guvernul a adoptat în ședința de luni, 30 decembrie, două acte normative care completează legislația actuală în ceea ce privește funcționarea sistemului garanție-returnare.
Datorită complexității sale, sistemul a înregistrat dificultăți în implementarea la nivel național, semnalate atât de administratorul RetuRO Sistem Garanţie Returnare, cât și de alte persoane fizice sau juridice interesate, subliniază marți Ministerul Mediului.
Noi obligații pentru comercianți la vânzarea produselor în ambalaje SGR
Astfel, a fost adoptată Hotărârea de Guvern pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile care prevede:
- obligația comercianților de a nu comercializa produse în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în platforma RetuRO, care nu au contract valabil încheiat cu administratorul SGR sau de la distribuitori ai acestor producători;
- obligația comercianților de a nu comercializa produse care nu sunt marcate și nu sunt înregistrate în registrul ambalajelor SGR;
- veniturile înregistrate cu orice titlu de către administratorul SGR, precum sumele obținute din vânzarea de material trimis de administratorul SGR către reciclare, tariful de administrare, alte tarife specifice SGR și garanțiile nerevendicate, care se constituie ca venituri ale administratorului SGR, se folosesc în mod exclusiv pentru susținerea funcționării şi creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare;
- stocurile aflate la comercianți pot fi comercializate, cel mult până la epuizarea stocurilor, dar nu mai târziu de 30 iunie 2025, dată după care comercializarea lor este interzisă;
- garanțiile nerevendicate, recunoscute de către administratorul SGR conform situațiilor financiare pregătite de acesta la sfârșitul fiecărui an financiar reprezintă venituri înregistrate de administratorul SGR;
- obligația administratorului SGR de a se asigura că vânzarea de material trimis către reciclare este realizată pe piața națională, cu respectarea prevederilor art. 25 din Ordonanța de urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;
- obligația administratorului SGR de a desfășura investiții pentru creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare, conform Programului prioritar de investiții prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.
Al doilea act aprobat luni de Guvern a fost o Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu. Actul introduce o serie de modificări menite să facă SGR să funcționeze mai bine.
Acest act stabilește următoarele:
- eventualele penalități datorate pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare pentru perioada de implementare cuprinsă între 01 ianuarie și 31 decembrie a anului 2024 (65%), se transformă într-un plan multianual de investiții destinat creșterii eficienței sistemului de garanție-returnare. (valoarea garanției pentru metal și dublul garanției pentru sticlă și plastic);
- până la data de 31 ianuarie 2025, administratorul SGR propune autorității competente pentru protecția mediului programul prioritar de investiții multianual pentru perioada 2025-2029 cu un buget anual de cel puțin 60 milioane lei, până la concurența valorii investițiilor de 300 milioane lei;
- contribuția de 2 lei/kg prevăzută pentru fiecare tip de material conținut în ambalaje SGR, și care nu contribuie la îndeplinirea obiectivelor de reciclare a producătorilor, se plătește prin intermediul administratorului sistemului de garanție-returnare;
- administratorul sistemului de garanție-returnare va declara semestrial, până la data de 25 a lunii următoare semestrului de raportare, cantitățile de ambalaje, respectiv cantitățile de deșeuri de ambalaje valorificate în numele producătorilor cu care are contract în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- 25 ianuarie inclusiv – este termenul până la care se pot achita sumele prin intermediul administratorului sistemului de garanție-returnare la Administrația Fondului pentru Mediu.
Acest document clarifică și finanțarea din Fondul pentru mediu a proiectelor de dezvoltare a rețelelor de transport gaze naturale, care conduc la diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din încălzirea prin arderea lemnului.
În 2024, RetuRo a investit 60 milioane de euro din bugetul alocat exclusiv pentru investiţii în dezvoltarea infrastructurii pentru a susţine operaţiunile sistemului: o reţea de şapte centre operaţionale de numărare şi sortare a ambalajelor SGR, amplasate strategic în ţară – în judeţele Prahova, Dolj, Bacău, Braşov, Cluj, Ilfov şi Timiş, cu o capacitate anuală de procesare de peste şapte miliarde de ambalaje. Totodată, planurile de extindere a centrelor regionale presupun deschiderea altor două unităţi, în 2025, la Oradea şi Constanţa.
De asemenea, au fost create peste 800 de locuri de muncă sustenabile, la nivel naţional, atât prin intermediul operaţiunilor desfăşurate în sediul central, cât şi în cadrul centrelor regionale.