Restaurantele și hotelurile de top au început să schimbe modul în care servesc apă
Clienții Restaurantul Zen din Singapore, distins cu trei stele Michelin, pot cere o sticlă de apă Evian sau San Pellegrino, dar nu vor primi una, relatează CNBC.
Restaurantul la care o cină costă în jur de 500 de dolari de persoană servește exclusiv apă de la compania suedeză Nordaq, explică directorul culinar Martin Öfner.
Preparatele și băuturile restaurantului sunt făcute tot cu această apă, ea fiind folosită de la supe până la sucurile din meniul său de băuturi fără alcool.
Johanna Mattsson, CEO-ul Nordaq, arată că sticlele produse de compania sa nu au etichete din plastic, astfel încât pot fi spălate și reutilizate cu ușurință, iar gâturile lor largi permit curățarea în mașini de spălat vase obișnuite.
Take care of your guests with elegant and premium line up of our glass and tritan bottles for indoor and beach. The Tritan bottles are made from BPA-free plastic and can be machine-washed and reused. pic.twitter.com/J2gUAMRIQm
— Nordaq UAE (@NordaqUAE) November 7, 2022
În plus, sticlele sunt sigilate cu capace securizate și ștampilate cu data reumplerii.
Numeroase hoteluri și restaurante de lux folosesc deja apă Nordaq
Zen este unul dintre cele peste 140 de restaurante cu stele Michelin care servesc apă Nordaq, a declarat Mattsson pentru CNBC Travel. Această apă, purificată și îmbuteliată la fața locului folosind apa de la robinet locală, se găsește și în peste 700 de hoteluri de lux, cazinouri și vase de croazieră.
Compania își propune să reducă utilizarea sticlelor de apă de unică folosință în industria ospitalității – de la variantele ieftine din plastic, des întâlnite în camerele de hotel, până la apa minerală europeană îmbuteliată în sticlă, servită în restaurantele de lux. Aceasta din urmă poate parcurge mii de kilometri de la sursă până la locul de consum.
„Transportul apei peste apă nu are sens”, explică Mattsson filosofia companiei sale. „Asta vrem să eliminăm”, subliniază ea.
Mandarin Oriental Singapore a instalat sistemul de apă Nordaq în 2023, având sticle prezente în camerele hotelului, restaurante, spa și sală de sport.
Managerul hotelului, Cindy Kong, spune că unitatea de îmbuteliere poate produce 500 de sticle de apă purificată pe oră și că „de obicei procesăm între 1.000 și 2.000 de sticle pe zi”.
Apa îmbuteliată local, în multe cazuri chiar la hotel, este oferită de tot mai multe companii
Însă Nordaq este doar una dintre numeroasele companii din domeniul apei sustenabile premium. Apa Castalie este prezentă în peste 700 de hoteluri din Franța, conform site-ului său, iar apa Purezza este servită în peste 5.000 de locuri din 13 țări, potrivit paginii de LinkedIn a companiei.
Compania indiană ITC Hotels a creat propriul brand de apă „zero-mile”, numit SunyaAqua, pentru a reduce utilizarea sticlelor de plastic de unică folosință în cele 140 de hoteluri ale sale. „Fiecare înghițitură fără vinovăție este îmbuteliată intern, eliminând necesitatea transportului”, a postat pe Facebook în iulie hotelul ITC Maurya din New Delhi.
Companiile de ospitalitate reprezintă piața principală și pentru brandul elvețian de apă sustenabilă Be WTR. Acesta operează în cadrul hotelurilor – cu o unitate în curs de deschidere la Rosewood Abu Dhabi – și prin instalații centralizate.
În cazul celor din urmă, fondatorul și CEO-ul Be WTR, Mike Hecker, a explicat că apa poate călători puțin mai departe decât cea „zero-mile” a ITC Hotels, dar nu foarte mult.
„Nu vrem să transportăm mai mult de 10 kilometri în jurul unității noastre de îmbuteliere, pentru că, așa cum știți, amprenta de carbon este puternic influențată de transport”, spune el, adăugând că „încercăm să fim cât mai aproape de punctul de consum.”
Companiile care furnizează industriei turismului și alimentației apă filtrată cu transport redus sau inexistent spun că salvează milioane de sticle de plastic de la utilizare în fiecare an. Dar mai au un punct forte – pot crește marjele de profit pentru clienții lor.
Johanna Mattsson de la Nordaq spune că fiecare sticlă de apă costă între 11 și 21 de cenți pentru a fi produsă. Dar restaurantele și hotelurile vând apa clienților lor pentru mult mai mult de atât.