Guvernul preferă să amâne trecerea Direcției de soluționare a contestațiilor de la ANAF la MF, deși are deja un proiect cu toate avizele de câteva săptămâni. Mediul privat mai are de așteptat
În teorie, ar trebui ca Direcția de soluționare a contestațiilor să treacă de la ANAF la Ministerul Finanțelor zilele astea (pentru că trebuie respectată Legea 295/2020 – expiră termenul de 6 luni). În practică, Guvernul preferă să amâne cu câteva luni, un proiect în acest sens fiind pe ordinea de zi de miercuri. Asta în condițiile în care are deja un proiect de Hotărâre cu toate avizele transmis de Ministerul Finanțelor (MF) de câteva săptămâni ce așteaptă să intre pe ordinea de zi, iar acest nou act nu și-ar mai avea rostul.
Trecerea Direcției de soluționare a contestațiilor este așteptată de mediul de afaceri de ani de zile. Toți specialiștii în fiscalitate au salutat aceste prevederi din Legea 295.
Așadar, pentru că Guvernul nu a adoptat până acum acel proiect de reorganizare (pe care îl are de câteva săptămâni cu toate avizele), Ministerul Finanțelor a fost nevoit să facă un nou proiect, de data aceasta de OUG, prin care să amâne termenul pentru 1 octombrie. Acesta se află pe ordinea de zi de miercuri.
Surse din Ministerul Finanțelor ne-au spus că nu înțeleg de ce nu se adoptă reorganizarea, „totul e în regulă, s-au respectat toate procedurile”.
Prin trecerea Direcției de soluționare a contestațiilor la Ministerul Finanțelor, numărul de posturi din instituție ar trebui să crească cu 220, la care se adaugă 62 vacante. Acestea ar veni practic de la ANAF, fiind un transfer. Astfel, ministerul ar urma să ajungă la un total de 1997 posturi. Acest lucru mai așteaptă până la 1 octombrie, se pare.
De ce este un lucru bun trecerea Direcției de Soluționare a Contestațiilor la Ministerul Finanțelor
Toți experții în fiscalitate au spus că reprezintă un lucru bun. Cel mai recent, Cornel Grama, consultant fiscal, explica pentru HotNews.ro, în decembrie anul trecut, ce însemna de fapt trecerea acestei direcții la minister.
“Cum este acum:
Inspecția fiscală se derulează de cei de la ANAF. La sfârșit se emite decizia de impunere cu obligații suplimentare stabilite, contribuabilul depune contestația. Unde? La ANAF. Nu-s aceiași inspectori, sunt alții, dar tot de la ANAF, probabil de la camera vecină. Depune contestație ca să fie soluționată tot de către niște inspectori de la ANAF. Nu e ok. De multe ori, decizia de soluționare a contestației este un copy/paste la considerentele avute în raportul de inspecție fiscală. E o formalitate, dar trebuie să o completezi pentru că până atunci nu te poți adresa instanței de judecată.
Cum va fi dacă în final se va întâmpla asta:
Decizia de soluționare a contestației se va muta la Ministerul Finanțelor. Acolo este direcția de legislație fiscală din Minister. Se dau actele normative referitoare la aspectele fiscale. Se poate asigura o interpretare unitară a legii pe tot teritoriul României.
În prezent, fiecare unitate de la ANAF dintr-un județ pe o anumită speță au anumite opinii, uneori opuse, diferite. Interpretarea unitară va fi mult mai bună.”
Proiectul de reorganizare al Ministerului Finanțelor, public din aprilie
Ministerul Finanțelor a făcut public, la jumătatea lunii aprilie, un proiect de reorganizare amplu care prevedea, printre altele, trecerea Direcției de soluționare a contestațiilor de la ANAF la Minister, mai ales că trebuie să respecte Legea 295/2029, iar termenul de 6 luni expiră zilele astea.
De precizat că a trecut prin tot circuitul de avizare și a fost trimis la Guvern de câteva săptămâni.
Asta spre deosebire de reorganizarea făcută în 2020 de Florin Cîțu, care era ministru de Finanțe și nu s-au respectat termene și proceduri (conform motivărilor Curții de Apel București – în urma proceselor pierdute de instituție și, în practică, reorganizarea a eșuat).
Proiectul de reorganizare din aprilie 2021, este ceva mai amplu, pe lângă acea trecere a Direcției de soluționare a contestațiilor. (Sumarizăm mai jos)
Printre altele, s-ar fi înființat un post de secretar de stat și 4 posturi aferente cabinetului demnitarului, precum și înființarea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici de secretar general adjunct, ținând seama de necesitatea desfășurării la nivelul ministerului a unor activități suplimentare și creșterea semnificativă a numărului de personal.
Direcția de politici publice, relația cu Parlamentul și dialog social se reorganizează în două direcții:
1. Direcția relația cu Parlamentul și dialog social (care va prelua în subordine Serviciul pentru relația cu Parlamentul și dialog social)
2. Direcția de politici publice și pregătire ședințe de Guvern (organizată prin transformarea Serviciului unitatea de politici publice si pregătire ședințe de Guvern în Direcția de politici publice și pregătire ședințe de Guvern). În subordinea acesteia va fi preluat Serviciul monitorizare acte normative.
S-ar fi comasat prin absorbție două structuri (Direcția de Programare a Investițiilor Publice și Unitatea de management a investițiilor publice) prin trecerea activităților, atribuțiilor și personalului Unității de management a investițiilor publice la nivel de serviciu, în cadrul Direcției de Programare a Investițiilor Publice care își va schimba denumirea în Direcția de investiții și parteneriate strategice.
Direcția de legislație și reglementare în domeniul activelor statului s-ar fi reorganizat în Direcția generală de reglementare și evidență a activelor statului.
S-ar fi creat o structură cu denumirea „Unitatea de operaționalizare a Centrului CYBER”, care ar trebui să funcționeze ca direcție în cadrul Centrului Național pentru Informații Financiare.
Se desființa Direcția generală de legislație fiscală și reglementări vamale și contabile.
În schimb se înființau 4 structuri distincte, specializate pe domenii de activitate, respectiv:
• Direcția generală de legislație impozite indirecte,
• Direcția generală de legislație impozite directe,
• Direcția generală de legislație Cod Procedură fiscală
• Direcția de legislație reglementări contabile.
Serviciul de autorizare operatori din domenii reglementate specific și de soluționare a contestațiilor din domeniul produselor accizabile se desființa.
Serviciul de autorizare și monitorizare case de schimb valutar și alte domenii, evaluare, raportare și avize ar fi fost preluat în subordinea Direcției generale de legislație Cod procedură fiscală;
Se înființa o structură de guvernanță corporativă specializată – Direcția de guvernanță corporativă.