VIDEO „Ciotul” din Autostrada Transilvania care ar trebui să fie gata în acest an. Mobilizare bună a constructorului
Lucrările pentru tronsonul A3 de la Târgu Mureș la Ungheni (Aeroport) avansează, iar constructorul este bine mobilizat pentru a finaliza proiectul la finalul acestui an, după cum a tot anunțat Transporturile. Deși vorbim de doar un „ciot” cu o lungime de puțin peste 9 km – 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum de legătură cu patru benzi – acesta este unul care vine în continuare a 33 de kilometri de autostradă deja dați în trafic de la Ungheni și până la Chețani și ar permite șoferilor să intre pe autostradă mult mai aproape de Târgu Mureș.
O nouă filmare din dronă ilustrează mobilizarea bună a constructorului în șantier într-un moment în care o parte din forțe sunt concentrate pentru finalizarea suprastructurilor. În același timp, pe câteva segmente se poate observa deja primele straturi de asfalt turnate, în special pe zona drumului de legătură.
–
A3 A3 Târgu Mureș – Ungheni (Aeroport)
Lungime: 4,5 km autostradă + 4,7km drum de legătură
Constructor: Strabag
Valoare: 192 mil. lei
Contract semnat: 29 mai 2020 (ordin de începere lucrări – iulie 2020)
Termen de execuție: 18 luni (contractual – ianuarie-februarie 2022)
Finalizare probabilă: Q4 2021
Stadiu fizic oficial (aprilie – cf CNAIR): 39,4%
Detalii despre proiect: 3 poduri și pasaje pe drumuri de legătură, 6 poduri și pasaje pe autostradă, 2 noduri rutiere pentru conectarea autostrăzii la rețeaua de drum existentă
–
–
A3 Târgu Mureș – Ungheni – un lot cu probleme: de la un contract reziliat la o licitație care s-a întins nepermis de mult
Inițial scos în 2014, contractat în februarie 2015 cu Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA pe 179 milioane de lei. Din cauza bâlbâielilor financiare ale Companiei de Drumuri de atunci – autostrada fiind contractată pe fonduri europene, dar exact în momentul trecerii de la un exercițiu financiar la altul – lucrările n-au început, au tărăgănat un an.
Rezultatul? În aprilie 2016 constructorul a cerut rezilierea contractului pentru că nu s-a dat ordinul de începere în termen de 12 luni.
Tronsonul a fost scos la licitație jumătate de an mai târziu, în octombrie 2016, dar procedura s-a dovedit a fi o înșiruire de amânări și tergiversări, inclusiv o bătălie adevărată în instanțe.
Depunerea ofertelor a fost amânată de mai multe ori până abia în martie 2017, după care evaluarea ofertelor a fost tărăgănată nepermis de mult. Atribuirea lucrărilor către Strabag pentru circa 192 milioane de lei a venit inițial în noiembrie 2017, după care au urmat contestațiile și decizii diferite date în instanță care au întors de două ori rezultatul procedurii.
În noiembrie 2018, Compania de Drumuri reevalua ofertele la decizia instanței și dădea câștigător asocierea Itinera Spa – Retter Projectmanagement SRL cu o ofertă mai mare, circa 209 milioane de lei. Contestațiile au continuat și, după un an decizia a fost întoarsă – CNAIR fiind obligată să reevalueze ofertele.
Atât de mult timp a trecut însă de la lansarea licitației, încât ofertele depuse inițial de constructori și-au pierdut valabilitatea. Asocierea Itinera a decis să nu mai conteste și să-și retragă oferta. Astfel, Strabag a rămas singura firma care în final a semnat contractul pe 29 mai 2020.