VIDEO INTERVIU Luminiţa Tzakis – director de vânzări, Crama Oprișor: "Preţul vinului nu va creşte. Consumatorii vor cumpăra la fel de mult vin, dar vor opta pentru gamele cu preţuri mai mici"
Un dialog cu Luminiţa Tzakis – director de vânzări la Crama Oprişor, care face o analiză şi o prognoză a consumului de vin, în retail şi în horeca, pentru anul 2021. Aflăm informaţii la zi despre oferta de vinuri şi preţurile de vânzare, dar şi despre schimbările survenite în comportamentul de consum al clienţilor şi strategiile de poziţionare în piată ale producătorilor de vin.
Interviul integral:
Fragmente din interviu:
Ce s-a schimbat în retail, în 2021
Pe rafturile supermarketurilor găsim mult mai multe etichete de vin, de la mai mulţi producători, faţă de anul trecut.
În retail, au apărut mulţi producători care nu erau listaţi pe acest canal de vânzare, până în 2020. Practic, o parte din vânzarea de vin din horeca şi din magazinele specializate s-a mutat în supermarket.
Preţul vinului la raft nu a crescut, din cauza concurenţei sporite şi a promoţiilor agresive.
Pentru producători, au crescut costurile de listare a vinului în supermarketuri.
Comportamentul de consum al clienţilor de vin din retail
Consumatorul tinde să aibă o atitudine tradiţionalistă/conservatoare: alege etichete de vin de la crame cunoscute şi încearcă vinuri noi doar dacă acestea au preţuri promoţionale.
În 2021, consumatorul de vin este mult mai educat şi nu mai consideră, necondiţionat, că un vin scump este obligatoriu şi un vin bun.
Ce s-a schimbat în horeca, în 2021
Vânzările de vin în restaurante s-au redus cu circa 90% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Meniurile de vin sunt mult mai scurte, cu mai puţine etichete.
Preţul vinului, în horeca, n-a crescut, ba chiar s-a redus, faţă de anul trecut.
Costurile de listare a vinului în restaurant, pentru producător, sunt mult mai mari.
Cum va evolua consumul de vin în 2021
Volumul de vin vândut se va menţine, în 2021, la nivelul anului 2020, dar consumatorii îşi vor reduce bugetele alocate vinului şi vor opta pentru gamele cu preţuri mai mici.
Vinul se va cumpăra pe canalele de retail şi online şi se va consuma, acasă, alături de prieteni şi familie.
Există o categorie de consumatori de vin care lucrează de acasă şi, în acest context, reducerea deplasărilor cu maşina şi servirea prânzului într-un cadru privat poate încuraja consumul de vin la masă.
Strategii de poziţionare în piaţă ale producătorilor de vin, în 2021
Scăderea vânzărilor de vin din horeca va fi acoperită de creşterea vânzărilor din retail, dar cu costuri mai mari de marketing.
Pentru a-şi păstra cota de piaţă, în condiţiile concurenţei mari din retail, producătorii vor fi obligaţi să-şi reducă profitul.
Articol susţinut de Crama Oprişor