Sari direct la conținut

Ministrul Educației respinge acuzațiile de cenzură și spune că cercetătorii au dat o analiză care avea și greșeli. „Apare o formulare ilogică”

HotNews.ro
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, spune că raportul transmis de Institutul de Științe ale Educației (IȘE), care a fost publicat parțial de instituția sa, nu poate fi făcut public în forma inițială, pentru că „nu respecta principiile de funcționare ale institutului: validare științifică prin peer-review și asumare instituțională clar delimitată”.

Ministrul Educației a transmis, într-un comunicat, mai multe explicații despre presupusa cenzurare a unei analize realizate de Institutul de Științe ale Educației (IȘE).

Daniel David precizează că Institutul de Științe ale Educației, reînființat în 2025, funcționează după reguli noi. Primul principiu menționat este obligativitatea ca orice analiză științifică să treacă printr-un proces de evaluare colegială externă (peer-review):

Ministrul argumentează că nu este acceptabil ca un text transmis către minister, chiar cu statut preliminar, să fie publicat oficial fără o astfel de evaluare:

„Nimeni în știință nu se poate aștepta să scrie ceva, care ulterior să fie asumat direct și necritic instituțional (ex.: chiar sub antetul ministerului pe care îl analizează), fără evaluare independentă, cu atât mai mult cu cât acel ceva este prezentat și ca preliminar (chiar sub aspectul redactării științifice).”

Greșeala găsită la evaluarea raportului, potrivit ministrului

Ca exemplu, David vorbește despre o greșeală identificată într-un paragraf referitor la norma didactică în Europa:

„Spre exemplu, în cazul de față, în draftul trimis ministerului, citarea Eurydice 2021 este greșită, în raportul Eurydice vorbindu-se explicit de valoare medie a normei de predare în Uniunea Europeană («On average, full-time teachers in the EU report teaching almost 20 hours per week» pg. 15). În draftul propus ministerului apare o formulare ilogică: «…valoarea medie a normei didactice în Europa este de 18-19 ore/săptămână…», lucruri neafirmate în raportul Eurydice, ci derivate probabil după analize personale.”

Referitor la capitolul privind bursele școlare, ministrul afirmă că recenzorii au recomandat trimiterea către rapoarte deja publicate de IȘE:

„În legătură cu «bursele», recenzorii au sugerat să orientăm cititorii spre Raportul IȘE deja public, fără a mai trebui reluat aici. Nu mai reiau alte analize, probabil este vorba de erori neintenționate (dar de aceea avem «peer-review») și îmi pare rău că trebuie să spun asta public.”

„Nu figurează în normele de lucru să primești sarcini din afara instituției”

În comunicat, ministrul vorbește și despre „guvernanța instituțională”, care reglementează clar relația dintre o instituție subordonată și ministerul de resort.

Ministrul precizează că IȘE are autonomie în derularea propriului program de cercetare, dar că asumarea instituțională a unei analize trebuie separată de opiniile personale ale cercetătorilor:

„Cercetătorii IȘE – prin normele de înființare – au libertate totală în derularea programului anual de cercetare și, ad-hoc, li se pot solicita și analize suplimentare din partea ministerului. Trebuie foarte clar delimitată, în analizele științifice, (1) asumarea instituțională (2) de asumarea personală sub cupola instituției (cu nota că aceste concluzii nu sunt asumate instituțional) sau (3) de asumarea ca expert în afara angajamentului instituției (ex.: prin publicații științifice în reviste de specialitate).”

De asemenea, Daniel David atrage atenția că nu este prevăzut în regulamente ca un cercetător să primească sarcini din afara instituției pentru a analiza activitatea acesteia și ca apoi concluziile să fie asumate instituțional:

„Nu figurează în normele de lucru să primești sarcini din afara instituției, mai ales prin care să analizezi instituția din care faci parte, care apoi trebuie să fie forțată să-și asume concluziile, altfel generându-se discuții. Libertatea de a răspunde presei sau oricui este interesat în legătură cu temele de cercetare și/sau textele publicate deja este însă totală și o voi proteja.”

În final, ministrul reafirmă că cercetătorii pot participa la dezbaterea publică, dar trebuie să își asume responsabilitatea poziției exprimate: „Dacă îți asumi sarcini primite din afara instituției, trebuie să o faci în nume personal, iar acesta este un lucru pe care l-am comunicat cercetătorilor și îi voi proteja în astfel de demersuri.”

Acuzațiile la adresa ministrului

Potrivit Edupedu.ro, Institutul de Științe ale Educației a elaborat, la solicitarea redacției, o analiză de 23 de pagini privind efectele măsurilor din Legea Bolojan asupra sistemului de învățământ. Documentul a fost transmis Ministerului Educației, dar nu a fost făcut public în forma originală. În schimb, ministerul a transmis presei un răspuns scurt, de două pagini, conținând doar fragmente din raportul IȘE, însoțite de completări redactate de instituție.

Publicația susține că este „pentru prima dată în istoria recentă” când un ministru al Educației „cenzurează oficial comunicarea cercetătorilor cu presa” și modifică regulamentul unei instituții de cercetare pentru a restricționa autonomia acestora.

Alegeri București 2025 - Sondaje Live | HotNews.ro

INTERVIURILE HotNews.ro