Sari direct la conținut

Minusuri, plusuri, oportunități și amenințări la adresa fiscalității/ Angela Roșca: Ne putem aștepta la majorări de taxe, dar nu anul ăsta. Pentru anii viitori ne putem gândi la asta

HotNews.ro
Angela Rosca, Foto: TaxEU Forum 2021
Angela Rosca, Foto: TaxEU Forum 2021

România are anumite avantaje în privința fiscalității, dar și dezavantaje în ceea ce privește fiscalitatea. Despre ele a vorbit recent Angela Roșca, managing partner Taxhouse, lider al grupului de lucru pe fiscalitate în cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, la TaxEU Forum.

Plusuri

1. Cota de impunere.

“Cotele de impunere în general în România sunt stabile. Ăsta e un plus. Faptul că avem ani buni de când nu mai avem modificări de cote înseamnă stabilitate, predictibilitate, că orice investitor își poate face un plan de afaceri pe termen lung”, a spus ea.

• Când orice țară umblă la cote, e bine să anunțe din timp, să fie predictibilă și ușor prevăzut de mediul de afaceri.

• E introdusă din 2005 și e stabilă de atunci, cu mici variații pe procent.

„Partea bună e că nu sunt planuri de modificare, din perspectiva programului de guvernare. Ne avantajează într-o perspectivă regională”, a precizat Roșca.

2. România are o fiscalitate competitivă în zonă.

„Întotdeauna suntem în competiție cu vecinii noștri. Cei mai apropiați sunt cei din centrul și estul Europei. M-am uitat să văd cum stăm la impozit pe profit, TVA. Stăm bine. La impozit pe profit suntem peste Ungaria și Bulgaria, însă sub Polonia, Cehia și Slovacia. Stăm mai bine decât media UE care e la 21%. Noi cu 16% stăm bine. Deci avem stabilitate și competitivitate”, a mai arătat ea.

• La TVA cu cota standard de 19% suntem într-o zonă bună a clasamentului. Media este cam 22% în regiune.

Minusuri

1. ANAF încă este o instituție nereformată și slab digitalizată.

“Se discută despre proiecte de digitalizare de un număr de ani. Ceea ce-și dorește mediul de business e o digitalizare pentru o mai bună colectare și ușurarea vieții noastre, a celor care aplicăm fiscalitatea de zi cu zi care facem drumuri la ANAF”, a mai arătat Roșca.

• Ne dorim un ANAF reformat, o digitalizare în avantajul ANAF și contribuabilului, controale la distanță, mai puține drumuri la ANAF, înregistrări, certificate obținute online.

2. “Impozitarea” excesivă a muncii

„Între ghilimele pentru că nu e vorba neapărat de impozitul pe venit. E vorba de asigurările sociale neplafonate care duc la o tendință de migrare a contractelor de muncă către alte forme de remunerare pentru a crea loc în buget de costuri ceva mai reduse și atunci se aleg variante care sunt mai riscante pentru companiile care le aplică, precum microîntreprinderi, PFA”, a explicat Angela Roșca.

De ce se ajunge aici?

„Pentru că există acest arbitraj posibil între aceste forme de remunerare care în principiu vin pentru că nu avem această plafonare a contribuțiilor sociale. Am cerut-o, continuăm să o cerem ca mediu de business. Am vrea ca orice Guvern să se uite serios la calcule și să vadă în ce măsură asta este posibil”, a spus ea.

Oportunități

„Oportunitățile momentului sunt legate de digitalizarea ANAF. În perioada COVID ne-am dat seama că se poate face. Până acum credeam că ne trebuie ani, o grămadă de investiții. Sigur, e nevoie de investiții și pe partea ANAF și firmelor, însă e clar că s-a început, se lucrează la proiecte de digitalizare mari gen SAF-T, conectarea caselor de marcat la serverele ANAF – din păcate asta-i amânată de câțiva ani și ține de investițiile pe care ANAF trebuie să le facă în acele servere care să preia datele – factura electronică este în proiectul ANAF. E bine că se fac”, a mai afirmat liderul grupului de lucru pe fiscalitate în cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României.

• Așteptarea mediului de business este să facă lucruri și pe partea de end user, adică SPV, îmbunătățirea fișei pe plătitor, acces cât mai mult online.

• E nevoie de un management al schimbării în cadrul acestei instituții, de o regândire a modului în care ANAF percepe relația cu contribuabilii, de punerea pe un picior de egalitate între autoritate și plătitorul de taxe, modul în care este tratat plătitorul de taxe – ca un client al unei companii private.

Amenințări

„Avem un deficit planificat pentru anul acesta de circa 7,2% din PIB, scăzut față de anul trecut, afectat de COVID. Reducerea cheltuielilor evident că ar fi o primă soluție, numai că vedem niște mișcări sociale în încercarea de a îngheța salariile în zona bugetară”, a spus ea.

• Vedem pași către digitalizarea ANAF, însă nu ne putem aștepta în mod real la o încasare crescută pe baza acestei digitalizări, care va lua ceva timp până va produce efecte palpabile.

• Ne putem aștepta la majorări de taxe, dar nu anul ăsta. Pentru anii viitori ne putem gândi la asta.

„Criza economică e o amenințare de care sperăm să scăpăm mai devreme sau mai târziu anul ăsta, care ne-a afectat pe toți în business. Multe business-uri au fost afectate în zona de retail, HORECA. Altele au mers foarte bine, cu e zona de online. Nu tot ce e online a mers bine, dar anumite elemente din online sau curierat au mers bine anul acesta și anul trecut”, a precizat Angela Roșca.

• Avem așteptări mari de la Guvern să nu întârzie rambursările de TVA, plata concediilor medicale, șomajului tehnic și așa mai departe pentru că toate aceste întârzieri ne duc în imposibilitatea plății taxelor curente.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro