Sari direct la conținut

VIDEO Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, la HotNews.ro LIVE: Mi-aș dori ca autostrada pe Valea Prahovei să fie gata până în 2030 / Ce spune despre Autostrada Moldovei A7 – când vor fi deschiși următorii km de autostradă în Moldova?

HotNews.ro
Catalin Drula, Foto: Hotnews
Catalin Drula, Foto: Hotnews

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, spune că și-ar dori ca autostrada pe Valea Prahovei să fie gata până în 2030. Invitat la HotNews.ro LIVE el a comentat că această estimare este posibilă, însă „realist, depinde de ce se întâmplă pe parcurs”. Drulă este rezervat când vine vorba despre termenul de finalizare a Autostrăzii Unirii, comentând că este un proiect extrem de greu și în cazul căruia s-au făcut multe „tâmpenii”. „Nu vreau să mă hazardez (că va fi gata până în 2030 -n.r.)…Avem tendința să dorim OZN, rachetă interplanetară și să nu obținem nimic sau doar un desen”, a spus Drulă.

Interviul a fost transmis pe canalele HotNews.ro de pe YouTube și Facebook.

Cele mai importante declarații ale ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă:

  • Am găsit în minister cam ceea ce știam. Nu sunt mari surprize. Am găsit pe de o parte ineficiențe într-un sistem care nu livrează cum ar trebui, am găsit în același timp profesioniști. Am găsit un sistem cu dezechilibre majore, accentuate de pandemie.
  • Este acel haos în minister, cum ziceați în opoziție? Eu am fost un observator al domeniului. Sunt oameni în sistem care nu performează. Vorbeam și despre dezechilibrele structurale. Dacă ne uităm că 10% din banii pentru transporturi se duc ca subvenție pentru metroul din București este o dezbatere publică pe care trebuie să o deschidem.
  • Lupta este să ne asigurăm că 2021 va fi un an bun al lucrărilor pe infrastructura existentă.
  • Vor fi mai mulți bani pentru investiții.
  • Îmi doresc să facem niște progrese în gestiunea rețelei existente. Asta depinde de alocări bugetare.
  • Avem până la 10.000 de km de cale ferată care zac abandonați.
  • Lucrările nu se întâmplă peste noapte. Avem un tren de lucru, poate face un km pe zi.
  • Trenurile de mare viteză sunt un obiectiv pentru următoarea decadă, realist vorbind.

Detaliat despre feroviar: Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: Despre trenuri de mare viteză putem vorbi după 2030 / Întâi să ajungem să facem 6 ore și jumătate între București și Timișoara, și nu 10 ore ca în prezent

  • Despre trenul spre aeroport și lucrările recent anunțate pentru care se oprește circulația parțial – Era o lucrare planificată. Este o operațiune care se face după o lună, cam asa, după punerea în trafic, după ce trece un anumit tonaj peste șine. Se lucrează ziua pentru că trebuie lucrat la 5 grade.
  • Trenurile nu sunt încărcate. Traficul pe Otopeni e redus. Impactul lucrărilor nu va fi foarte mare.
  • Despre frecvența trenurilor? – Am discutat cu cei de la CFR Infrastructură. O soluție este un schimbător de cale. S-ar putea crește frecvența la 2 pe oră.
  • Despre metroul M6 spre aeroport? – Să vorbim despre M5 mai întâi. M5 este o linie prevăzută să meargă de la est la vest, de la Drumul Taberei la Eroilor, de acolo mai departe la Universitate și apoi până la Iancului și Pantelimon.
  • Pentru București ar fi aer să aibă această linie est-vest, dar ea a tot fost deprioritizată. Liniile de metrou funcționează eficient când sunt pline, atunci au sens economic.
  • Ministrul spune că Metrorex s-a concentrat mult prea mult pe linia M6 către aeroport, însă ”această linie are multiple probleme de fezabilitate pe care le-a ridicat și Comisia Europeană. Dincolo de centrul comercial Băneasa (stația Tokyo), această linie trece printr-una dintre cele mai puțin dens populate zone ale Capitalei și ale zonei metropolitane București – Ilfov. Dacă am face o hartă cu culori, acea zonă ar fi rece, ar fi cu albastru pentru că sunt păduri”.
  • Ei bine, vorbim despre o investiție de sute de milioane făcută acolo, care apoi te costă în operare – iar anul trecut am plătit de la bugetul de stat subvenție pentru Metrorex de peste 600 milioane lei.
  • Ministrul spune că M6, pe porțiunea Băneasa – Otopeni, trebuie foarte serios analizată ca proiect, ”Comisia Europeană a refuzat finanțarea acelei secțiuni și ”cred că acele resurse bugetare trebuie redirecționate în părți ale rețelei de metrou din București unde sunt mult mai necesare”.
  • Ministrul spune că a discutat cu primarii din sectoarele 2 și 6 și aceștia spun ”faceți magistrala 5 pentru că aceasta ne-ar ajuta. Hai să nu facem o investiție doar pentru că sună bine pentru PR, sunt două cuvinte care prind: metrou și aeroport. Recunosc că acum 10 ani și mie mi s-a părut o idee grozavă, dar când te uiți în detaliile investiției și cât costă operarea unei linii nu mai sună așa bine – și vă dau exemplul liniei M5 care are 1.000 de angajați alocați pentru o linie cu 10 stații și 5 km. Trebuie să fim atenți cu banii și cu resursele și să investim unde avem maxim de valoare”, spune ministrul.
  • Despre Sibiu-Pitești? De ce se amână anunțarea câștigătorului pe sectorul 4? – Au fost contestații acolo, intervenții ale ANAP, e un constructor chinez, și sunt chestiuni legate de legalitate. Comisia Europeană are insistent discuții despre corectitudinea acestor firme. Acolo merge evaluarea până la capăt a licitației și o să fie desemnat câștigătorul.
  • Despre celelalte sectoare de pe Sibiu-Pitești: Sibiu-Boița e în termen. Nu avem subiectul ală de Valea plângerii. Pe sectorul montan, documentația e aceeași din 2008. A fost lansată licitația acum câteva luni. Au depus 15 firme oferte, s-au calificat 5, sunt în evaluare. Compania a introdus niște rezerve mari de executare în contract.
  • Când vom afla constructorii pe toate loturile, se va termina până în 2030? Ar trebui să avem pe toate cele trei loturi anul acesta. Ar trebui să fie gata până în 2030. Dacă nu reușim asta ar fi destul de trist.
  • Licitație revizuire studiu fezabilitate Ploiești-Brașov? E lansată anul trecut pentru realizarea unui proiect tehnic. În zona montană trebuie gândită foarte bine. E extrem de importantă tehnologia de execuție. A fost un singur ofertant, nu-mi place asta.
  • Sunt mai multe aspecte: prețul, alocarea riscurilor.
  • Sunt destul de prost făcute calendarele de plăți.
  • Sunt două scenarii pe masă: semnarea cu acest ofertant sau reluarea procesului. În acest moment, dacă obținem garanțiile de la acest prestator, pare să se concretizeze scenariul reparării din mers.
  • Când vedeți finalizată autostrada pe Valea Prahovei, până în 2030? E posibil. Mi-aș dori să se întâmple asta.
  • Realist, depinde de ce se întâmplă pe parcurs
  • Pentru cei care stau în trafic – Îmi pare rău pentru cum a fost condus acest domeniu în ultimii 30 de ani.
  • Autostrada Moldovei A7 : Avem în derulare, în finalizare studiul de fezabilitate și proiectul tehnic. Aici se vor lansa lictațiile de execuție. În mai, eu sper s-o trag să fie mai repede, ar trebui să lansăm licitația pentru Ploiești – Buzău. Apoi la câteva luni distanță și restul loturilor până la Pașcani. Toate până la finalul anului.
  • Firmele care lucrează acolo au întârzieri față de contract, pot da vina și pe firme, dar dacă ne uităm că valoarea contractelor – de vreo 30 de milioane de lei – oamenii lucrează de trei ani de zile, iar până acum au primit doar vreo 3 milioane.
  • Mă bucur că ajunge spre finalizare proiectul acesta. În 2014 mă luptam că nu mai vorbea nimeni de această autostradă, nu exista pe radar. Apoi a fost prostia cu drum expres: de ce să investești 90% din costul de investiție al unei autostrăzi printr-o zonă așa ușoară.
  • Când vom vedea următorii km de autostradă deschiși în Moldova? Următorul lot ar trebui să fie Ploiești – Buzău, cred că pe un astfel de proiect execuția în 2 ani este absolut rezonabilă. Dacă lansăm licitația în mai, ar fi o derulare normală să contractăm până la finalul anului. Teoretic ar fi 2023-2024 pe sectorul Ploiești – Buzău, următorii kilometri deschiși spre Moldova.
  • Autostrada Unirii A8: Da, e în derulare un Studiu de Fezabilitate de vreo doi ani. A ajuns la 50% deși trebuia să fie gata. E un Studiu de Fezabilitate pe un sector de 200 de kilometri, din care 100 de km montan, e de două ori mai greu decât Sibiu – Pitești. A fost contractat pe o sumă mai mică de patru ori decât licitația de la licitația de la Tg. Neamț- Iași – Ungheni, unde sunt 100 de kilometri și relieful e colinar, deci mai ușor. Ceva nu bate undeva, probabil și asta explică de ce merge așa de prost.
  • La capitolul reparat din mers, cel puțin din primă fază, să avem niște livrabile, discuția e ca SF-ul acesta în derulare de doi ani să fie finalizat pe capetele din ambele direcții: Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Tg. Neamț – Moțca. Cred că sunt circa 50 de kilometri în total. Astea să le finanțăm din PNRR. Cred că e important să începem proiectul.
  • Spre finalul anului [sper lansarea lictațiilor pentru cele două loturi]. Dacă scoate aceste două sectoare, aici SF-ul e undeva la 80-90%. Mai e problema acordului de mediu (…). Eu aș vrea să nu se ajungă la o reziliere [pe partea montană a contractului] și să se finalizeze acest contract, dar trebuie să vedem în derulare.
  • Despre licitația pentru SF+PT pe sectorul Tg. Neamț – Iași – Ungheni: „Acolo la începutul lunii februarie ar trebui desemnat câștigătorul. Acolo e mai ok”.
  • Vedeți autostrada A8 terminată de la Tg. Mureș la Iași până în 2030? Nu vreau să răspund la întrebarea asta. Sunt atât de multe tâmpenii făcute pe acest proiect încăt mi-e foarte greu să mă hazardez până nu mai am puțin de timp pentru analiză. Eu mi-aș dori să avem, evident această trecere a Carpaților și m-am luptat foarte mult pentru ea. Am susinut că nu e ok așa cum a fost lansată.
  • Tehnic e fezabil [finalizarea până în 2030], dar e cel mai greu proiect de infrastructură al României – de două ori mai greu decât Sibiu – Pitești. Aici eu am mai susținut că poate ar trebui să vedem, pe zonele foarte grele, cum putem găsi niște soluții care să fie mai ușor implementabile, mai rapid de construit, mai în buget, mai ieftine, dar care să ne ducă la același rezultat. Adică un drum neîntrerupt, care nu trece prin localități, un drum care conectează rapid Moldova de Transilvania.
  • Avem tendința asta în România să dorim OZN, să dorim ceva super-extra, rachetă interplanetară și să nu obținem de fapt nimic, decât un desen. Eu mă concentrez pentru a livra lucruri concrete.
  • Podul de la Brăila. Sunt în rezolvare problemele de la Brăila. Va ieși în curând autorizația de construire pentru un sector de 7 kilometri. Vor ieși apoi și pentru restul. Sunt acele drumuri de legătură care au fost lăsate de izbeliște.
  • Spun de pe acum, un an va rămâne podul frumos, nou, al treilea ca lungime pod suspendat din Europa… va rămâne un an, 2023 dacă nu mă înșel… va rămâne un muzeu, acel termen pe care l-am popularizat. Asta ca urmare a unor inacțiuni din trecut pe care acum încercăm să le reparăm din mers.
  • Reporter: Puteți accelera ceva?
  • Asta și încercăm. De aia și apare acum acea autorizație de construire de 7 km, poate reușim să fie mai puțin de un an de zile. Când spun aceste termene nu înseamnă că sunt resemnat cu ele. Unde se poate încerc să aduc lucrurile în zone mai bune. Dar nici să spun, cum aruncă politicienii, deobicei „Va fi totul bine, gata. Într-o lună terminăm autostrăzile”. Spun lucrurile realist. V-am spus: onestitate, reformă, eficiență și profesionalism, astea sunt coordonatele echipei de la ministerul Transporturilor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro