Sari direct la conținut

Trenurile TGV, grav afectate de pandemie. Cum vrea SNCF să convingă pasagerii să revină

HotNews.ro
Tren TGV, Foto: Leonid Andronov | Dreamstime.com
Tren TGV, Foto: Leonid Andronov | Dreamstime.com

Trenurile TGV sunt mândria sistemului feroviar francez, dar pandemia a făcut ca ele să genereze pierderi imense din cauză că numărul de călători a scăzut drastic la mai puțin de o zecime față de vremurile normale. SNCF discută tot mai mult despre schimbarea planurilor tarifare și despre eliminarea percepției cum că biletele de TGV sunt scumpe. Va fi însă complicat, fiindcă schimbările aduse de criza Covid în viețile francezilor vor persista mulți ani după terminarea ei.

Sunt peste 3.000 de km de linii de mare viteză în Franța și viteza maximă este de 320 km/h.

Cât de rapid este TGV-ul o arată relația Paris – Marsilia, 750 km parcurși în 3 ore și 6 minute fără oprire și în 3 ore și 24 minute cu două opriri. Trenul direct Paris – Marsilia este trenul european cu cea mai mare distanță fără oprire. Un alt exemplu de rapiditate: trenurile care parcurg fără oprire cei 537 km dintre Bordeaux și Paris fac doar 128 de minute. De la Strasbourg, nu departe de granița germană, până la Perpignan, la granița spaniolă, cei peste 1.400 km pot fi parcurși în sub 9 ore schimbând o dată trenul.

2020 a fost un an extrem de complicat însă: la prima carantină generală numărul de trenuri super-rapide care circulau fiind redus la nici măcar o zecime din total. Acum, la a doua carantină totală, doar trei din 10 trenuri TGV circulă, iar la acestea gradul de ocupare este de 30-40%, ceea ce înseamnă că numărul de pasageri este la doar 10% față de anul trecut.

Însă, dacă trenurile regionale și intercity sunt subvenționate de autoritățile regionale, TGV-urile nu sunt subvenționate și contează enorm de mult câte bilete se vând. Din cauza pandemiei și a restricțiilor numărul de pasageri a scăzut și veniturile din bilete s-au prăbușit. Cum pentru mentenanța acestor trenuri costurile sunt mari, pierderile s-au acumulat în ultimele șapte luni.

Inițial, de la mijloc de aprilie până la final de mai se vindeau doar jumătate dintre locuri în trenuri, dar apoi s-a revenit la 100% bilete, însă masca este obligatorie. În varianta cu doar 50% rata de ocupare trenurile nu aveau cum să genereze profit.

Pentru a readuce pasagerii la trenurile TGV se discută și de schimbări radicale ce pot fi aduse regimului tarifar care a fost gândit în anii ’90 și este inspirat din industria aeriană și din cea a turismului. Astfel, tarifele sunt mai mici cu cât iei biletul mai din timp și biletul este cel mai scump la ore de vârf și în week-end.

Cei de la SNCF spun însă că vor ca lucrurile să se schimbe și să-și poată permite bilete de TGV și cei cu venituri reduse, iar o mare schmbare va fi faptul că vor putea fi cumpărate bilete cu prețuri reduse chiar și cu foarte puțin timp înaintea călătoriei. În prezent, biletele pot costa și peste 150 de euro pentru o călătorie de câteva sute de kilometri, însă vara au fost vândute, ca parte a unei oferte, 5 milioane de bilete la 49 de euro.

Marea teamă a celor de la SNCF este că efectele pandemiei vor persista mult timp după ce criza sanitară se va fi domolit, fiindcă multă lume va lucra în continuare de acasă și clientela de business merge mai puțin cu trenul. Dacă pentru cei care mergeau pe banii companiilor, prețurile mari ale biletelor erau ușor de suportat, pentru oamenii de rând TGV-ul era, de multe ori, mult prea scump, iar cei de la SNCF ar vrea să schimbe asta.

Surse: Le Monde, Le Figaro

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro