Sari direct la conținut

VIDEO Când vom avea trenuri noi pe Magistrala 5 de metrou și când va începe și se va finaliza Magistrala 6 spre Băneasa – Otopeni

HotNews.ro
Magistrala 6 spre Aeroportul Otopeni, Foto: Metrorex
Magistrala 6 spre Aeroportul Otopeni, Foto: Metrorex

Deși Magistrala 5 de metrou a fost inaugurată în urmă cu o lună, primele trenuri noi pentru acest traseu vor veni cu mare întârziere. Abia recent procedura de achiziție a fost tranșată în instanță. „Urmează să semnăm contractul. Primul va fi livrat în 24 de luni. Vom avea 13 trenuri noi cu posibilitatea de extindere a acestui contract”, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, la interviurile HotNews.ro LIVE. Bode a mai vorbit și de următoarea magistrală de metrou din București la care se vor începe săpăturile și când ar trebui să fie gata.

VIDEO – Discuția despre metrou de la minutul 53.06:

  • Lucian Bode: Ce s-a reușit în 10 luni de mandat, să punem toate forțele în realizarea M5, să ajungem să-l dăm în trafic cu călători, e un lucru extraordinar.
  • M5 are un proiect de extindere, între Eroilor și Piața Iancului. Aici suntem cu documentația în procedură.
  • Vrem să finalizăm lucrările la M5 și la suprafață și să achiziționăm și cele 13 trenuri noi.
  • Acolo procedura s-a deblocat, instanța ne-a dat dreptate. Urmează să semnăm contractul. Primul va fi livrat în 24 de luni. Vom avea 13 trenuri noi cu posibilitatea de extindere a acestui contract.
  • Este o mare problemă (n.r. lipsa trenurilor). Vedeți că sunt tot felul de defecțiuni, sunt acele trenuri vechi IVA…
  • R: Dar fără de care nu putem să ne descurcăm deocamdată, cel puțin încă doi ani.
  • L.B.: Avem 76 de trenuri în operare pe toate rutele din magistralele de metrou.
  • Ne dorim să intre în linie dreaptă M6 – cu cele 12 stații de la 1 Mai la Stația Tokyo (n.r. după Băneasa). Aici am avut o contestație pe procedură, facem o contestație cu precalificare. Cel care a fost înafara locurilor eligibile a făcut o contestație, dar în final instanța ne-a dat dreptate și continuăm cu această procedură pentru realizarea contractului de structură.
  • De la stația Tokyo și până la stația Otopeni, la Aeroport, avem (…0 fonduri japoneze. În acest an s-a dat avizul JICA pentru finanțarea acestui lot, 320 de milioane de euro de la buget, respectiv fonduri japoneze. Diferența va fi din fonduri europene până la aproximativ 600 de milioane de euro.
  • Avem și sprijinul ambasadei japoneze pentru scoaterea la licitație a contractului de structură pentru acest tronson.
  • R: Concret, unde și când vom vedea primele săpături la o nouă magistrală de metrou?
  • L.B.: Cel mai probabil vom vedea magistrala M6, fie că vorbim de sectorul 1 (n.r. 1 Mai – Tokyo), fie că vorbim de sectorul 2 (n.r. Tokyo – Aeroport Otopeni). Pe sectorul 2 va trebui să răspundem la câteva [solicitări de] clarificări primite de la ANAP. Până în 2025 ar trebui să fie finalizată. Am văzut termene, 2023, 2024. Nu, analizele noastre arată că în următorii cinci ani de zile am putea vorbi de o legătură între Gara e Nord și Aeroportul Otopeni printr-o linie de metrou.
  • R: Dar când estimați că vom începe, nu când vom termina? E mai ușor de estimat când începem, decât când vom termina. M5 ne-a demonstrat acest lucru.
  • L.B.: Avem aceste contestații interminabile și o măsură pe care Guvernul și viitorul legislativ va trebui să o ia este cea legată de Legea achizițiilor publice și de acele instanțe specializate pentru contestații că altfel stăm ani și ani.
  • Și pe M5, dincolo de lipsa de finanțare, perioada de contestații între cele trei contracte – de structură, de finisaje și de instalații – s-a mers înainte cu structura, s-au contestat finisajele. Aceste contracte trebuie corelate.
Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro