Istorii Drink Insider: Malbec, sau cum a construit Argentina un brand de ţară de mare succes
Malbec-ul este unul dintre cele şase soiuri de struguri care, în mod tradiţional, sunt permise în compoziţia vinurilor de Bordeaux. Şi atunci, cum se face că în Argentina sunt, la ora actuală, mai bine de 40.000 de hectare cultivate cu Malbec, iar în Franţa mai sunt doar 5.000? Cum a ajuns Malbec-ul soiul naţional al Argentinei? Cum a reuşit discipolul să-şi întreacă maestrul?
Povestea începe în 1853, când agronomul Michel Pouget a fost angajat de către guvernul argentinian ca să selecteze soiuri de struguri din Franţa şi să le aclimatizeze în Argentina. Pouget a ales să planteze, în regiunea Mendoza, soiurile Cabernet Sauvignon, Pinot Noir şi, mai ales, Malbec. Spre marea surprindere a specialistului francez, Malbec-ul s-a adaptat extrem de bine în toate regiunile unde a fost plantat, dând vinuri chiar mai bune ca în ţara de origine.
În timp ce în Argentina suprafeţele cultivate cu Malbec creşteau de la un an la altul, în Franţa soiul era decimat sistematic în urma atacului de filoxeră de la 1863 şi de îngheţul masiv din iarna lui 1956. După criza economică ce loveşte Argentina în 1980, industria naţională de vin se reface, în primul rând, datorită vinurilor de foarte bună calitate obţinute din Malbec. În Franţa, Malbec-ul dispare practic din regiunea Bordeaux, el regăsindu-se, în prezent, doar în regiunea Cahors. Argentina devine principalul producător mondial de Malbec, surclasând astfel, fără drept de apel, ţările europene cu tradiţie. Iată cum, chiar şi în lumea vinului, succesul unora se clădeşte pe neşansa altora.
Ziua Internaţională a Malbec-ului: de ce 17 aprilie?
Ziua Internaţională a Malbec-ului se sărbătoreşte, la nivel mondial, doar din 2011, dar originea ei merge până în anul 1853, când viitorul preşedinte al Argentinei, Domingo Faustino Sarmiento, declara public, chiar pe 17 aprile, că misiunea sa personală este de a revoluţiona industria argentiniană a vinului.
Prin aducerea din Franţa a soiului Malbec, prin plantarea lui pe mai bine de 40.000 de hectare şi printr-o politică guvernamentală susţinută de a-l transforma într-un puternic brand de ţară, se pare că, 160 de ani mai târziu, visul lui Sarmiento s-a realizat. În ziua de azi, dacă spui Argentina spui automat „Tango” şi „Malbec” – două branduri de ţară, unul mai puternic decât altul. Argentina a devenit astfel unul dintre jucătorii importanţi, la nivel mondial, în industria vinului şi nu te poţi numi un veritabil cunoscător dacă n-ai gustat cel puţin un Malbec din Mendoza.