Acuzat că e „woke”, studioul Marvel de la Disney pariază pe o supereroină amerindiană, surdă și fără un picior
Este amerindiană, surdă şi are un picior amputat: noua supereroină Marvel mizează pe profilul ei atipic pentru a relansa o franciză în pierdere de viteză în cadrul grupului Disney, scrie agenția AFP, citată de Agerpres.
Serialul Echo, care debutează marţi pe platformele de streaming Disney+ şi Hulu, prezintă aventurile personajului Maya Lopez, o fostă infractoare din New York care îşi redescoperă originile amerindiene în oraşul ei natal, Oklahoma.
Lansarea vine într-un moment delicat atât pentru universul Marvel, cât şi pentru proprietarul său, Disney. Marele public manifestă o oboseală tot mai accentuată faţă de franciza cu supereroi Marvel, ale cărei cifre de audienţă sunt în scădere, în timp ce grupul Disney a devenit un sac de box pentru dreapta americană, în special în perioada campaniei pentru alegerile prezidenţiale.
Ca şi guvernatorul Floridei, Ron DeSantis, înscris în cursa pentru obţinerea fotoliului prezidenţial de la Casa Albă, republicanii acuză grupul Disney de „wokeism” din cauza personajelor sale homosexuale sau non-binare, prezente în producţii ca Buzz Lightyear şi Elemental.
De asemenea, Disney tocmai şi-a pierdut titlul de studio cu cele mai mari încasări la box office-ul mondial, fiind depăşit anul trecut de Universal, o premieră după anul 2016.
În noiembrie, CEO-ul Disney, Bob Iger, a lăsat impresia că le-a sugerat echipelor sale de creaţie să facă un pas înapoi în raport cu politica woke”. În loc să se concentreze pe simboluri şi „mesaje pozitive”, el a subliniat dorinţa sa ca studioul „să se întoarcă la rădăcinile noastre, ceea ce înseamnă să ne amintim că trebuie mai întâi să îi distrăm pe oameni”.
Marvel a colaborat cu un trib amerindian pentru noul său serial
Cu numeroasele sale dialoguri în limbajul semnelor, subtitrate, şi cu dezvoltarea sa în colaborare cu populaţia nativă Choctaw, serialul Echo îşi asumă totuşi incluziunea. În special, creatorii au vrut să asigure autenticitatea unei scene de adunare sportivă, plasată în America de dinaintea sosirii coloniştilor europeni.
„Sunt extrem de mândră (…) să fac auzită vocea populaţiilor autohtone”, a declarat protagonista serialului, Alaqua Cox, într-o recentă conferinţă de presă.
Noul serial consacră astfel avântul unei tendinţe care se manifestă în universul Marvel. Deşi această franciză cu supereroi inspiraţi din revistele de benzi desenate americane a debutat în industria cinematografică în 2008 cu filmul Iron Man, ea a așteptat până la Black Panther, cel de-al 18-lea film al său, pentru a prezenta aventurile unui protagonist care nu este alb.
De atunci, universul Marvel şi-a diversificat considerabil personajele, în timp ce, în paralel, încasările sale din box-office au scăzut.
Mutările din ultimii ani ale Disney sunt salutate de mediul universitar american
Însă nimic nu arată că aceste două fenomene sunt asociate, susține Bethany Lacina, profesor asociat de științe politice la Universitatea Rochester din New York, care a studiat demografia publicului francizei Marvel.
„Persoanele non-albe sunt mai predispuse să vizioneze filmele Marvel decât persoanele albe. În special afro-americanii şi persoanele latino”, a declarat pentru AFP această profesoară universitară.
O mai mare incluziune a distribuţiilor Disney „apropie filmele sale de ceea ce a fost dintotdeauna publicul său”, a mai spus ea, cu atât mai mult cu cât tinerii americani sunt din ce în ce mai diverşi.
Potrivit lui Nick Carnes, coautor al unei cărţi despre universul Marvel, diversificarea supereroilor acestei francize decurge simultan dintr-o strategie comercială şi din istoria benzilor desenate din care se inspiră filmele.
„Dacă ne uităm la eroii istorici, la personajele cele mai vechi care trezesc nostalgia unor generaţii întregi, observăm că aceştia sunt în mod disproporţionat albi şi de sex masculin”, afirmă Carnes, profesor de la Universitatea Duke. Din această perspectivă, proiectul Disney este acela de a „lua oamenii care iubesc povestea lui Iron Man sau pe cea a lui Spider-Man şi de a-i expune la personaje diferite” pentru a-şi spori astfel audienţa.
Mai mult decât diviziunile culturale care împart opinia publică din Statele Unite, succesul sau eşecul serialului Echo va depinde de calitatea poveştilor sale, consideră el.