Ce s-a întâmplat pe pista aeroportului din Tokio? Discuțiile dintre turnul de control și echipajele celor două avioane înainte de a se ciocni și a lua foc
Autorităţile japoneze au declarat miercuri că avionul de pasageri care s-a ciocnit cu un turbopropulsor al Gărzii de Coastă pe aeroportul Haneda din Tokyo primise permisiunea de a ateriza, dar avionul mai mic nu fusese autorizat să decoleze, conform transcrierii discuțiilor cu turnul de control, scrie Reuters.
Toate cele 379 de persoane aflate la bordul avionului Airbus A350 al Japan Airlines (JAL) au scăpat ca prin minune după ce acesta a fost cuprins de flăcări în urma coliziunii cu un turbopropulsor De Havilland Dash-8 al Gărzii de Coastă, în momentul aterizării pe aeroportul Haneda.
Cinci dintre cei şase membri ai echipajului avionului Gărzii de Coastă au murit însă, în timp ce căpitanul, care a scăpat din epavă, a fost grav rănit.
Semne de întrebare
Autorităţile abia şi-au început investigaţiile şi rămân incertitudini cu privire la circumstanţele în care s-a produs accidentul şi mai ales cum au ajuns cele două avioane pe aceeaşi pistă.
Transcrierile instrucţiunilor de la controlul traficului publicate de autorităţi par să arate că avionul Japan Airlines primise permisiunea de a ateriza, în timp ce aeronavei Gărzii de Coastă i s-a spus să ruleze până la un punct de aşteptare din apropierea pistei.
Un oficial de la biroul de aviaţie civilă din Japonia le-a declarat reporterilor că nu există niciun indiciu în aceste transcrieri că aeronavei Gărzii de Coastă i s-a acordat permisiunea de a decola.
Căpitanul avionului Gărzii de Coastă a declarat că a intrat pe pistă după ce a primit permisiunea în acest sens, a declarat un oficial al Gărzii de Coastă, care, în acelaşi timp, a recunoscut că nu există nicio indicaţie în transcrieri că ar fi primit permisiunea de a face acest lucru.
„Ministerul Transporturilor prezintă materiale obiective şi va coopera pe deplin cu ancheta pentru a se asigura că lucrăm împreună pentru a lua toate măsurile de siguranţă posibile pentru a preveni repetarea acestei situaţii”, a declarat ministrul transporturilor, Tetsuo Saito.
Consiliul japonez pentru Siguranţa Transporturilor (JTSB) investighează incidentul, cu participarea agenţiilor din Franţa, unde a fost construit avionul Airbus, şi Marea Britanie, unde au fost fabricate cele două motoare Rolls-Royce ale acestuia, au declarat persoane familiarizate cu această chestiune.
Anchetă pentru posibilă neglijență
JTSB a recuperat aparatul de înregistrare a vocii din avionul Gărzii de Coastă, au declarat autorităţile.
Între timp, poliţia din Tokyo investighează dacă o posibilă neglijenţă profesională a dus la acest accident soldat cu cinci morţi, au precizat mai multe publicații nipone, inclusiv agenţia Kyodo şi ziarul economic Nikkei.
Poliţia a înfiinţat o unitate specială la aeroport pentru a investiga şi vrea să îi interogheze pe cei implicaţi, a declarat un purtător de cuvânt, care a refuzat să spună dacă examinează o posibilă neglijenţă.
„Este foarte posibil să fi fost vorba de o eroare umană. Accidentele aviatice au loc foarte rar din cauza unei singure probleme, aşa că eu cred că şi de data aceasta au existat două sau trei probleme care au dus la accident”, a declarat analistul de aviaţie Hiroyuki Kobayashi, care este fost pilot al companiei JAL.
Într-un comunicat de miercuri, JAL spune că aeronava a recunoscut şi a repetat permisiunea de aterizare primită de la controlul traficului aerian înainte de a se apropia de pistă şi de a ateriza.
Toţi pasagerii şi echipajul au fost evacuaţi în 20 de minute de la ciocnire, dar aeronava, cuprinsă de flăcări, a ars timp de mai bine de şase ore, a precizat compania aeriană.
Avionul Gărzii de Coastă, unul dintre cele şase avioane cu baza pe aeroportul Haneda, trebuia să livreze ajutoare în regiunile afectate de cutremurul de luni, care a avut o magnitudine de 7,5 şi s-a produs la o adâncime de numai 10 kilometri. Cel mai recent bilanț indică 73 de morţi confirmaţi în urma seismului, în timp ce supravieţuitorii se confruntă cu temperaturi scăzute şi perspectiva de ploi abundente. (Sursa: News.ro)
CITEȘTE ȘI: