Sari direct la conținut

VIDEO Autostrăzile care nu se vor mai finaliza anul acesta. Cum arată din dronă, unde sunt blocajele și ce lucrări mai sunt de executat

HotNews.ro
Autostrada A10 Sebes - Turda la nord de Alba Iulia, Foto: Captura YouTube
Autostrada A10 Sebes - Turda la nord de Alba Iulia, Foto: Captura YouTube

Două tronsoane de autostradă de circa 41 de km ar fi trebuit să fie gata anul acesta. Constructorii au promis că vor termina până pe 30 noiembrie, autoritățile au sperat că vor putea fi date în folosință, dar realitatea din teren lasă șanse minime ca pe loturile 1 și 2 din A10 Sebeș – Turda să se circula în acest an. Cantitatea de lucrări rămase de executat, timpul scurt și mobilizarea deseori sub-optimă a constructorilor face ca inaugurarea loturilor în 2020 să fie practic misiune imposibilă.

Pe Lotul 1 (17 km) și Lotul 2 (24 km) lucrările rămase de executat încă înseamnă mai mult ca sigur că în acest an nu va exista o inaugurare. Din primăvară autoritățile de la drumuri au pus presiune pe constructori, au început să deblocheze proiectele și să rezolve din problemele administrative, însă mobilizarea celor doi constructori a venit prea târziu.

Chiar dacă acum cele două șantiere sunt active și există mișcare serioasă, volumul de lucrări rămase de executat este unul destul de mare.

A10 Sebes – Turda – Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Valoare: 541.739.137 lei

Constructor: Impresa Pizzarotti

Contract: Semnat pe 14 noiembrie 2014

Termen de finalizare (contractual): Octombrie 2016

Deschidere posibilă: 30 noiembrie 2020 (asumat de constructor) / Q1-Q2 2021 (realist)

Stadiu fizic / stadiu financiar (mai 2020): 89,10% / 79,07%

„După aproape 6 (șase) ani de la semnarea contractului lotului 1 din #AutostradaA10 Sebeș-Turda, s-a intrat în linie dreaptă cu relocarea stâlpilor de înaltă tensiune la nodul rutier Alba Iulia Nord! În scurt timp vom scăpa de acest blocaj interminabil, iar antreprenorul general va putea să termine ultimele pile ale pasajului peste calea ferată și instalarea tablierului metalic”, scrie Asociația Pro Infrastructura.

„Din păcate, nu este suficient. Ritmul de lucru al celor de la Pizzarotti este în continuare extrem de redus. Ba chiar în zona Oarda i-a lovit „blestemul meșterului Manole”, fiind nevoiți să demoleze o parte din zidul armat din cauza execuției deficitare”, spune Asociația.

VIDEO – Autostrada A10 Sebeș – Turda, lotul 1, nodul rutier Alba Iulia Nord, relocare stâlpi:

ZERO șanse pentru finalizarea nodului Sebeș în 2020

„La Sebeș, pilele podului principal nu sunt gata, grinzile de beton nu sunt ridicate și sunt ZERO șanse pentru finalizarea nodului în 2020”, susține Pro Infrastructura.

Există însă o mică-mică șanse ca totuși, în 2020, să existe o bucată din A10 care să fie dată în trafic. Este vorba de o porțiune de 8 km de la Alba Iulia la Sebeș, dar care depinde de o deschidere parțială, doar pe unele dintre bretele nodului rutier de la Sebeș, acolo unde se întâlnește A10 cu A1 și DN1.

„Solicităm încă o dată (o facem din 2018!) responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și ai constructorului să deschidă parțial autostrada cât mai rapid în acest an pe aproximativ 8 din cei 17 km ai tronsonului, între nodurile Alba Iulia Sud și Sebeș (pe bretelele scurte), degrevând un DN1 extrem de aglomerat!”, cere API.

Nodul rutier de la Sebeșeste cea mai complexă lucrare de pe acest lot – presupune multiple rampe și pasaje care să unească autostrada A10 cu autostrada A1, dar și cu drumul național DN1 în zona Lancrăm.

Nodul rutier presupune trei mari pasaje peste actuala autostradă, două pasaje peste calea ferată din zonă, precum și un pasaj peste râul Sebeș și DN1/E81 în zona Lancrăm.

Nodul rutier de la Sebeș este al doilea nod rutier de acest tip din țară, cu un astfel de grad de complexitate. Primul a fost cel din celălalt capăt al A10, din zona Turda, unde lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda s-a racordat la A3 Câmpia Turzii – Gilău și la drumul național DN1 din zonă.

Viitorul nod rutier A1-A10-DN1 – o captură din harta proiectelor realizată de către Aosciația Pro Infrastructura (poate fi accesată aici) cu traseul A10 și intersecția cu A1 și DN1 (click pentru mărire):

VIDEO – Nodul rutier de la Sebeș în construcție – iulie 2020:

VIDEO -Autostrada A10 Sebes – Turda, lotul 1, pod Mures, nodul rutier Alba Iulia Sud, Oarda:

Director în CNAIR: „Îmi pun mari semne de întrebare cu privire la capacitatea de a da în trafic aceste loturi la sfârșitul lunii noiembrie”

Despre nefinalizarea celor două loturi de autostradă în acest an vorbesc chiar și autoritățile. Într-o vizită în teren directorul adjunct al CNAIR a admis că există posibilitatea ca tronsoanele să nu fie deschise în acest an.

„Deplasarea în teren de astăzi la loturile de autostradă Sebeș-Turda 1 și 2 m-a făcut să îmi pun mari semne de întrebare cu privire la capacitatea de a da în trafic aceste loturi la sfârșitul lunii noiembrie. Sunt necesare măsuri urgente de luat în următoarele 2 săptămâni, măsuri ordonate astăzi de mine constructorilor”, a transmis Ovidiu Barbier, Directorul General Adjunct al CNAIR.

„Dacă aceste masuri nu sunt puse în practică de urgență, aceste loturi nu vor fi deschise traficului până la sfârșitul acestui an”, a declarat la finalul inspecției Barbier.

A10 Sebes – Turda – Lotul 2 – 24,3 km – Alba Iulia Nord (Pârâul Iovului ) – Aiud (KM 17+000 – KM 41+250)

Valoare: 549.33 MIL. LEI (fară TVA)

Constructor: Aktor

Contract: Semnat în 2014

Termen de finalizare (contractual): Octombrie 2016

Deschidere posibilă: 30 noiembrie 2020 (asumat de constructor) / Q1-Q2 2021 (realist)

Stadiu fizic / stadiu financiar (iunie 2020): 70,54% / 55,52%

Imagini video surprinse de Ziarul Unirea:

VIDEO – Autostrada A10 Sebes – Turda, lotul 2, podul peste Mureș de la Rădești

VIDEO -Autostrada A10 Sebes – Turda, lotul 2, podul peste raul Mures de la Sancrai

Autostrada A10 Sebeș – Turda, lotul 2, între Teiuș și Beldiu

Autostrada A10 Sebeș – Turda, lotul 2, nodul rutier Teiuș

Vezi și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro