Funcționarea industriei hoteliere pe durata stării de alertă. Ce restricții trebuie respectate?
În prag de sezon estival, autoritățile române încearcă să relanseze turismul, prin elaborarea de strategii temporare și implementarea de măsuri graduale care să permită funcționarea industriei hoteliere, în condiții optime pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2. Hotărârea de Guvern nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă stabilește, printre altele, primele măsuri privind funcționarea industriei hoteliere și a activităților conexe pe durata stării de alertă, dar și restricțiile care trebuie respectate de operatorii din domeniu.
În cadrul procesului de reluare a activității, echipele de conducere ale operatorilor economici din industrie trebuie să dezvolte și să pună în aplicare un plan de acțiune, adaptat situației, cu respectarea recomandărilor autorităților locale și naționale de sănătate publică, având ca scop prevenirea răspândirii virusului, gestionarea eficientă a cazurilor, dacă apar, și atenuarea impactului în rândul clienților și al personalului.
Obligațiile operatorilor economici din domeniul hotelier
Principalele obligații pe care operatorii din domeniul hotelier trebuie să le respecte, conform Hotărârii 394/2020, sunt legate de asigurarea triajului epidemiologic și a dezinfectării obligatorii a mâinilor la intrarea în sediu, atât pentru personalul propriu, cât și pentru vizitatori, în condițiile stabilite prin Ordinul nr. 874/81/2020, și de respectarea normelor de prevenire stabilite prin Ordinul nr. 1731/832/2020, printre care se numără și dezvoltarea și punerea în aplicare a planurilor de acțiune menționate anterior.
Un astfel de plan de acțiune trebuie să prevadă, în principal, optimizarea comunicării între conducere și personal și, respectiv, între conducere și clienți, astfel încât aceștia să poată furniza și obține rapid informații cu privire la măsurile preventive adoptate sau alte servicii solicitate de clienți (medicale/farmaceutice), cu privire la incidentele care pot apărea în unitatea de cazare, precum și pentru a promova o serie de mesaje- cheie în rândul oaspeților, cum ar fi regulile de distanțare socială, igiena mâinilor și cea respiratorie. În plus, planul trebuie să includă politica de ocupare a camerelor privind persoanele însoțitoare, în situația în care există un caz suspect de COVID-19, și asigurarea unei truse medicale, la recepție, ce va fi pusă la dispoziția cadrelor medicale solicitate pentru consultul cazurilor suspecte. Trusa trebuie să conțină dezinfectant/șervețele cu efect antibacterian pentru curățarea suprafețelor, măști pentru față/ochi, mănuși, șorț de protecție, halat medical, sac pentru deșeuri, toate de unică folosință.
Totodată, planul de acțiune va avea în vedere monitorizarea oaspeților care pot fi bolnavi de către personalul de la recepție, cu respectarea reglementărilor privind protecția datelor cu caracter personal și a dreptului la viață privată și confidențialitate, conducerea și serviciile medicale fiind îndreptățite să evalueze situația și să ia deciziile corespunzătoare. Planul va impune și spălarea și dezinfecția suprafețelor din camere și spații comune cu frecvență mai crescută decât de obicei, cu soluții dezinfectante pe bază de alcool sau clor, avizate conform legii.
Restricții aplicabile la servirea mesei
Inițial, prin Hotărârea 394/2020 a fost menținută măsura suspendării consumului de produse alimentare și de băuturi alcoolice și nealcoolice în spațiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, din interiorul clădirilor. În spațiile menționate au fost permise doar activități de preparare a hranei și comercializare a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în incintele respective (room service/take away).
Începând cu 1 iunie, în contextul reducerii graduale a restricțiilor, sunt permise prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, însă doar în spațiile exterioare, în aer liber, și cu anumite restricții. Astfel, este obligatorie asigurarea unei distanțe de minimum doi metri între mese, iar la fiecare masă pot sta maximum patru persoane, dacă sunt din familii diferite (Ordinul nr. 966/1809/105/2020).
Ordinul menționat mai prevede instalarea la intrarea pe terasă și la grupurile sanitare a dispozitivelor cu produse biocide avizate, necesare dezinfectării mâinilor clienților, precum și informarea acestora cu privire la modul de utilizare și stabilirea de circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienți în interiorul terasei, astfel încât să se limiteze contactele între clienți, și amplasarea de semnalizări verticale pentru a facilita circulația clienților pe terasă.
În plus, se interzice transferul meniurilor, solnițelor, olivierelor și al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienților de la o masă și, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosință. De asemenea, ordinul mai prevede interzicerea consumului de produse în picioare, pentru a minimiza circulația clienților în interiorul terasei.
Nu în ultimul rând, pentru servirea mesei, personalul va purta mască și mănuși, iar după fiecare client/grup va efectua dezinfecția meselor cu produse biocide care necesită un timp minim de contact, avizate de către Comisia Națională pentru Produse Biocide.
Restricții privind activitățile desfășurate în spațiile comune
Potrivit Ordinului 1731/2020, într-o primă etapă, o serie de activități adiacente industriei hoteliere rămân interzise, cum ar fi locurile de joacă, locurile special amenajate pentru fitness, saune, piscina interioară din incinta hotelurilor, iar folosirea lifturilor va fi permisă doar dacă este strict necesar și numai de către cel mult două persoane simultan, de preferat din aceeași familie, care vor purta măști de protecție în tot timpul folosirii liftului.
În schimb, începând cu 1 iunie, prin modificările aduse Hotărârii 394/2020, este permis accesul persoanelor pe plajele amenajate, cu asigurarea obligatorie de șezlonguri pentru fiecare dintre persoanele prezente și o distanță de minimum doi metri între șezlongurile care sunt utilizate de persoane din familii diferite. La aceste reguli se adaugă și respectarea normelor privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activitățile de operare a plajelor turistice stabilite prin Ordinul nr. 969/1810/1166/2020.
Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.
Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și actualizează în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.
Material de opinie de Diana Stan, Senior Associate în cadrul Reff & Asociații | Deloitte Legal România