Cum vor constructorii de autostrăzi să elimine deficitul de forță de muncă: să angajeze românii întorși în țară în contextul pandemiei COVID-19
Sectorul construcțiilor are nevoie de românii care s-au întors în țară în contextul pandemiei de COVID-19, susțin constructorii de autostrăzi. Deficitul de forță de muncă în sectorul construcțiilor ajunge la 500.000 de persoane, iar constructorii reuniți într-o asociație propun câteva măsuri pentru a angaja românii care s-au întors în țară în ultimele luni. Potrivit platformei eJobs, în ultimele luni circa 1,3 milioane de români s-au întors în țară, iar acum o parte a început deja să își caute înapoi de muncă afară.
Mai mulți constructori de drumuri și autostrăzi, reuniți sub umbrela Asociației Române a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA) „consideră că întoarcerea românilor în contextul pandemiei de COVID-19 reprezintă o șansă unică pentru a menține și valorifica în țară această categorie de forță de muncă. În acest sens, membrii ARCA propun tuturor patronatelor din domeniul construcțiilor și autorităților responsabile din acest sector, spre dezbatere, un plan pentru angajarea românilor care lucrează, în mod normal, în afara granițelor și care au revenit în țară de la începutul anului”.
Constructorii susțin că în prezent deficitul de forță de muncă în sectorul construcțiilor (construcții/reabilitări autostrăzi, construcții/reabilitări drumuri sau rețele edilitare în mediul rural și în mediul urban, construcții civile) din România ajunge la aproximativ 500.000 de persoane.
„Mulți dintre românii care au revenit în țară sunt specializați în domeniul construcțiilor și pot fi integrați cu ușurință în activitatea șantierelor deschise la nivel național”, spun constructorii care prezintă și o serie de propuneri în acest sens.
- Crearea unei platforme on-line de către autorități, cu ajutorul căreia românii care au revenit în țară, în contextul pandemiei de COVID-19, să se poată înscrie în domeniul în care pot activa.
- Realizarea unei burse on-line a locurilor de muncă în domeniul construcțiilor, printr-un efort comun al patronatelor din acest sector, alături de autoritățile responsabile.
- Realizarea unui parteneriat solid stat – companii private din domeniul construcțiilor pentru instruirea forței de muncă și atestarea celor care au nevoie de o calificare generatoare de venituri mai mari, corespunzătoare nivelului de pregătire.
- Crearea, cu sprijinul autorităților din domeniile Educației și Muncii și Protecției Sociale, a unui mecanism simplu și rapid prin care să fie echivalate atestatele sau diplomele de calificare obținute de români în străinătate.
„Soluțiile propuse ar determina o dezvoltare rapidă a sectorului construcțiilor, ar reduce atât șomajul în rândul celor care s-au întors în țară, cât și munca „la negru” din acest domeniu și, cel mai important, le-ar permite acestor persoane să rămână acasă, alături de familiile lor, și să aibă un nivel de trai decent”, susține ARCA.
ARCA este o asociație care reunește companii cu capital 100% românesc din domeniul constructorilor de infrastructură rutieră, precum: SC Viarom Construct SRL, SC Alpenside SRL, SC Specialist Consulting SRL, SC Eurocerad International SRL, SC Septembrie Consulting SRL, SC Domarcons SRL, SC Drum Concept SRL, SC Frasinul SRL, SC AMS Power Eurocons SRL, SC Bertoni Construct SRL, SC General Trust Arges SRL, SC Morani Impex SRL, RS Activ SRL.
1,3 milioane de români s-au întors în țară în ultimele luni și acum o aprte caută să se reangajeze înapoi afară
Aproape 1,3 milioane de români s-au întors în țară în ultimele două luni, determinați, în cea mai mare parte, de pierderea locurilor de muncă pe care le aveau în țări precum Spania, Italia, Marea Britanie sau Germania. „Speriați de impactul pe care pandemia l-a avut asupra economiilor din țările în care plecaseră la muncă, dar și de valul uriaș de infectări, aceștia s-au întors acasă și au început, în primă fază, să își caute joburi noi în România”, transmite eJobs.
Odată cu ridicarea măsurilor de lockdown din multe țări europene, s-a observat și o creștere în numărul de aplicări pentru locurile de muncă din străinătate. În luna mai au fost înregistrate aproximativ 20.000 de aplicări pentru joburile din străinătate, țările cele mai căutate de candidați fiind Germania, Franța, Olanda, Marea Britanie și Grecia.
O schimbare interesantă în dinamica ultimelor două luni și jumătate este legată de faptul că cea mai căutată categorie de candidați este cea a specialiștilor din sectorul medical. Aproape 4.000 de joburi în acest domeniu au fost postate doar în luna mai. Următorii cei mai căutați sunt muncitorii calificați, candidații care vor să lucreze în producție și cei cu experiență în construcții și instalații, mai transmite platforma de recrutare.
„Este, poate, pentru prima oară când sunt căutați mai mulți specialiști decât muncitori”, mai spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
HotNews.ro a scris despre cum unul din domenii care a rămas pe turații mari în perioada crizei de coronavirus a fost cel al construcției de drumuri și autostrăzi, însă deși șantierele au funcționat, au existat și sincope, o mare problemă fiind cea legată de forța de muncă.
Citește și:
Fie lipsa unui număr suficient de oameni pe care constructorii să-i poată angaja, fie trimiterea unor grupuri în izolare din cauza unor cazuri confirmate sau persoane care au intrat în contact cu persoane infectate sau reîntoarse din străinătate – au fost printre principalele probleme resimțite de constructori în ultimele luni.
„Am avut grup de angajați trimiși acasă în izolare. Nu au fost mulți, dar dacă se repetă de câteva ori… Mai contează și ce echipe ar fi afectate. Plus că nu găsim acum așa de ușor oameni de angajat și e cvasi-imposibil de adus muncitori de afară cum mai făceam”, a declarat pentru HotNews.ro un constructor în luna aprilie.
Un alt constructor consultat de HotNews.ro a ridicat, aceeași problemă: lipsa forței de muncă de afară. „Foloseam mulți muncitori din Asia, veneau pe sezon, în funcție de șantiere. Acum e mult mai dificil”.
„Problema cu forța de muncă exista și înainte. Dar acum cu mobilitatea redusă pot fi ceva probleme, mai ales dacă ne gândim la muncitorii care erau aduși de afară”, recunoaștea pentru HotNews.ro Asociația Pro Infrastructura.
Autostrăzile în România – mai 2020: negru – deschise / roșu – în lucru și/sau contractate / gri – în licitație:
Citește și: