Sari direct la conținut

România, bună de plată peste 50 de milioane de euro după ce în 2017 ministrul Cuc ar fi reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj – Deva / Blocaj uriaș și risc major de a pierde fondurile europene pe toată autostrada

HotNews.ro
România, bună de plată peste 50 de milioane de euro după ce în 2017 
ministrul Cuc ar fi reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj – Deva /
 Blocaj uriaș și risc major de a pierde fondurile europene pe toată 
autostrada

În august 2017, după vizite cu presa pe șantier în care s-au răstit la constructori, ministrul Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini pentru secțiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva – singura bucată care acum lipsește de la Sibiu la Nădlac. Acum, constructorul a câștigat la Curtea Internațională de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro. Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare, într-un moment în care CNAIR încearcă cu disperare, pe ultima sută de metri, să contracteze lucrările la tuneluri pentru a nu fi nevoită să dea banii europeni înapoi pe toată autostrada Lugoj – Deva.

Rezilierea contractului pe A1 Lugoj – Deva Lot 2 și bâlbâiala eternă cu tunelurile

În vara lui 2017, după ce la începutul anului a încercat fără succes să schimbe strategia CNAIR și să renunțe la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se știau, practic, dinaintea contractarea lucrărilor pe Lotul 2), ministrul Răzvan Cuc (PSD) și șeful CNAIR de atunci Ștefan Ioniță au tot făcut vizite pe șantierul lotului 2 Lugoj – Deva în care s-au plâns în fața presei de constructor.

Pe 10 august 2017 CNAIR anunța rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, o decizie catalogată de societatea civilă drept „o măsură decosmetizare a ministrului Transportururilor” și de a evita o decizie tranșantă privind tunelurile.

Trebuie precizat că până la acel moment Compania de Autostrăzi ceruse constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri (deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva), dar apoi nu l-a mai plătit și a schimbat strategia: a licitat abia în 2019 proiectarea și execuția tunelurilor.

Nota de plată: 50 de milioane de euro daune

Acum, aproape trei ani mai târziu, Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului și, practic, obligă CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată, informează Ziar de Hunedoara.

  • „Declară că Contractul este încă în vigoare;
  • Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă;
  • Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5;
  • Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei;
  • Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%;
  • Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei;
  • Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj;
  • Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curții Internaționale de Arbitraj.”

Decizia este definitivă din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe într-o instanță de judecată – un proces care ar putea dura mult timp.

Care e miza și de ce exista riscul unui blocaj enorm

Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lot 2 a fost contractată în 2013 cu constructorul italian Salini, iar în același an Agenția de Protecție a Mediului aprobă un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două.

Tunelurile „pentru urși”, cum au mai fost ele numite în presă, au fost adăugate astfel încât coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zonă să nu fie afectate și secționate, practic, de noua șosea de mare viteză.

Practic CNAIR și constructorul știau din primele momente că proiectul nu se poate derula conform contractului inițial, dar au tărăgănat situația nepermis de mult.

CNAIR a improvizat o decizie și a cerut în 2015 constructorului să facă un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a sucit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv că „sunt prea scumpe” – lucru neacceptat, în special la nivel european.

Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil.

Abia în 2019 CNAIR a scos la licitație restrânsă proiectarea tehnică și execuția tunelurilor: 9,13 km de autostradă din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Costul total: 296 milioane de euro.

Nici până azi nu au fost contractate lucrările, în condițiile în care execuția ar dura în realitate câțiva ani buni.

România poate pierde banii europeni primiți pentru autostrada Lugoj – Deva

„Din păcate, ea (n.r. licitația) vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă TOȚI banii europeni folosiți pe TOATĂ Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, avertiza Asociația Pro Infrastructura, care propunea și câteva direcții pe care să se axeze rapid CNAIR.

În momentul de față situația este neclară. Curtea Internațională de Arbitraj a decis definitiv că în cazul Lotului 2 al Lugoj – Deva contractul original cu Salini „este încă în vigoare”, dar în același timp CNAIR practic caută proiectant și constructor exact pentru aceeași bucată.

Sigur, CNAIR poate merge mai departe cu licitația și în paralel să conteste în instanță decizia de arbitraj, dar riscul unui blocaj și mai mare pe viitor dacă justiția confirma decizia din arbitraj este semnificativ.

În tot acest timp, ceasul unor penalități europene ticăie. Autostrada A1 Lugoj – Deva a costat, conform contractelor semnate, circa 350 de milioane de euro, mare parte din această sumă venind direct de la Comisia Europeană.

Bucata cu tuneluri, „gaura” din Sibiu – Nădlac care va da bătăi de cap șoferilor mult timp de acum înainte

Bucata scoasă anul trecut la licitație reprezintă practic o „gaură” de circa 13 km în toată autostrada de la Sibiu până la Nădlac mai ales după ce Loturile 3 și 4 din Lugoj – Deva au fost deschise anul trecut.

Unde vor fi tunelurile – conform unei schițe aprobate în CNAIR în 2016:

Unde sunt tunelurile pe traseul autostrăzii:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro