Șeful eMAG spune că lucrul de acasă va deveni ceva obișnuit: S-ar putea ajunge ca doar 30-50% dintre angajații companiei să lucreze de la birou când lucrurile revin la normal
Lucrul de acasă va deveni ceva normal, și nu o excepție. Iar la eMAG ponderea celor care vor lucra de la birou ar putea să ajungă la 30-50% din total, față de 90% cât era înainte de criza Covid-19, a spus Iulian Stanciu, șeful eMAG, într-un interviu pentru HotNews.ro. Ce se va întâmpla cu birourile dacă majoritatea angajaților vor lucra de acasă? ”Analizăm, s-ar putea să închiriem mai puțin. Asta s-ar putea să fie o consecință a lucrului de acasă: un necesar mai mic de spații de birouri în piață, în general, spune Stanciu.
eMAG are aproximativ 3.000 de angajați care lucrează în birouri, restul fiind în depozite sau pe teren (curieri), fie sunt curieri. Din martie, marea majoritate a angajaților din birouri lucrează de acasă, dar pentru companie nu este ceva nou.
Stanciu spune că aproximativ 5-10% dintre angajați lucrau deja de acasă și s-au făcut teste în trecut despre cum funcționează lucrul de acasă și concluzia a fost că productivitatea nu scade.
Șeful eMAG spune că nu este gata planul de revenire la muncă a angajaților, dar se discută cu consultanții. ”Suntem în discuții despre cum ar trebui să se întâmple lucrurile. Estimarea mea este că vom ajunge la un program flexibil, iar în funcție de zona de activitate, unii oameni ar putea veni o zi la două săptămâni la birou, pentru socializare, pentru feedback de la manageri. Poate în domeniul IT, unde este nevoie de brainstorming pentru proiecte complicate, ar putea fi vorba de o zi pe săptămână de acasă”.
”Cu siguranță nu se va mai atinge ponderea de 90% dintre oameni care lucrează la birou, cred că vom ajunge undeva pe la 30-50%”.
El spune că oamenii aveau la birou diverse beneficii, spre exemplu fructe sau sucuri. Dacă lucrează de acasă nu le mai au, însă au fost înlocuite cu alte lucruri utile, cum ar fi măștile oferite gratuit angajaților.
Ce se schimbă însă pentru cei care revin la birou?
”Pentru lucrul de la birou discutăm inclusiv despre cum ar trebui să reamenajăm spațiul. Nu va mai putea fi acel spațiu deschis în care oamenii stau față în față unul lângă altul. Va trebui să facem distanțarea socială, să separăm, iar pentru asta discutăm și cu consultanți din zona medicală și din zona de birouri.” Unele spații comune ar putea fi lărgite, acolo unde este posibil, spre exemplu.
Apoi se discută și ideea ca același birou să fie ocupat pe parcursul unei luni de mai mulți oameni, prin rotație, din moment ce fiecare dintre ei vine doar câteva zile.
”Ne gândim și cum reușim să salvăm din spațiul folosit și pentru asta va trebui să introducem și ideea de birou flexibil, să nu mai fie cazurile în care un om are un birou, dar îl folosește doar patru zile pe lună și să ținem 10-15 mp ocupați pentru un om care va veni doar câteva zile”.
Ce se va întâmpla cu spațiile de birouri, dacă majoritatea angajaților vor lucra de acasă? ”Analizăm, s-ar putea să închiriem mai puțin. Asta s-ar putea să fie o consecință a lucrului de acasă: un necesar mai mic de spații de birouri în piață, în general. S-ar putea să se vadă și în trafic lucrul acesta, în consumul de combustibil, în imobiliare.”
Stanciu mai spune că trebuie să existe comunicare în interiorul companiei și când toată lumea lucrează de acasă ”Biroul, în sensul fizic, dă și un sens de apartenență: eu aparțin acelei companii, lucrez acolo și o asociez cu biroul, cu colegii, cu colectivul. Ei bine, când lucrurile acestea încep să dispară eu trebuie să le înlocuiesc cu altceva, cu o comunicare. Biroul fizic trebuie înlocuit cu o comunicare în care să-i explici omului ”
El spune că este importantă o frecvență, o cadență a întâlnirilor online, nu pentru a supraveghea oamenii, ci pentru a-i ajuta, pentru a le da feedback și pentru a stabili ce are de făcut fiecare.