Autostrada Comarnic – Brașov: Care va fi prima bucată esențială licitată de anul acesta / Tuneluri sau viaducte făcute prin PPP?
Pentru autostrada A3 Comarnic – Brașov autoritățile de la drumuri au în vedere să integreze mai multe tipuri de fonduri pentru a realiza proiectul: fonduri europene, împrumuturi de la BEI, BERD sau Banca Mondiala, dar și bani de la buget, a explicat Mariana Ioniță, directorul de la Autostrăzi, într-un interviu HotNews.ro. Planul la zi prevede licitarea încă de anul acesta a primei bucăți: 5 km care vor funcționa ca centura Comarnicului. Pentru restul va fi nevoie de refacerea studiului de fezabilitate și va fi realizat și proiectul tehnic. O idee nouă: anumite structuri / loturi – precum tuneluri sau viaducte – ar putea fi realizate în Parteneriat Public Privat.
VIDEO – Despre Comarnic – Brașov, de la minutul 25.14 la minutul 32.30
Mariana Ioniță, despre Comarnic – Brașov:
- Vorbim de o autostradă foarte așteptată de poporul român. Este obligatoriu să o facem, este absolut necesară.
- Prima acțiune: colegii de la Direcția Tehnică lucrează la documentația pentru lansarea procedurii de achiziție publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor la Varianta Ocolitoare Comarnic cu descărcare în DN1 la profil de autostradă. Sunt 5 km care fac parte din autostrada Comarnic – Brașov.
- Am analizat studiul de fezabilitate cel făcut în anii anteriori, nu s-au produs nici un fel de modificări până în zilele noastre, este foarte bun și putem porni la drum cu el.
- Pentru restul, până la Râșnov (n.r. de la Râșnov la Brașov sunt în execuție deja circa 6 km), trebuie să vă spun că suntem obligați să scoatem la licitație revizuirea Studiului de Fezabilitate și să facem și Proiectul Tehnic. Dorim să implementăm acolo un proiect pe FIDIC Roșu. Facem SF și Proiect Tehnic ca să facem un proiect finanțabil și bancabil.
- Intenționăm să lucrăm acolo cu bănci internaționale care și-au manifestat interesul să ne finanțeze acest proiect și anumite sectoare să le facem finanțabile și prin fonduri europene.
- Am purtat discuții și cu BEI, și cu BERD și cu Banca Mondială – pentru toate sunt primordiale analizele sociale și impactul de mediu. Cu asta se merge la board-ul băncilor pentru obținerea unui împrumut. Pentru asta trebuie să facem o revizuire și să pregătim o documentație super-matură.
- Noi sperăm ca până la finalul lunii iulie lansăm achiziția publică pentru revizuire SF și Proiectul Tehnic. Aici lucrăm îndeaproape cu aceste Asociații de Dezvoltare Intercomunitară. Vreau din start să răspundem cerințelor autorităților locale.
- După ce terminăm caietul de sarcini îl dăm imediat și acestor asociații, preluăm toate observațiile. Vrem ca procedura să meargă lin. Vrem să implementăm o unitate de management al proiectului atipică. Vor fi oameni de un înalt profesionalism, vor fi recrutați toți pe niște criterii pe care băncile finanțatoare ni le vor da.
- Ne-am gândit, am discutat cu băncile, „ce-ar fi dacă un tunel l-am gândi într-un PPP?” Dar asta e de discutat după ce avem SF-ul.
- Costurile, finanțarea? Va fi un blending de finanțare. Vom avea secțiuni care vor fi finanțate numai dintr-un împrumut, altele vor fi finanțate din împrumuturi punte și fonduri europene și buget de stat.
- Varianta ocolitoare a Comarnicului – deja i-am pregătit documentația să o depunem la finanțare europeană. Va fi finanțată exclusiv din fonduri europene.
- Dacă vorbim de un tunel sau de un viaduct, așa cum am discutat cu aceste bănci internaționale, este foarte bine să testăm și un astfel de proiect într-un PPP. Alta e că vii cu un proiect mai mic, integrat, el poate fi finanțabil și atractiv.
- Întrebare: Un tunel făcut prin PPP va fi cu taxă? / Răspuns: N-aș vrea să vă spun de pe acum pentru că modelul de implementare îl vom discuta cu băncile după ce, în primul rând stabilim care va fi banca finanțatoare.
- Vom purta discuții și la Comisia Europeană. Vom vedea dacă se va putea integra și un PPP în zona acestui proiect.
Cât va costa Comarnic – Brașov și care sunt cele cinci loturi
Potrivit unui document al Ministerului Transporturilor, costul estimat al proiectului este de aproximativ 1197 mil. euro cu TVA (determinat în baza standardelor de cost europene pentru lucrări similare) și ar avea sursă de finanțare din fonduri europene nerambursabile prin Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) și cofinanțare de la Bugetul de Stat.
Astfel, proiectul poate fi împărțit în 5 loturi:
– Lotul 1: Comarnic – Posada (apx. 7 km) – implementare rapida (zona de depresiune) – reprezintă și VO Comarnic;
– Lotul 2: Posada – Sinaia Sud (apx. 8 km) – implementare dificila (defileul de la Posada);
– Lotul 3: Sinaia Sud – Bușteni Nord (apx. 14 km) – implementare rapida datorita (zona de depresiune) – reprezintă și VO Sinaia și VO Bușteni;
– Lotul 4: Bușteni Nord – Predeal Sud (apx. 8 km) – implementare dificila (doua defilee);
– Lotul 5: Predeal Sud – Râșnov (apx. 15.0 km) – implementare dificilă (diferență mare de nivel).
Ce alte măsuri vrea să ia Guvernul pentru traficul din Valea Prahovei
Pe lângă realizarea proiectului de autostradă, Ministerul Transporturilor vrea să adopte și câteva măsuri complementare pentru a sprijini traficul din zona Valea Prahovei:
- Realizarea de urgență a intervențiilor punctuale pentru decongestionarea și creșterea siguranței traficului până la realizarea secțiunilor de autostradă pe sectoarele problematice ale DN1 – Valea Prahovei, activitate de asemenea eligibilă pentru finanțare din fonduri europene;
- Realizarea unei variante ocolitoare DN 1 – Câmpina-Valea Doftanei-Săcele – DJ 102 I. Competența de realizare a investiției aparține Companiei Naționale de Investiții în urma transferului obiectivelor de la CJ Prahova respectiv CJ Brașov.
„Până când noi demarăm lucrările efectiv la Autostrada Comarnic-Brașov, la cei 52 de kilometri, mai trec aproximativ doi ani de zile. Până când finalizăm lucrările la Autostrada Comarnic-Brașov este posbil să mai treacă încă patru ani de zile. Dacă anul trecut am stat în trafic 7 ore, peste 6 ani de zile vom sta 17 ore pe DN1”, declara în ianuarie ministrul Transporturilor Lucian Bode.
„Prima variantă alternativă și cea mai la îndemâna autorităților (…) este acest drum județean, Drumul Județean 102I Câmpina – Valea Doftanei – limita cu județul Brașov – Săcele”, explica Lucian Bode, care a mai spus că finanțarea pentru aceste obiective va putea fi realizată de Compania Națională de Investiții (CNI).
–
Vezi și: