Sari direct la conținut

VIDEO Autostrăzile, la raport: Mariana Ioniță, directorul Companiei de Autostrăzi, la întâlnirile HotNews.ro #deladistanță: „Anul 2020 este anul autostrăzii Sibiu – Pitești. Anul 2021 va fi anul autostrăzilor din Moldova”

HotNews.ro
Mariana Ioniță, șefa CNAIR, în dialog online la HotNews.ro, Foto: Hotnews
Mariana Ioniță, șefa CNAIR, în dialog online la HotNews.ro, Foto: Hotnews

„Anul 2020 este anul autostrăzii Sibiu – Pitești. Anul 2021 va fi anul autostrăzilor din Moldova”, a declarat Mariana Ioniță, directorul Companiei de Autostrăzi (CNAIR), la un interviu HotNews.ro LIVE #deladistanță. Ioniță a declarat că pe 11 mai va fi semnat contractul pentru Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș (30,35km), că tot atunci ar putea fi anunțat câștigătorul pentru Secțiunea 4 (9,9 km, C. de Argeș – Tigveni) și că pe sectorul 2, cel mai greu, se execută în prezent foraje geotehnice.

  • Răspunsurile la întrebările adresate de către cititori vor fi publicate în scris în cursul zilei de joi sau vineri, în momentul în care le primim.

Mai jos, înregistrarea emisiunii:

Aici poți câteva din declarațiile făcute în timpul întâlnirii:

  • Se lucrează și în vremea pandemiei de coronavirus. Au fost câteva cereri de amânare, dar am făcut față situației. Nu am avut solicitări de decalaje de termene. Se lucrează în spații deschise, muncitorii s-au deplasat o singură dată la trei săptămâni, deci nu sunt probleme.
  • Mai sunt probleme mici, punctuale, atunci când a venit vorba despre diferite produse care să vină din Italia, iar fabricile au fost închise în această perioadă.

A10 Sebeș – Turda:

  • Sunt atât de multe probleme în implementarea unui proiect de autostradă. Vreau să închidem proiectele anul acesta pe Sebeș-Turda. Anul viitor exista surse de finanțare, dar nu pentru acest proiect. Ar trebui sa taiem din alta parte. Acest proiect ne-a debalansat proiectele in anii anteriori.
  • Lotul 1 Sebes Turda nu se poate termina fara o mobilizare de 500 utilaje si persoane. Sunt nemulțumită de numărul muncitorilor. Suntem cu plățile la zi către constructorul italian. Aș merge pe 60% că lucrările se vor termina anul acesta (Lotul 1). Mi-au promis că vor suplimenta numărul de muncitori în următoarea perioadă.
  • Pentru lotul II, șansele aș spune să sunt aceleași pentru a termina. Vreau să fim în continuare cu plățile la zi.
  • Ofiterii de proiect nu mai stau la birou, pt ca asa scrie in fisa postului, ei sunt pe teren. Orice problema apare se rezolva pe loc, au drept de semnatura in numele nostru.

Autostrada Transilvania A3:

  • Autostrada Transilvania – Cea mai sensibilă problemă de când am preluat această treabă. Cea mai sensibila problema este pentru mine nodul de la Chetani, apoi segmentul Lugoj-Deva. În cam trei luni trebuie să finalizăm nodul de la Chețani. În luna august aș vrea să fie folosită.
  • Noi avem ca termen pana luni saptamana viitoare sa avem o decizie clara. Discutam si cu Astaldi (n.r. Constructorul de pe A3 Iernut – Chețani) si cu Straco (care are o problema de insolventa) (n.r. constructorul de pe Cheșani – C. Turzii, inclusiv nodul Chețani)
  • Nu se pune problema ca aceasta autostrada, Iernut-Chețani, sa nu fie data in trafic anul asta in august.
  • Sunt niste probleme financiare, e (n.r. Straco) incearca acum sa se organizeze, sunt si alte solutii – noi putem prelua in regia proprie.
  • A3 Biharia Bors e luata in calcul tot anul asta, probabil tot in august.
  • Nu aș vrea să vă dau un număr clar de kilometri noi de autostradă făcuți până la finalul anului, să vă dea domnul ministru. Îmi doresc să ne vedem prin luna august, să vă spun câți terminăm până în decembrie.

Centura Bacău – parte din A7:

  • Sunt sigură că (n.r. UMB) vor pune ceva în funcțiune anul acesta pe centura Bacăului. Ea este acum peste 50% făcută.Daca ne gandim ca a inceput de anul trecut… e mare lucru

Autostrada A1 Sibiu – Pitești:

  • Este anul autostrăzii Sibiu-Pitești. Avem sectiunea 1 in lucru, antreprenorul austriac s-a organizat impecabil.
  • Pe sectiunea 5 se va semna contractul pe data de 11, s-au rezolvat contestatiile. Am constatat ca sunt multe licitatii in curs de derulare de mai bine de jumatate de an. Am intervenit la nivel de comisii, am adus oameni competenti. Sper sa nu mai avem contestatii.
  • Sunt foarte multe licitații, unele dintre ele desfășurându-se de mai mult de un an de zile. Mă rog la Dumnezeu să nu mai avem contestații, este dreptul lor, dar să nu facem doar de dragul. E posibil ca luna mai sa fie luna semnarii celor 2 contracte (4 si 5).
  • Secțiunile 2 și 3: Am reușit să închidem evaluarea pe secțiunea 3. Ne dorim ca în luna iulie să o trimitem la validare. Analiza geo-tehnică este în desfășurare. Se fac foraje pe lotul II. Procedura publică de achiziție și pe lotul II vreau să fie lansată pentru luna decembrie.
  • Lotul 2 si 3 sunt cele mai grele, acolo sunt si studii geotehnice nefinalizate. Noi am tinut legatura cu Jaspers, am reusit sa inchidem evaluarea pe lotul 3. In iulie o vom trimite la validare. Au fost facute studii suplimentare geotehnice. S-au validat solutiile si acum avem liber la elaborarea documentatiei de atribuire.
  • Pe lotul 2 a fost o conferinta cu Jasopers si BEI-PASSA. Este in desfasurare analiza geotehnica. Se fac foraje pe lotul 2. Este o analiza generala in locurile unde ne-au fost solicitate de Jaspers. Imi doresc ca in decembrie sa lansam procedura de achizitie pt lotul 2.

Autostrada A3 Comarnic – Brașov:

  • Comarnic-Brașov este autostrada cea mai așteptată de publicul român. Trebuie doar să ne uităm doar la televizor sâmbăta și duminica pentru a vedea cât este de necesară. Vrem să lucrăm cu bănci internaționale (finanțare), iar pentru anumite pasaje cu fonduri europene. Suntem în negocieri pentru un împrumut.
  • Colegii de la directia tehnica lucreaza la documentatia de atribuire de achiziție publică pentru proiectare și execuție a centurii Comarnic – va fi autostradă cu descărcare în DN1. Pentru restul de la Comarnic la Rasnov suntem obligati sa facem achizitie publica pt reviziuire studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Acolo va fi un FIDIC Roșu.
  • Vrem sa facem un proiect finantabil, bancabil, inclusiv cu fonduri europene. Se lucrează la documentație, am purtat discutii cu bancile, pt ei analizele sunt primordiale (sociale și de mediu).
  • Noi speram ca pana la finalul lunii iulie lansam achizitia publica pt SF si PT. Se va organiza si un comitet de supraveghere, unde vor fi membri de la toate ministerele.
  • Vrem sa evitam conflictele cu primariile locale. Vrem sa recrutam oameni de inalt profesionalism. Lucrăm îndeaproape cu Asociațiile Intercomunitare. Va fi realizat un comitet de supraveghere.
  • Va fi un blending de finantare, discutam de imprumuturi, fonduri europene + buget de stat. Tuneluri sau viaducte ar putea fi facute in PPP.
  • Nu as putea sa va spun daca va fi cu taxa (ex. un tunel), pt ca trebuie sa discutam cu fiecare institutie bancara in parte.

MOLDOVA

Autostrada 8:

  • Dacă anul 2020 este al austostrăzii Sibiu-Pitești, atunci anul 2021 trebuie să fie anul autostrăzilor din Moldova. Pentru podul de la Ungheni suntem în discuții cu cei de la Arii Protejate. Nu știu de ce a ajuns ca toată acea albie să fie arie protejată. Să încercăm să uitam de cuvântul reclamație, să manageriem cum trebuie problemele. Zona Moldovei: potențial economic și turistic foarte mare.
  • Podul de la Ungheni este zona de arie protejata. Nu lansez procedura pana nu e gata discutia cu Mediul. Finantarea studiilor se face din studii europene, vrem sa corespunda cu directivele europene.
  • Iasi-Tg Neamt e in curs de elaborare documentatie SF si PT. Un studiu tehnic dureaza cam 4 ani, executia lucrarilor dureaza 2 ani. Daca nu se face bine proiectarea, implementarea se poate duce si la 10 ani.
  • Nu mai putem sustine costuri suplimentare. Trebuie sa planificam bine de la inceput. Studiile vor dura 30 luni, apoi vor incepe lucrarile.
  • In decembrie 2020 trebuie sa primim documentatia si proiectul tehnic pt Tg Mures – Tg Neamt. Cand avem studiul terminat, va promit ca in decembrie discutam despre cum vom merge mai departe.
  • Vom face o planificare strategica a proiectului pt mai departe.Tronsonul este unul din cele mai grele tronsoane de autostrada.
  • (Dacă există posibilitatea ca o parte din autostradă să fie făcut Half-Profile): Am putea face o discuție publică despre cum vom merge mai departe: proiectare, execuție, punere în practică. Tronsonul Târgu-Mureș – Târgu-Neamț este foarte greu.

Autostrada A7

  • Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani nu va fi drum expres, va fi drum la profil de autostradă, cel puțin așa cred acum. Ma intalnesc saptamanal cu constructorul si l-am rugat sa faca o analiza daca ar putea sa aduce documentatia la final de an (Ploiesti – Buzau).
  • Despre „cocoașa” de la Focșani: Am vorbit cu domnul primar de la Focsani. Orasul are nevoie de dezvoltare si dumnealui nu isi doreste sa ajunga autostrada in oras. L-am rugat sa facem un proiect pt viitor si sa permita atat dezvoltarea orasului, cat si traficul nostru. E PUGul in curs de aprobare, ne vom intalni sa discutam. Traseul mai poate fi ajustat.
  • A7 e proiectul meu de suflet. Suntem in procedura de achizitie pt SF și Proiect Tehnic pe Pascani-Suceava-Siret.

A13 Brașov – Bacău:

  • Săptămâna viitoare semnăm contractul pentru SF și PT. Este foarte bine gândită și va fi ușor de implementat. Se va lega foarte bine cu Sibiul. Potențialul zonei este unul foarte mare.
  • Nu cred ca va fi competitie cu A8.

Autostrada Nordului:

  • (proiect care nu există în Master Plan, dar pentru care s-a lansat o licitație de SF în 2019): Este o formă de drum expres, este într-o licitație de elaborare a studiului de fezabilitate. Am găsit proiectul când am venit aici.
Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro