Peste jumătate dintre români vor plăti cash de Sărbători (sondaj)
Cel mai mare impact asupra cheltuielilor de Crăciun l-a avut, pentru circa 50% dintre români, creșterea prețurilor la alimente. În același timp, peste 40% dintre români strâng bani din timp pentru cheltuielile de Sărbători iar pentru cei mai mulți, cheltuielile pentru cadouri nu depășesc 500 de lei, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.
• Un român din doi preferă brazii artificiali
• 40% dintre români strâng bani din timp pentru cheltuielile de Sărbători
• Pentru cei mai mulți, cheltuielile pentru cadouri nu depășesc 500 de lei
La întrebarea care a fost cel mai mare impact asupra cheltuielilor de Crăciun, jumătate dintre respondenți au menționat creșterea prețurilor la alimente iar circa 43% au indicat creșterea prețurilor la utilități (gaze, întreținere, electricitate).
Bugetul pentru cadourile de Sărbători? – 57% dintre respondenți au răspuns că vor cheltui sub 500 de lei iar un procentaj de 28% își propun să cheltuie între 500 și 1.000 de lei. Procentul celor care vor să cheltuiască mai mult de 2.000 de lei este relativ mic, de doar 4,4%.
În privința sursei banilor pentru această perioadă, 41% susțin că strâng bani din timp iar 40% cheltuie din salariul din luna curentă. Un număr mai mic de respondenți cheltuie de pe cardul de credit/overdraft (7% dintre respondenți), din prime/bonusuri (7%) și circa 5% se împrumută de la rude sau prieteni.
Cele mai multe dintre plăți, peste 56%, vor fi făcute cash, 26% dintre respondenți folosind un card de debit și 11% cu cardul de credit. Procentaje mult mai reduse susțin că vor plăti cu ceasul sau cu telefonul.
Mall-urile rămân destinația preferată pentru cumpărăturile de sărbători (45% dintre respondenți), iar producătorii locali urcă pe locul doi (circa 22% dintre respondenți), devansând cumpărăturile online (17,43%).
Indiferent dacă reușesc sau nu să pună bani deoparte, peste 60% dintre cei chestionați își planifică din timp lista de cadouri și încearcă să se încadreze în bugetul planificat în timp ce 34% dintre respondenți cumpără sporadic în decembrie, în funcție de oportunități.
În ceea ce privește bradul de Crăciun, 54% dintre cei chestionați aleg un brad artificial și 20,75% își cumpără brad natural. Pe de altă parte, peste 17% dintre respondenți susțin că nu fac brad de Crăciun și un procentaj redus, sub 8% vor cumpăra brad la ghiveci.
Bugetul pentru brad va fi scutit de către 31% dintre respondenți, care au cumpărat deja din anii trecuți brad artificial. Alți 23% dintre respondenți vor aloca între 60 și 150 de lei pentru cumpărarea unui brad, 15,5% vor cheltui între 30 și 60 de lei iar sume mai mari de 150 de lei vor cheltui pe brad 14% dintre cei chestionați.