Sari direct la conținut

Impozitul minim pe cifra de afaceri: Aplicarea este complexă și necesită norme din partea autorităților

PwC România
Ionuț Simion, Florin Rizea, Foto: PwC România
Ionuț Simion, Florin Rizea, Foto: PwC România

​Impozitul minim pe cifra de afaceri este un subiect spinos pentru companiile vizate, modul de aplicare fiind foarte complex, fiind necesare norme din partea Ministerului Finanțelor. În noul episod PwC Romania Tax Talks, Ionuț Simion, Partener PwC România, și Florin Rizea, Senior Manager au discutat despre provocările practice cu care se pot confrunta companiile în aplicarea acestui impozit, dând exemple pentru contribuabilii vizați.

Urmăriți episodul 4 al PwC Tax Talks:

Principalele declarații:

  • Aproape nicio țară dezvoltată nu aplică un astfel de impozit. Și asta pentru că mărimea cifrei de afaceri nu înseamnă și profitabilitate mare.
  • Fondul Monetar Internațional, la ultima misiune de evaluare, a recomandat Guvernului României să se gândească atent la necesitatea și utilitatea unei astfel de măsuri, recomandând în fapt reconsiderarea ei.
  • începând cu anul 2024, companiile plătitoare de impozit pe profit care depășesc plafonul cifrei de afaceri de 50 milioane euro vor calcula la fiecare termen de calcul al impozitului pe profit și acest impozit minim. Dacă impozitul minim este mai mare decât impozitul pe profit, contribuabilii vor plăti impozit minim.
  • Avem trei categorii de contribuabili care sunt subiectul acestui nou impozit: companii în general, instituțiile financiare și companii din domeniul petrol și gaze naturale. Pentru companiile normale avem un procent de 1% aplicat la o bază de calcul, care pleacă de la veniturile totale ale companiei. Atenție aici! Se numește un impozit pe cifra de afaceri, însă tehnic, nu ne raportăm la cifra de afaceri calculată conform reglementărilor contabile. La bănci sistemul de calcul este puțin diferit, avem o limitare în timp explicită, și anume 2% până în 2025, deci pentru doi ani, urmând ca din 2026 să se aplice 1%. Pentru companiile din domeniul de petrol și gaze naturale avem o combinație între cele două.
  • Din câte înțelegem noi, informal, nu s-ar mai publica norme, însă este foarte mare nevoie de clarificări. În ce sens? Sunt mai multe aspecte neclare și aș aminti aici ce se întâmplă cu pierderile fiscale din trecut. Se consideră ele folosite la momentul în care facem comparația între impozit pe profit și impozitul acesta minim?
  • Alte aspecte pe care le-am identificat ca fiind neclare. Ce se întâmplă cu diferențele de curs valutar în baza de calcul, având în vedere că plecăm de la total venituri. Și aici apare o discrepanță legislativă. În cazul grupurilor fiscale, toți membrii grupului vor trebui să calculeze impozitul minim pe cifra de afaceri, să vadă dacă este mai mare decât impozitul pe profit.
  • În anumite discuții, reprezentanții Ministerului de Finanțe susțin că, în principiu, impozitul minim pe cifra de afaceri trebuie să urmeze o logică similară cu impozitul pe micro companii. Dar să vedem concret.
  • Acest impozit minim pe cifra de afaceri reprezintă o nouă inovație a guvernanților din România. Pentru că am mai avut și altele taxa pe stâlp, am avut și acea faimoasă ordonanță 114. Multe dintre măsuri au fost abrogate într-un interval scurt de timp, pentru că nu au produs efectele scontate.

​Articol susținut de PwC România

ARHIVĂ COMENTARII