Sari direct la conținut

​Hărțile optimismului: Guvernul vede până în 2030 terminate majoritatea autostrăzilor din țară, deși în urmă cu șase ani erau promise multe din aceleași proiecte până în 2020

HotNews.ro
Autostrazile pe care spera Guvernul ca le face pana in 2030, Foto: Ministerul Fondurilor Europene
Autostrazile pe care spera Guvernul ca le face pana in 2030, Foto: Ministerul Fondurilor Europene

Până în 2030 România ar urma să termine majoritatea autostrăzilor planificate, inclusiv patru treceri peste Carpați, dintre care două spre Moldova – cel puțin asta speră Guvernul Orban, într-un document despre viitoarele fonduri europene prezentat anteprenorilor. Planurile autorităților sunt cel puțin optimiste, mai ales în contextul în care România ar putea beneficia de mai puține fonduri europene ca în trecut. Cert este că mare parte din proiectele pe care acum le vedem pe harta celor ce vor fi finalizate în 2030, în urmă cu mai puțin de șase ani erau date ca finalizate pentru… 2020.

Î: Ce autostrăzi vor fi finalizate în România în 2030? R: Toate 🙂

Autostrada A1 Sibiu – Pitești, A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni, A3 Comarnic – Brașov, A13 Sibiu-Făgăraș-Brașov-Bacău, A7 Ploiești – Buzău – Bacău – Suceava – Siret sau A9 Timișoara – Moravița – sunt doar câteva din proiectele pe care Ministerul Fondurilor Europene le-a pus pe harta proiectelor finalizate în anul 2030, într-un document prezentat antreprenorilor obșinut de StartupCafe.ro

Pe lângă acestea, harta dă ca finalizate și actuale proiecte precum A0 Centura Capitalei, A3 Nădășelu – Suplacu de Barcău – Borș și DX12 Craiova – Pitești sau Podul de peste Dunăre de la Brăila.

Optimismul autorităților vs realitatea fondurilor europene: Vom primi mai puțini bani pentru infrastructură

Optimismul autorităților din acest document privind proiectele de infrastructură rutieră nu este pe deplin împărtășit în cadrul altor documente de lucru – și asta pentru că în realitate România ar putea beneficia în cadrul noului exercițiu financiar european 2021 – 2027 de și mai puține fonduri europene decât a avut până acum la dispoziție.

Practic, potrivit draftului de program operațional pe care țara noastră îl negociază cu oficialii de la Bruxelles, România ar putea primi doar 4 miliarde de euro fonduri europene, bani care, alături de cofinanțarea națională de circa 3,9 mld euro, în mare parte se vor duce doar pe proiecte de autostrăzii și căi ferate mai vechi, pe care România nu a reușit să le termine până acum, precum A1 Sibiu – Pitești, și doar o mică parte vor mai ajunge la noi proiecte.

În draftul Guvernului ca proiecte noi pe fonduri europene ar putea apărea doar autostrada Ploiești – Buzău și modernizarea căii ferate Arad – Timișoara. Alte proiecte, precum Autostrada Unirii A8 Tg. Mureș – Iași ar putea rămâne pe dinafară în ceea ce privește finanțarea nerambursabilă de la UE.

În 2014 multe din proiecte erau promise pentru 2020. N-au fost realizate. Acum sunt promise pentru 2030…

În cadrul MasterPlanului General de Transport, documentul strategic pe care l-a cerut Comisia Europeană României pentru a beneficia în continuare de finanțare nerambursabilă în baza unei strategii coerente, multe din proiectele care în noua hartă de la Guvern figurează gata în 2030, erau inițial planificate a fi finalizate în cadrul exercițiului financiar 2014 – 2020.

Astfel, conform hărților din MPGT-ul aprobat în 2015, în 2020 România ar fi trebuit să aibă gata, sau măcar aproape gata, autostrăzi precum: A1 Sibiu – Pitești, A3 Comarnic – Brașov, A13 Brașov – Făgăraș – Sibiu, Autostrada (! și nu Drumul Expres) Craiova – Pitești, A8 Tg. Neamț – Iași și A7 Ploiești – Bacău – Pașcani, A3 Nădășelu – Suplacu de Barcău – Borș.

Dintre acestea, în prezent, niciuna nu este finalizată. Nici măcar A1 de la Sibiu la Nădlac, în condițiile în care o porțiune de circa 10 km din zona Lugoj – Deva, Lot 2 unde ar trebui să fie construite o serie de tuneluri nici măcar nu a fost contractată!

Pe Sibiu – Pitești se lucrează pe circa 10 km în zona Boița, pe Comarnic – Brașov se lucrează pe circa 6 km în zona Râșnov, Craiova – Pitești a fost transformat în drum expres și abia a fost contractată execuția pe jumătate din tronsoane. Pe A7 se lucrează doar la centura Bacăului (16 km), iar pe A3 Nădășelu – Borș se lucrează doar pe circa 5 km aproape de graniță…

Până una alta, situația la zi a proiectelor de autostradă în România e cea de mai jos…

Autostrăzile din România în 2020: Negru – finalizate / Roșu – în lucru

În ultimii 10 ani, România abia a reușit să construiască circa 500 de km de autostradă, cam cât ar trebui să fie lungimea totală a viitoarei A7 de la Ploiești și până la Siret – una din autostrăzile pe care autoritățile le văd gata până în 2030…

Autostrăzile din România, în cifre

Kilometri reali de autostradă în exploatare:

A1: București-Pitești – 109,66 km

A1: Sibiu-Sebes-Orastie-Simeria-Deva-Ilia 175 km

A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac – 159,56 km

A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța – 203,00 km

A3: București-Ploiești 62,79 km

A3: Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) – Iernut – 13,7 km

A3: Câmpia Turzii – Nădășelu 61,246 km

A4: Centura Constanța – 22,2 km

A6: A1-Centura Lugoj – 11,40 km

A10: Turda-Aiud Sud 28,75 km *aproximativ 4 km (între nod Aiud și limita cu lotul 2) nu pot fi folosiți

A11: Parte din Centura Arad – 2 km

–––––––––––––––––––––––

TOTAL KM REALI IN EXPLOATARE: 850 km

Kilometri de autostradă funcționali în România, în perioada 1989 – 2019:

1989: 113 km

2004: 210 km

2007: 262 km

2009: 305 km

2010: 332 km

2011: 389 km

2012: 528 km

2013: 636 km

2014: 664 km

2015: 711 km

2016: 733 km

2017: 748 km

2018: 807 km

2019: 850 km

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro