Înmatricularea autovehiculelor Euro 3 și Euro 4 ar putea fi interzisă- Planul privind schimbările climatice 2021-2030
Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin menținerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică și prin interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4, sunt măsuri introduse în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 (PNIESC). Varianta revizuită a PNIESC a fost pusă în dezbatere pe site-ul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
În document nu este precizat când ar putea fi adoptată măsura interzicerii înmatriculării autovehiculelor Euro 3 și Euro 4.
PNIESC a fost revizuit în urma recomandărilor Comisiei Europene. În ceea ce privește cota de energie regenerabilă, Comisia Europeană a recomandat României să crească nivelul de ambiție pentru 2030, până la o pondere a energiei din surse regenerabile de cel puțin 34%. În consecință, nivelul de ambiție cu privire la ponderea energiei din surse regenerabile a fost revizuit față de varianta actualizată a PNIESC, de la o cotă propusă inițial de 27,9%, la o cotă de 30,7%.
Ce mai prevede PNIESC în privința electromobilității
- Elaborarea de reglementări pentru susținerea agenților interesați să investească în infrastructura de electromobilitate;
- Aplicarea unui tarif atractiv asigurat pentru noi aplicații în domeniul electricității, cum ar fi mobilitatea electrică, care să reflecte costul actual de achiziție și costurile de sistem; acesta trebuie să livreze un nivel atrăgător de profitabilitate și să garanteze sustenabilitatea economică;
- Introducerea de taxe de mediu ridicate și stricte, care să limiteze achiziția vehiculelor uzate;
- Introducerea unor benzi speciale de circulație pentru mijloacele de transport public și automobilele electrice;
- Elaborarea de reglementări la nivel municipal pentru organizarea locurilor de parcare cu acces limitat, asigurând astfel un loc garantat cu spațiu pentru încărcare pentru deținătorii de VE care nu dețin propriul garaj;
- Pregătirea de acțiuni de promovare a importanței electromobilității, armonizate cu obiectivele de Decarbonare pe termen lung;
- Stimularea investițiilor în dezvoltarea industriei prelucrătoare, de echipamente pentru SRE, eficiență energetică și electromobilitate prin stabilirea unor măsuri de sprijin care cuprind cercetarea, stabilirea unor standarde comune și dezvoltarea infrastructurii necesare autovehiculelor electrice și hibride;
- Extinderea, respectiv modernizarea transportului urban public cu mijloace ecologice, cum ar fi troleibuze, tramvaie, metroul si rețele feroviare suburbane.
- Promovarea utilizării bio-combustibililor (creșterea ponderii biocarburanților de generația I și generația a II-a)
Reînnoirea parcului auto naţional pentru înlocuirea autoturismelor vechi cu grad înalt de emisii şi consumuri specifice mari. Măsura a fost și va fi susținută prin programul denumit generic ”Rabla”, program care susține reînnoirea parcului auto național prin acordarea unei finanțări nerambursabile sub forma unei prime de casare, pentru achiziționarea autovehiculelor noi, mai puțin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate. Până în prezent, programul a suferit diverse modificări, cea mai importantă având loc în anul 2018 prin introducerea programului ”Rabla Plus”. În cadrul acestuia se acordă ecotichete în valoarea de 45.000 RON pentru achiziția unui autovehicul nou electric, respectiv 20.000 RON pentru achiziția unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă.
Vezi aici Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 (PNIESC).
Planul național de investiții în energie și schimbări climatice (PNIESC) urmează să fie corelat cu strategia energetică, după cum a declarat Virgil Popescu, într-un interviu acordat HotNews.ro.
Citește și: