„Asta e taxă pe prostie!” – Ministrul Transporturilor: „2,2 mld euro revendicate în plus de către constructori din 2007 și până acum”
Tronsonul de autostrada A3 Iernut – Chețani (17,9 km, realizat de Astaldi), va fi gata în iulie 2020, dar pe lotul adiacent – Chețani-Câmpia Turzii (15,6 km, realizat de Straco) progresul fizic abia a depășit 30%, iar ministrul Transporturilor, aflat în vizită pe șantier, semnalează că antreprenorul se confruntă cu probleme. Pe A10 Sebeș – Turda, ministrul Bode s-a arătat nemulțumit că deși Compania de Drumuri și-a achitat la timp toate facturile, antreprenorii nu și-au plătit subcontractorii și prestatorii de servicii.
”Dacă noi ne respectăm obligațiile de a face plățile la timp aceleași așteptări le avem și de la antreprenori în relația cu subcontractorii și prestatorii de servicii care lucrează pe aceste obiective de infrastructură. Dezvoltarea mediului antreprenorial românesc este o prioritate pentru guvernarea liberală”, a spus ministrul Lucian Bode, conform unui comunicat de presă transmis de minister în urma vizitei ministrului pe loturile de pe A10 Sebeș – Turda și A3 Iernut – Câmpia Turzii.
Autostrăzile în România – negru – deschise / roșu – în lucru* sau contractate / gri – în licitație:
*A1 Lugoj – Deva, Lot 3 – deși deschis circulației, are restricții și potrivit CNAIR mai există lucrări de executat
–
În prima parte a zilei de vineri, ministrul Lucian Bode s-a întâlnit cu antreprenorii, subcontractorii și prestatorii de servicii care execută lucrările la loturile Iernut-Chețani (lung de 17,9 km si realizat de Astaldi) si Chețani – Câmpia Turzii (lung de 15,6 kilometri, realizat de Straco) ale Autostrăzii A3.
În cadrul discuțiilor purtate cu antreprenorul lotului Iernut – Chețani, reprezentanții acestuia au precizat că termenul prevăzut pentru finalizarea lucrărilor este iulie 2020.
Nu aceeași situație se regăsește și pe lotul Chețani – Câmpia Turzii, lot în cazul căruia se înregistrează un stadiu fizic de peste 30%, situație generată de problemele cu care se confruntă în prezent antreprenorul care activează pe acest lot, transmite MT.
Seria întâlnirilor a continuat la Centrul de Coordonare și Întreținere din localitatea Dumbrava cu toți factorii implicați în construcția Autostrăzii Sebeș – Turda, respectiv cu cei care lucrează pe lotul 1 (lung de 17 km și realizat de Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL) și lotul 2 (lung de 24,25 km, realizat de Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L.)
Ministrul Lucian Bode a remarcat ritmul în care s-a lucrat în cazul lotului 1 unde s-a ajuns la un stadiu fizic de peste 80% față de lotul 2 unde se înregistrează un stadiu fizic de peste 60%, potrivit ministerului.
Statul plătește constructorii, dar constructorii nu-și mai plătesc subcontractorii
Ministrul Lucian Bode s-a arătat nemulțumit de faptul că au fost înregistrate situații în care deși CNAIR a achitat la timp toate facturile, antreprenorii nu și-au plătit subcontractorii și prestatorii de servicii fapt ce a contribuit la scăderea ritmului de execuție a loturilor de autostradă. Situația a fost semnalată și de premierul Ludovic Orban și i-a cerut ministrului Transporturilor în ultima ședință de guvern din 2019 să se ducă pe șantierele întârziate, în vizite inopinate, acuzând antreprenorii generali că tratează „în mod inacceptabil” lucrările și nu plătesc subcontractorii care duc, de fapt greul.
”Eu cred că statul român este onest și se achită de obligații față de antreprenor și îmi doresc ca și antreprenorul, la rândul său, să se achite de obligațiile pe care le are față de stat și față de antreprenor. Firmele românești care nu sunt plătite 3-4 luni de zile, au o direcție clară: faliment. Nu îmi doresc asta. Nu doresc să reziliem contracte în derulare, dar oameni buni, să stăm și să constatăm că nu există progres fizic… cu antreprenori neplătiți, nu cred că este normal să stăm și să ne uităm (…) Este inadmisibil ca infrastructura din România sa bată pasul pe loc din cauza relației foarte proaste dintre antreprenori și subcontractori. Rog, astfel, contractorii sa găsească soluții imediate pentru a plăti subcontractorii. Altfel, riscăm să intrăm în faliment cu toții. Până la urmă, toți avem de pierdut dintr-o relație deficitară. Vremea promisiunilor și a dezinteresului a trecut! Este momentul să arătam cetățenilor, prin fapte, nu prin povești, că statul este în slujba contribuabililor”, a spus Bode.
Greaua moștenire a revendicărilor făcute de constructori în urma contractelor încheiate cu statul român: 2,2 mld euro
„România, din 2007 până astăzi, a înregistrat claim-uri, revendicări, de 2,2 miliarde de euro pe feroviar şi pe rutier! Ne putem imagina câţi kilometri de autostradă puteam realiza noi cu 2,2 miliarde de euro? Nu contest, în acest domeniu sunt revendicări, este firesc, în toată lumea e aşa, dar 2,2 miliarde de euro cred că nu greşesc când spun că asta e taxa pe prostie, ca să nu spun că e altceva. La dimensiunea asta au ajuns claim-urile în România în 12 ani”, mai spune ministrul Transporturilor.
România are nevoie de autostrăzi. România se poate dezvolta dacă va avea autostrăzi. Pentru a atinge acest obiectiv extrem de important pentru România, Guvernul Orban este extrem de hotărât să se implice în realizarea acestui deziderat. Pentru a-l atinge, trebuie să punem toți umărul la treabă.” a declarat ministrul Lucian Bode.
Citește și: