Sari direct la conținut

Ministrul demis al Transporturilor susține că este gata contractul pentru Autostrada Ploiești-Brașov / Ar urma să fie construită prin parteneriat public-privat de o asociere chinezo-turcă / Cuc: Nu e nicio capcană

HotNews.ro
Autostrada Ploiesti-Comarnic-Brasov, Foto: Hotnews
Autostrada Ploiesti-Comarnic-Brasov, Foto: Hotnews

​Ministrul demis al Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat duminică, într-o conferinţă de presă, că săptămâna viitoare va trimite contractul autostrăzii Ploiești-Brașov către Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) pentru a fi semnat. Autostrada ar urma să fie construită de asocierea China Communications Construction Company – Makyol Insaat Sanayi Turizm, în parteneriat public-privat (PPP).

„În cursul zilei de sâmbătă, am avut o întâlnire cu domnul preşedinte Ghizdeanu, cu domnul Bogdan Pascu, cât şi cu alţi reprezentanţi de la Compania de Autostrăzi, împreună cu cele două firme care au venit la parteneriatul public-privat, mă rog consorţiul care a participat la Ploieşti-Braşov. Mă declar foarte fericit şi foarte bucuros să anunţ acest lucru: firma respectivă, împreună cu Comisia Naţională de Prognoză, au ajuns la un consens şi săptămâna viitoare vor livra contractul pentru elaborarea parteneriatului public-privat (PPP) pentru demararea proiectului Ploieşti-Braşov. S-au convenit toţi parametrii, tot ce ţine de partea economică, de partea tehnică, termenul când va fi implementat”, a spus Cuc, citat de Agerpres.

El a susținut că bugetul de stat nu va fi grevat de cheltuieli, pentru că o parte de 75% din suma acestui obiectiv va fi adusă de partenerul privat, iar cele două firme au experienţă şi „au construit astfel de obiective respectându-şi termenii”.

„S-a mers în prima fază pe parteneriatul public-privat, după aceea el a fost desemnat şi obiectiv strategic de interese naţional în condiţiile în care această firmă nu ar fi venit. Termenul a fost iniţial 26 septembrie, după aceea s-a prelungit la rugămintea celor două firme până pe 16 octombrie, ele dându-ne asigurări că vor transmite contractul final pentru autostrada Ploieşti-Braşov. Aşa s-a şi întâmplat. Săptămâna viitoare va fi livrat contractul şi eu sper să fie semnat cât mai curând. Este un proiect de care toată lumea are nevoie şi este un proiect tangibil, în condiţiile în care experienţa celor două firme, atât a celei din China, cât şi a celei din Turcia este foarte mare”, a precizat acesta.

Răzvan Cuc a adăugat că, indiferent de modalitate, anul acesta contractul pentru realizarea autostrăzii Ploieşti-Braşov va fi semnat.

„Săptămâna viitoare transmit contractul și el poate fi semnat de Comisia Națională de Prognoză. Contractul trebuie aprobat prin hotărâre de Guvern. Dacă o putem da noi, o vom da, dacă nu o vom lăsa pe tavă viitorului Guvern”, a susținut ministrul.

Întrebat dacă nu grăbeşte acest proces pentru a întinde o capcană viitorului ministru al Transporturilor, Cuc a negat, susținând că situaţie este una transparentă.

„Nu ne grăbim. Este munca din ultimele șase luni de zile. Nu e nicio capcană. Nu se pune problema de așa ceva. Lucrurile sunt simple, sunt transparente. Sunt condiții obișnuite pentru un PPP. Contractul va fi public, va fi aprobat prin hotărâre de guvern”, a declarat Răzvan Cuc, citat de Mediafax.

În şedinţa CSAT din luna iulie s-a aprobat ca proiectul autostrăzii Ploieşti-Braşov să fie declarat obiectiv strategic de interes naţional.

„Avem o nouă dovadă a incapacității acestei guvernări de a dezvolta România. Este deplina responsabilitate a Guvernului de a găsi acele soluții care se impun pentru a putea realiza aceste proiecte prioritare pentru milioane de români, inclusiv posibilitatea declarării și acestui obiectiv de infrastructură ca unul strategic de interes național, lucru pe care l-am propus foarte concret în ședința CSAT de astăzi”, spunea atunci Iohannis.

La finele anului trecut, Viorica Dăncilă spunea că termenul realist pentru finalizarea autostrăzii Comarnic- Braşov este anul 2024, dar spera ca şantierul să fie gata mai devreme, în condiţiile în care la începutul lui 2019 urma să fie desemnat constructorul câştigător.

În luna iulie, premierul Dăncilă afirma că Guvernul ar putea renunța la procedura de a construi autostrada Comarnic – Brașov prin Parteneriat Public Privat, proces înițiat în urmă cu un an de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză.

Asocierea chinezo-turcă selectată pentru procedura de PPP

În luna mai, reprezentanții Guvernului prin Comisia Națională de Prognoză au prezentat asocierea dintre compania chineză CCCC și compania turcă Makyol ca viitor constructor în cadrul procedurii de Parteneriat Public Privat pentru autostrada Ploiești – Comarnic – Brașov (Râșnov).

Proiectul de PPP prevedea circa 1,36 de miliarde de euro pentru proiectarea și execuția celor circa 100 de km de autostradă dintre Ploiești și Brașov.

Studiul de fundamentare realizat de CNSP spune că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 24 de ani: 4 ani pentru proiectare+execuție și 20 de ani pentru operare. Șoferii vor plăti o taxă calculată la 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism, iar pe parcursul PPP-ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii.

Studiul ia în calcul și taxarea încă din primul an a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești.

Autostrada a fost împărțită în trei sectoare:

– Sector 1 – Ploiești-Comarnic, km 0+000 – km 48+600

– Sector 2 – Comarnic-Predeal, km 48+600 – km 84+800,

– Sector 3 – Predeal- Braşov (Cristian), km 84,4 – km 106,2 (*cu mențiunea că tronsonul Rășnov – Cristian a fost deja contractat pentru execuție)

Proiectul prevede, pentru sectorul Ploieşti – Braşov (Cristian) mai multe lucrări de artă, între care 14 viaducte și 33 poduri cu o lungime totala de aprox. 3 km, precum și 2.6 km de tuneluri cu galerie dublă. Totodată, sunt incluse noduri rutiere, drumuri de acces la autostradă, relocarea utilităților, lucrări hidrotehnice și de atenuare a impactului asupra mediului.

Partenerul privat găsește finanțarea și plătește construcția. Statul va face plăți de disponibilitate și plăți de amortizare a investiției

Costurile proiectului vor fi suportate de către partenerul privat și vor consta în principal din costurile aferente lucrărilor de construcție (studiu de fezabilitate, proiectare, organizarea proiectului, management de proiect, studii de teren și lucrările efective); costuri aferente activității de operare și întreținere; costurile finanțării pe întreaga durată a proiectului.

Studiul estimează un „cost de realizare a investiției (nu este luată în calcul achiziționarea de terenuri care nu este în sarcina partenerului privat)” de puțin peste 910 milioane euro fără TVA din care „aproximativ 590 milioane euro pentru sectorul Comarnic – Predeal şi 325 milioane euro pentru sectorul Predeal – Braşov (Cristian)”.

Pe lângă aceste costuri, se mai adaugă cele de operare şi întreținere care pentru sectorul Ploieşti – Braşov (Cristian), pentru perioada 2019 – 2043 se ridică la aprox 670 mil. euro.

Studiul precizează că „în condițiile actualei legislații partenerul public poate contribui cu până la 25% din valoarea proiectului”, astfel încăt va fi luată în vedere o plată anuală pe perioada de operare de maxim 55 mil. euro.

„Această plată reprezintă o contribuție la nivelul amortizării investitiei, întrucât volumul de trafic şi perioada de operare de doar 20 de ani, vis-a-vis de cei în medie 50 de ani necesari amortizării lucrărilor de construcții aferente autostrăzii, nu permit amortizarea întregii investiții pe durata contractului cu asigurarea profitului rezonabil la nivelul partenerului privat”, arată documentul.

Totuși, studiul realizat de Comisia Națională de Prognoză menționează că analiza va fi actualizată și condițiile financiare se pot schimba „odată ce termenii finanțării vor fi finalizați”.

Dincolo de aceasta contribuție anuală din partea statului, documentul abordează și plata de disponibilitate pe care autoritățile o vor plăti partenerului privat pe toată durata de operare a autostrăzii.

„Principiul este că autoritatea va efectua plăți integrale de disponibilitate pentru o anumită perioadă numai în cazul disponibilității totale și corespunzatoare a activelor pe durata respectivă astfel cum este definită în contract (100% disponibilitate – 100% plată, 0 disponibilitate – 0 plată)”, se arată în document.

Taxele pentru șoferi: 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism

Documentul mai abordează și potențialele taxe care ar urma să fie aplicate pe autostradă.

„Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcursi este limitata la 6,3 euro fără TVA, şi poate fi supusă indexării la data de 01 martie a fiecărui an cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior. Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,82 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva”, se precizează în studiu.

Documentul apreciază că valoarea minimă totală obținută numai din taxa de utilizare a autostrăzii Bucureşti – Ploiești (62 km) și Ploiești – Braşov (110 km) pentru perioada 2019 – 2043 este estimată la suma de 2,125 miliarde euro.

CITEȘTE ȘI:AUTOSTRĂZILE din „Programul de Guvernare PSD”, trei ani mai târziu: ZERO km noi începuți și terminați. Doar 94 km deschiși pe loturi începute anterior, dar și un tronson „muzeu”, blocaje și termene depășite la toate proiectele

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro