Sari direct la conținut

Cei 21 de km „muzeu” de pe autostrada A1 Lugoj – Deva – Încă un apel la deschiderea traficului: „Există lucrări minore nefinalizate care NU afectează carosabilul”

HotNews.ro
Ecoduct pe Lotul 3 Lugoj - Deva, Foto: Asociatia Pro Infrastructura
Ecoduct pe Lotul 3 Lugoj - Deva, Foto: Asociatia Pro Infrastructura

Lotul 3 din Autostrada A1 Lugoj – Deva, în lungime de 21 de kilometri, ar putea fi deschis traficului în deplină siguranță, atrage atenția Asociația Pro Infrastructură care cere din nou darea în folosință a tronsonului. Compania de Drumuri a refuzat să facă recepția lotului realizat de spaniolii de la Comsa, invocând unele probleme de execuție, însă atât societatea civilă, cât și constructorul, susțin că autostrada poate fi deschisă circulației, iar lucrările rămase de finalizat sau remediat nu țin de partea carosabilă și ar putea fi executate sub trafic, după deschidere.

„Deși cei 21 de km pot fi deschiși traficului în deplină siguranță, cei din Compania de Drumuri au decis să îi transforme într-un nou muzeu”, transmite Asociația Pro Infrastructură, cea care în urmă cu câteva zile prezenta și două filmări – una de la volan, alta din dronă – cu lotul „muzeu”.

„Am urmărit execuția acestui proiect încă de la debutul șantierului în anul 2014. Cunoaștem foarte bine problemele tehnice întâmpinate de constructor de-a lungul timpului, deficiențele și erorile care au necesitat soluții de remediere în numeroase puncte”, scrie API.

„Chiar și în prezent există o serie de lucrări minore nefinalizate care NU afectează carosabilul pe care antreprenorul are obligația să le ducă la bun sfârșit (șanțuri, scurgerea apelor, garduri, iarbă pe taluzuri). Totuși, este cale lungă de aici și până la a ține închiși 21 de km de autostradă perfect circulabili, așa cum singuri puteți vedea din filmările noastre. Disputele surde dintre CNAIR și constructor, orgoliile și fuga de responsabilitate nu țin cont de interesul cetățenilor, șoferii fiind nevoiți să își riște în continuare viața pe DN7 și DN68A”, mai notează ONG-ul.

„Cerem insistent deschiderea circulației în cel mai scurt timp, iar eventualele mici intervenții din afara carosabilului să fie trecute în anexa la procesul verbal de recepție, așa cum s-a procedat și pe multe alte sectoare de autostradă”, precizează Asociația.

În replică la luările de poziției ale Asociației și a clipurilor cu lotul ”muzeu” ce ar fi gata pentru deschidere, Compania de Drumuri a postat pe contul oficial de Facebook propriul clip video cu secvențe în care sunt prezentate neconformitățile și problemele de execuție imputate constructorului, însă marea majoritate a imaginilor surprind probleme în afara căii de rulare a autostrăzii, ce țin de taluzuri, șanțuri și garduri.

Alte elemente care sunt prezentate în lucru fac parte din capătul dinspre Holdea unde oricum traficul rutier nu va fi deschis, acesta descărcându-se anterior în giratoriul construit special în acest sens.

Circulația rutieră a fost deschisă pe cei 22 de kilometri ai Lotului 4 al autostrăzii A1 Lugoj – Deva, lot recepționat încă de pe 12 august, după ce Compania de Drumuri a ridicat parapetele de beton ce blocau accesul auto pe bretelele de ieșire de la nodul Ilia, nod rutier ce aparține tronsonului adiacent.

CNAIR a preluat nodul rutier printr-un proces verbal fără însă ca spaniolii de la Comsa, constructorii Lotului 3, sa fie de acord. Comsa ar fi vrut să se facă recepția și a restului de 21 de kilometri ai lotului, în condițiile în care Transporturile nu vor să facă recepția invocând unele probleme de execuție și cerând constructorului 10 ani de garanție, în loc de patru ani cum era în contractul inițial.

Constructorul acuză CNAIR că a preluat nodul în mod abuziv și susține că va reclama acest aspect Comisiei Europene.

CNAIR acuză probleme de execuție și cere garanție 10 ani, în loc de patru cum era în contractul inițial

Lotul 4, 22 km, construit de românii de la UMB, a fost recepționat luni seara, dar circulația nu a putut fi deschisă deoarece bretelele de descărcare a traficului țin de nodul rutier Ilia parte din Lotul 3, construit de Comsa.

Recepția Lotului 3, deși e finalizat, nu a fost acceptată de Compania de Drumuri pentru că ar fi existat unele probleme de execuție.

Purtătorul de cuvânt al Companiei de Drumuri, Alin Șerbănescu, a declarat pentru HotNews.ro că refuzul inițierii procedurii de recepție pe Lotul 3 a venit de la consultant – Asocierea Hill International – Proiect Consulting SRL.

„Consultantul, partea care e neutră, nu a recomandat începerea recepției pentru că există niște neconformități. Sunt ravenări pe taluze, fisuri, probleme cu planeitatea carosabilului, șanțuri fisurate”, a spus Șerbănescu.

Într-o vizită pe șantier, ministrul Transporturilor Răzvan Cuc a declarat că spaniolii de la Comsa au primit un termen de 10 zile pentru a remedia o parte din probleme și a recunoscut că tronsonul ar fi putut fi deschis, iar unele probleme ar fi putut fi rezolvate sub trafic.

Anterior, Cuc a mai detaliat un alt motiv al neînțelegerilor cu constructorul: pe fondul problemelor invocate, Compania de Autostrăzi vrea o garanție de 10 ani la lucrări, deși în contractul inițial semnat cu Comsa garanția e de patru ani.

Observatorii independenți susțin însă că scandalul e doar o răfuială a autorităților cu constructorul și că, în realitate, circulația rutieră ar putea fi fără probleme deschisă pe întreg lotul 3, iar invocatele deficiențe ar putea fi remediate ulterior deschiderii traficului.

„Aceste probleme se pot rezolva și după deschiderea traficului, pentru că pe autostradă cum e acum se poate circula în siguranță, fără probleme. E oare mai sigur să fie lăsat traficul pe drumul național DN68A vai de mama lui? Se poate face o recepție cu o anexă în care se trec toate deficiențele ce trebuie rezolvate. Asta nu e un motiv, este un șantaj și o reglare de conturi”, susține reprezentantul Asociației Pro Infrastructura.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro