Sari direct la conținut

La Ministerul Energiei, 100 de oameni gestionează fonduri de 20 de miliarde de euro / Instituția face angajări

HotNews.ro
Funcționari publici, Foto: Stepanida Popozoglo | Dreamstime.com
Funcționari publici, Foto: Stepanida Popozoglo | Dreamstime.com

În contextul în care țara noastră se află pe traiectoria ireversibilă a tranziției energetice de la sursele poluante la cele verzi și avem la dispoziție fonduri fără precedent de la Comisia Europeană, una din principalele probleme este lipsa oamenilor care să gestioneze aceste proiecte. În Ministerul Energiei, o echipă de doar 100 de oameni gestionează fonduri de 20 de miliarde de euro, spune secretarul general adjunct al instituției. Aceeași problemă cu lipsa specialiștilor o are și ANRE, care trebuie să asigure cadrul de reglementare pentru tot sectorul.

Ministerul Energiei scoate la concurs în luna decembrie un număr de 20 de posturi, toate pe durată nelimitată.

Șapte dintre ele sunt în Direcția Ajutor de Stat și Fonduri Europene, unde există o deficit mare de specialiști.

Un alt post vacant scos la concurs este cel de director general al Direcției Generale Politici Energetice și Green Deal.

Alte trei posturi sunt în cadrul Direcției Generale Juridice și Relații Internaționale, iar patru posturi sunt în cadrul Direcției Generale Piețe de Electricitate și Gaze Naturale, Eficiență și Riscuri.

Mai sunt scoase la concurs trei posturi în Direcția Generală Antifraudă, Integritate și Inspecție și alte două la Direcția Logistică, IT, Arhivă și Registratură.

100 de oameni împart 20 de miliarde de euro

Cătălin Bălan, secretar general adjunct al ministerului, spune că, într-un top al problemelor cu care se confruntă instituția, pe primul loc este lipsa personalului specializat.

„Dacă ne uităm de la distanță vedem că este un sector foarte important, prioritar, pentru România, în care un minister urmează să conducă investiții de aproape 20 de miliarde de euro (din Fondul de Modernizare și PNRR – n.r.), cu un persoanal de 360 de persoane din care, dacă dăm la o parte personalul TESA și direcțiile de susținere, rămânem cu vreo 100 de persoane care sunt implicate direct și care fac tot ceea ce înseamnă lansare de apeluri, evaluare de proiecte, semnare de contracte, monitorizare și implementare”, a afirmat Bălan, recent, în conferința ZF Energy.

El a observat că și mediul privat se confruntă cu o lipsă de specialiști care să facă management de proiect și să acorde consultanță la aceste proiecte.

În schimb, băncile au angajat în ultimii ani oameni foarte buni în analiza proiectelor din energie.

La rândul său, Gabriel Andronache, vicepreședinte al Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), spune că lipsa de personal calificat este una dintre principalele provocări cu care se confruntă momentan instituția pe care o reprezintă.

„Avem 350 de persoane angajate, din care 40 în teritoriu, schemă care nu a fost schimbată în ultimii cinci ani. Dar au venit atribuții și sarcini în plus pentru a fi rezolvate. Verificarea modului în care se fac decontările (către furnizori a diferenței dintre plafonul plătit de consumatori în facturi și prețul real al energiei – n.r.) este realizată de ANRE. Este o muncă infernală. S-a creat o nouă direcție generală, s-a luat personal din toate celelalte direcții pentru a crea această structură”, a arătat Andronache.

Iar volumul de muncă va crește și mai mult în perioada următoare:

„Apare legea hidrogenului, contractele pentru diferență, în curând apar și garanțiile de origine, toate trebuie rezolvate cu același număr de oameni. Au început să apară foarte multe solicitări de autorizații de înființare pentru proiecte de energie regenerabilă care trebuie analizate, față de perioada de acum cinci ani când nu exista așa ceva. Trebuie să facem și reglementări, ne apropiem de perioada a cincea de reglementare, când trebuie modificată legislația secundară”.

Pe site-ul ANRE nu există niciun post scos la concurs în următoarea perioadă.

Sursa foto: Dreamstime

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro