VIDEO 43 de kilometri de autostradă sunt aproape de deschidere. Cum arată acum loturile 3 și 4 de pe A1 Lugoj – Deva
Compania de Autostrăzi desfășoară începând de luni recepția lucrărilor pentru Loturile 3 și 4 ale autostrăzii A1 Lugoj – Deva. Cei 43 de kilometri de autostradă, a căror lucrări au început de aproape șase ani, sunt aproape gata și ar putea fi deschise circulației zilele acestea. Odată deschise cele două loturi, șoferii vor avea autostradă continuă de la Sibiu la granița de vest (Nădlac) cu excepția unei „găuri” de 13 km unde vor trebui construite niște tuneluri.
Procedurile de recepție au început de luni dimineața cu Lotul 4, iar dacă totul va decurge fără probleme, deschiderea traficului pe cei 43 de kilometri ar putea să se facă zilele următoare.
Autostrada Lugoj – Deva e în lucru încă din 2013 și cele două tronsoane erau așteptate să fie gata și acum un an când autoritățile de la drumuri își făceau planurile.
Cu cele două loturi deschise, șoferii vor putea practic circula de la Sibiu până la granița cu Ungaria de la Nădlac pe autostradă, mai puțin pe o porțiune de circa 13 km între Holdea și Margina.
Acolo va trebui realizat o secțiune de autostradă ce va conține o serie de tuneluri care să treacă prin dealuri, însă deși se știe de această situație de aproape șase ani, autoritățile de la drumuri abia au reușit la finalul lunii iunie să lanseze licitația pentru proiectare și construcție.
- Lot 3 – 21,14 Km – intre Ilia si Holdea
Constructor: JV Teloxim Con SRL / Comsa SA / Aldesa Construcciones SA / Arcadis Eurometudes SA
Valoare contract: 579.92 milioane lei
Contract semnat pe: 1 august 2013
- Lot 4 – 22,14 Km – între Șoimuș și Ilia
Constructor: JV SPEDITION UMB SRL / TEHNOSTRADE SRL
Valoare contract: 419.4 milioane lei
Contract semnat: 1 august 2013
–
VIDEO – Lotul 4 – Nodul rutier Șoimuș (Deva)
Lotul 4 – „Dealul Liliecilor” – zona care a dat cele mai multe probleme constructorului:
Lotul 3 – Ecoductele din zona Ohaba și nodul rutier de la Holdea:
Imagini cu ultimele lucrări de la capătul nodului 3:
–
Două loturi măcinate de multe probleme încă de la început
Lotul 3 (21,14 km) și Lotul 4 (22,14 km) au fost contractate încă din 2013, dar au fost constant măcinate de probleme. Inițial acordul de mediu pentru toate loturile autostrăzii Lugoj – Deva a fost modificat substanțial chiar după încheierea contractelor, fapt ce a impus modificarea semnificativă pe alocuri a proiectării. Astfel, pe lotul patru – printre altele – a trebuit realizat un ecoduct la Brănișca, iar pe Lotul 3 două ecoducte în zona Ohaba.
Ulterior a fost o mare problemă legată de autorizația de construire. Mult timp constructorii s-au apucat de lucru fără ca autorizația să fie emisă, dar apoi în octombrie 2015 lucrările s-au oprit. Abia din martie 2017 s-a emis autorizația de construire și lucrările au fost reluate. Practic, timp de doi ani nu s-a mișcat nimic pe șantier…
Pentru Lotul 3 a mai fost și problema descărcării traficului la capătul vestic al acestuia, pentru că din proiect nodul rutier făcea parte din lotul 2, adiacent. Însă acolo, ca urmare a modificării proiectului inițial conform noului acord de mediu, autoritățile au reziliat contractul. Astfel, mult timp le-a luat autorităților de la drumuri să accepte și să realizeze formalitățile pentru un nou nod rutier la Holdea realizat de constructorul lotului 3.
- Despre nodul de la Holdea și cum a ajuns ca acesta să existe: Nodul A1 la Holdea: 22 km de autostradă salvați de societatea civilă
Pe lângă aceste probleme, au existat și alte situații neplăcute întâlnite de constructori pe teren. Astfel, pe Lotul 4 constructorul a întâlnit pe traseul autostrăzii un cimitir, dar și o specie de lilieci protejată de lege ce a trebuit să fie monitorizată timp de un an și apoi să fie relocată.
Mai mult, tot pe Lotul 4, cele mai mari probleme s-au întâlnit în zona dealului Șoimuș, acolo unde autostrada practic taie o bună bucată din versant. În 2017 au început să apară primele alunecări serioase de teren.
Situația neclară a fost generată din cauza unui studiu de fezabilitate slab întocmit de către firma Diwi Consult, care nu avea deloc foraje geotehnice făcute pe deal, ci doar înainte și după acesta.
Într-un interviu acordat HotNews.ro, deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților, acuza la rându-i documentația slabă pe baza căruia s-a făcut proiectul.
„În anii 2000 aceste studii nu se făceau la un nivel de detaliu suficient. (…) Avem deja o autostradă care s-a surpat și a fost închisă un an [n.r. Sibiu – Orăștie, lotul 3]. Avem o alta în curs de construcție unde dealul s-a surpat [n.r. Lugoj – Deva, Lot 4]. Știți ce spunea Studiul de Fezabilitate despre acel deal de la Șoimuș? Spunea că este un deal din gresii foarte stabile”, a detaliat Drulă.
Soluția de a duce autostrada încât să taie din deal a fost aleasă la nivelul SF-ului în locul celei care traversează prin câmp deschis Mureșul culmea tocmai pentru a salva din costuri, considerându-se că două poduri ar fi prea scump…
Alunecarea din 2017: