Sari direct la conținut

Fricțiuni pe tema campaniei de referendum. Președinția și CNA nu se înțeleg cum trebuie informată lumea / Cum a dat AEP un clip în care nu se spun nici întrebările

HotNews.ro
Sigla CNA, Foto: Agerpres
Sigla CNA, Foto: Agerpres

Președinția și majoritatea membrilor CNA s-au confruntat, marți, pe tema campaniei pentru referendumul convocat de Klaus Iohannis, care a reclamat încă de la sfârșitul săptămânii trecute lipsa unor reguli clare privind campania în audiovizual. Dacă reprezentanții Președinției și PNL au susținut că forul audiovizual trebuia să-și exercite competența legală din propria inițiativă, majoritatea membrilor CNA au susținut că nu era nevoie de nicio prevedere specială.

  • Plus: Membri CNA au susținut că un spot al Președinției de îndemn la referendum e electoral, nu neapărat de interes public. Iar un spot al Autorității Electorale Permanente, ce prezintă alegerile și referendumul și a fost propus spre difuzare ca spot de interes public, a fost criticat pentru faptul că nici măcar nu menționează întrebările de la referendum.
  • UPDATE: CNA a respins, potrivit Paginademedia.ro, cererea Președinției ca spotul său să fie difuzat în regim de campanie de interes public.

La sfârșitul săptămânii trecute, Administrația Prezidențială a anunțat că a solicitat CNA să-și „respecte propria lege de funcționare” și să emită o decizie privind normele și regulile de reflectare a campaniei pentru referendum.

Motivul apelului ar fi faptul că unii radiodifuzori nu ar răspunde cererii președinției de a informa publicul cu privire la referendum, argumentând că nu ar exista reguli clare stabilite de CNA, așa cum e cazul campaniei pentru europarlamentare.

  • Săptămâna trecută, CNA amintise radiodifuzorilor că desfășurarea campaniei pentru referendum se supune legilor în vigoare (Legea referendumului, Legea audiovizualului, Codul audiovizual).

Marți, la CNA, reprezentanta Președinției, Mădălina Dobrovolschi, a apreciat că CNA nu trebuia să aștepte decizii de la Guvern ci „trebuie să-și exercite competența legală din proprie inițiativă (…) Dac[ legea nu menționează obligativitatea, nu înseamnă că nu e implicit datoria instituției să respecte regulile de funcționare”.

Ea a susținut și solicitarea Președinției ca CNA să adopte o recomandare de difuzare a unui spot realizat de Administrația Prezidențială, ca anunț de interes public, în care e prezentat referendumul. Spotul îl include pe președintele Iohannis, în calitate de inițiator al referendumului.

Poziția președinției a fost susținută de PNL prin senatoarea Iulia Scântei. Aceasta a criticat, totodată, și clipul realizat de AEP pentru prezentarea alegerilor europarlamentare și a votului pentru referendum, în care întrebările de la referendum nici nu sunt prezentate.

  • Iulia Scântei: „A face cunoscută întrebarea nu înseamnă că și indici cum să voteze”

Spotul AEP:

Discuția a dus, pe alocuri, la scandal între membrii CNA și la replici acide între unii dintre aceștia și invitați. Răspunsul majorității membrilor CNA care au luat cuvântul, anume cei ajunși în forul audiovizual la propunerea majorității guvernamentale, au susținut că forul audiovizual nu avea o obligație, ci doar dreptul să emită o decizie și, oricum, în condițiile actuale nu avea cum să facă acest lucru, conform legii, deoarece nu a fost timp pentru perioada legală de dezbatere publică.

Din declarațiile lui Radu Herjeu, membru CNA:

  • Unde scrie că CNA e obligat să dea o decizie privind campania electorală? (…) CNA nu poate impune televiziunilor private să facă emisiuni de interes public (n.red.: CNA face recomandări în acest sens)
  • Faptul că televiziunile nu au făcut emisiuni de acest fel e decizia lor
  • TVR are legea sa, e obligată prin lege să facă astfel de campanii, prin urmare TVR nu trebuia să aștepte de la CNA aprobare
  • În nicio campanie CNA nu a impus TVR sau oricui pe lumea asta să facă vreo emisiune (…) Opțiunea de a informa publicul aparține exclusiv radiodifuzorilor
  • Trebuia luată o decizie când toată lumea cădea de acord ce întrebări se pun etc. Adică acum vreo 2 luni, să fie în dezbatere publică înainte de campanie (…) Atât timp cât întrebările au fost scoase cu cinci minute înainte de începerea campaniei…
  • Dacă azi am da o decizie, am încălca legea flagrant. Și dacă am fi dat legea săptămâna trecută, s-ar fi întâmplat același lucru, nu s-ar fi întâmplat nimic la televiziuni. Mi-aș fi dorit să fie acum o lună și jumătate, nu să fie folosită politicianist împotriva unei instituții

Același Radu Herjeu a declarat că se simte „amenințat” personal de președinte în sensul că nu ar fi respectat rigorile legii și a insistat, la un moment dat, să i se răspundă care sunt „hoții din fruntea statului, ca să nu îi mai votez în viața mea”.

Membri ai CNA au spus că spotul prezidențial ar fi un spot „strict al unui competitor, al unei instituții competitoare electoral”, fapt pentru care locul lui ar fi în emisiuni de promovare electorală.

  • Argumentul aceluiași Radu Herjeu, publicat de acesta pe Facebook: „Administratia Prezidentiala ne-a solicitat sa recomandam radiodifuzorilor un spot privind referendumul de duminica, ca fiind de interes public. Din punctul meu de vedere, urmarind clipul cu atentie, el nu este unul de informare, ci unul de promovare a (doar) uneia dintre pozitiile fata de referendum, si anume prezenta la vot si votul pozitiv. Ceea ce este legitim, tinand cont ca este al initiatorului. Dar, neinsotit de clipuri continand celelate doua pozitii, de boicot sau de mers si votat negativ, nu poate fi considerat ca raspunde interesului public de a fi informat. Televiziunile pot si chiar ar trebui sa dea acest spot, in regim gratuit, asa cum cere legea, fara nicio recomandare din partea CNA. Si sa dea toate spoturile care indeamna la vot pozitiv/negativ sau la boicot. PS. Astept repercusiunile.”
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro