VIDEO Cum arată trenul lui Kim Jong Un și de ce dictatorilor nord-coreeni le place să călătorească pe calea ferată
Kim Jong Un face o nouă călătorie cu misteriosul său tren verde închis, de data aceasta la Vladivostok, pentru a se întâlni cu Vladimir Putin. Toți dictatorii din Coreea de Nord au călătorit des cu trenul, uneori multe mii de kilometri, până în Vietnam, dar chiar și spre România. Nu se știu foarte multe despre aceste trenuri blindate, luxoase, dar foarte lente, însă mai jos puteți citi despre ce spun cei care au văzut garniturile speciale.
AFP notează că trenul prezidențial are între 17 și 21 de vagoane, în fața lui rulează pentru siguranță un tren plin cu oameni înarmați, iar vitezele sunt mici: în Coreea de Nord maxim 45 km/h, în China maxim 80 km/h, în Rusia, cel mult 60 km/h. În tren se găsesc, în caz de urgență, și mașini (de exemplu o limuzină Mercedes), dar uneori și un mic elicopter.
Acum, Kim Jong un a mers doar nouă ore cu trenul până la Vladivostok, însă anul trecut călătoria până în Vietnam, unde s-a întâlnit cu Trump, a durat 60 de ore. Vagoanele arată retro, au fost produse la Phenian și sunt verde închis cu o dungă galbenă.
Sursele spun că în tren se găsesc săli luxoase de conferințe, decorate în alb, iar Kim are mai multe birouri, iar tatăl său avea chiar și un computer Macintosh, scrie Reuters.
Există dormitoare, vagon restaurant, scaune din piele de culoare roz, draperii de culoare ivoar și telefoane prin satelit.
Despre toți dictatorii din Coreea de Nord se spune că au avut fobie de avion și de aceea au ales trenul. În plus, țara fiind izolată din punct de vedere politic, singurele state cu care relațiile au fost și sunt oarecum bune sunt China și Rusia, aflate nu departe de capitala Phenian. Trenul este considerat și un simbol de statut pentru dictatorii nord-coreeni. Trenul este considerat de liderii coreeni mult mai sigur decât avionul, mai ales că țara nu a investit la capitolul aviație.
Legătura dintre dictatorii nord-coreeni și trenuri este atât de puternică încât s-a vorbit despre ”Pyongyang Express” și despre Train Diplomacy când au fost descrise lungime călătorii.
Trenul blindat este tradițional pentru familia care a condus în ultimele șapte decenii Coreea de Nord și conducătorii statului au călătorit enorm cu trenurile speciale.
Spre exemplu, Kim Jong Il (aflat la putere între 1994 și 2011) a călătorit de șapte ori cu trenul în China și de trei ori în Rusia. La fel ca actualul dictator, și el a fost la Vladivostok pentru a se întâlni cu Putin (în 2002). Cea mai lungă călătorie a sa a fost de aproape 20.000 km în 2001, către Moscova dus-întors.
Kim Ir Sen a călătorit mult cu trenul, iar cea mai lungă călătorie a fost în 1984, inclusiv în România, Cehoslovacia, RDG, Polonia și Bulgaria. Într-o carte din 2002, oficialul rus Konstantin Pulikovsky a povestit cum a fost călătoria de trei săptămâni făcută de Kim ir Sen la Moscova, cu trenul făcut cadou de Stalin. Pulikovsky scrie că în tren au fost gătiți homari care au fost aduși vii de la Paris, la fel au existat și lăzi cu vinuri de Bordeaux și Beaujolais
În ultimii doi ani Kim Jong Un a fost de patru ori cu trenul în China udne au fost luate măsuri draconice de securitate pe tot traseul. În aprilie 2018 a traversat pentru scurt zona demilitarizată (DMZ) către Coreea de Sud unde s-a întâlnit cu președintele țării rivale: Moon Jae-in.
Rețeaua feroviară din Coreea de Nord este într-o stare dezastruoasă și se vorbea de planuri de investiții finanțate de Coreea de Sud, însă probabil nu se vor concretiza prea curând.
Străinii nu au oficial voie să utilizeze trenurile interne în Coreea de Nord, cei care au reușit acest lucru beneficiind de o autorizație specială. O dată pe săptămână există un tren între Beijing și Phenian, dar circulația acestui tren a fost întreruptă des.
Există și tren direct Phenian – Beijing, distanța fiind 1.200 km. De la Phenian până la granița chineză sunt 220 km, iar viteza medie este de 35 km/h. Pentru că trenurile staționează mult la granițe, cei 500 km dintre Phenian și Shenyang sunt parcurși în 17 ore.