Cât de greu se construiesc drumurile în țară: după zece ani de încercări, reabilitarea unui tronson din DN6 între Alexandria și Craiova e din nou blocată / Aceeași soartă riscă și un tronson etern tergiversat din centura Capitalei
De aproape un deceniu autoritățile de la Drumuri se chinuie fără succes să reabiliteze un sector din DN6 Alexandria – Craiova. Inițial a fost un contract reziliat cu Romstrade a lui Nelu Iordache, iar de patru ani e în curs o altă licitație. După un constructor scos din joc în urma contestațiilor, Compania de Drumuri descalifică pe ultima sută de metri și ultimul ofertant și anulează cu totul licitația, punând cruce proiectului. Constructorul, o firmă italiană, contestă acum decizia. Pe de altă parte, același constructor ar putea avea oferta câștigătoare pentru un alt proiect tergiversat: lărgirea Centurii Capitalei între DN2 și A2 – astfel încât și aici s-ar putea complica situația. Cu toate acestea, Compania de Drumuri tocmai ce a semnat recent cu același constructor italian un contract de 58 de milioane de euro pentru Centura Timișoara Sud.
Info pe scurt despre situația reabilitării DN6:
– Un proiect de reabilitare de drum care de zece ani bate pasul pe loc: DN6 Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 (limită județ Olt cu Teleorman) – km 185+230 (limită județ Olt cu Dolj).
– În 2011 a fost semnat contract cu Romstrade, firma lui Nelu Iordache, pe circa 140 de mil. de lei. A urmat apoi un dosar de corupție pe bani europeni care viza și acest proiect, iar în noiembrie 2012 contractul a fost reziliat.
– După ani de zile pierduți, CNAIR relansează licitația pentru acest tronson rămas nereabilitat, iar în noiembrie 2017 atribuie contractul către o asociere condusă de firma Secol pentru 152 milioane de lei.
– Ofertantul de pe locul doi, firma italiana Tirrena Scavi, contestă rezultatul și căștigă definitiv în instanță descalificarea ofertei rivale. Ca urmare a rezultatului, oferta Tirrena Scavi obținea locul întâi și ar fi fost cea căruia CNAIR ar fi trebuit să atribuie contractul.
– Comisia de Evaluare de la CNAIR a decis însă să descalifice și oferta Tirrena Scavi și să anuleze cu totul licitația pentru reabilitarea DN6, Lot 2. Motivul? Conform unor documente depuse de firma italiană, Tirrena Scavi ar fi avut unele datorii către statul italian.
– Tirrena Scavi se apără și susține că sumele menționate în documentele de la ANAF-ul italian nu reprezintă datorii rămase definitive prin hotărâri ale instanței și a decis să conteste la CNSC descalificarea ofertei sale și, practic, și suspendarea licitației de către autorități.
– În contestația sa, Tirrena Scavi prezintă și concluziile trase de două case de audit independente – KPMG și Delloite – care au analizat documentele și care au conchis că sumele în cauză nu pot fi considerate datorii.
O situație similară și pe Centura Capitalei? De la primul drum realizat de chinezi, la oferte descalificate și timp pierdut
Situația complicată de la licitația pentru DN6, Lot 2 ar putea avea ramificații și pe alt proiect important din zona Capitalei – un proiect tergiversat și el de mai bine de un deceniu: reabilitarea și lărgirea la patru benzi a sectorului nord-est (DN2-A2) din Șoseaua de Centură Nord.
Acolo, în 2017, CNAIR a acordat inițial contractul de 50 de milioane de euro către chinezii de la Sinohydro. Cu toate acestea, rezultatul licitației a fost contestat, iar instanța decide definitiv descalificarea chinezilor.
Surse apropiate situației au precizat pentru HotNews.ro că următoarea ofertă ar fi cea depusă de Tirrena Scavi, dar situația din documentele companiei ar fi aceeași ca în cadrul licitației de pe DN6 – adică există aceleași „datorii” pe care CNAIR le-a considerat motiv de descalificare. Cu alte cuvinte, și în această licitație oferta italienilor ar putea fi descalificată – o decizie care s-ar lăsa cu noi contestații și cu licitația blocată sau chiar anulată.
„Este o situație ciudată. Ce se întâmplă pe DN6 poate avea ramificație și în alte licitații. Dacă procedura de pe DN6 va fi anulată până la urmă, sunt șanse mari ca și pe proiectul de pe Centură să se întâmple la fel dacă oferta Tirrena Scavi va fi cea câștigătoare”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura.
Foto: Tronsonul ce ar urma sa fie modernizat si largit la 4 benzi
Modernizarea și lărgirea la patru benzi a celor 11,5 km din Centura Capitalei între DN2 (Voluntari) și A2 (Autostrada Soarelui) e unul din proiectele blestemate ale COmpaniei de Drumuri. Rămasă nemodernizată pe partea de nord, bucata de centură a fost contractată în 2013, air contractul a fost reziliat în 2015 ca urmare a intrării în insolvență a constructorului. Compania de Drumuri a avut nevoie de doi ani (!) să relanseze licitația, air acum… după alți doi ani, licitația încă n-a fost încheiată și nici un contract n-a fost semnat…
Ofertă descalificată într-un proiect, dar cu un contract semnat într-altul
Pe de altă parte, CNAIR tocmai ce a semnat în decembrie 2018 un contract de 58 de milioane de euro tocmai cu Tirrena Scavi. Este vorba de proiectul Șoselei de Centură Sud a Municipiului Timișoara.
„Este foarte ciudat cum același constructor, cu fix aceleași presupuse datorii, a semnat în 18.12.2018 contractul Centurii Timișoara Sud”, scrie pe Facebook Asociația Pro Infrastructura, făcând apel la conducerea CNAIR „să formeze echipe profesioniste care să se ocupe exclusiv de licitații”.
De cealaltă parte, reprezentanții CNAIR au explicat pentru HotNews.ro că s-a putut semna contractul de la Timișoara cu Tirrena Scavi pentru că licitația a fost organizată în alt interval de timp și documentele prezentate de firma italiană mai demult nu ar fi conținut datoriile invocate acum ca motiv de descalificare din alte licitații.
„Documentele cu probleme de la Tirrena Scavi sunt de dată recentă, din toamna trecută. În licitația de la VO Timișoara, când au fost declarați câștigători, nu aveau aceste probleme. Oferta financiară a fost făcută acum, nu are nici o legătură o procedură cu alta”, a declarat pentru HotNews.ro Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Citește și: