Reclamațiile românilor legate de serviciile poștale s-au înmulțit în 2017: Furnizorii au plătit despăgubiri de 6,2 milioane de lei în cazul a 32.000 de reclamații
Furnizorii de servicii poștale au primit anul trecut peste 490.000 de reclamații, cu 16% mai multe decât în anul anterior, iar în cazul a 32.000 de reclamații au plătit clienților despăgubiri în valoare totală de 6,2 milioane de lei, a anunțat miercuri arbitrul telecom (ANCOM). „Veniturile din servicii poștale au crescut cu 8% în 2017, ajungând la 2,8 miliarde de lei, în timp ce traficul poștal total a înregistrat o scădere de 1%. Din cele aproximativ 500 de mii de reclamații depuse în 2017, pentru 32 de mii s-au acordat despăgubiri, în medie de 191 lei/reclamație”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele autorității.
- Traficul poștal
Din totalul de 556 de milioane de trimiteri poștale, 94% au fost trimiteri poștale interne (aproximativ 522 de milioane). Restul de 34 de milioane au fost trimiteri poștale internaționale, reprezentând 6% din traficul poștal total. Traficul intern a înregistrat o scădere de 2%, însă traficul internațional a crescut cu 8%.
Poșta de scrisori (444 de milioane de trimiteri) a însemnat 80% din totalul trimiterilor poştale din anul 2017, iar coletele (68 de milioane) au însemnat 12%, restul de 8% fiind alte servicii poştale: trimiteri express (18 milioane), publicitate adresată (17 milioane), mandate poștale (7 milioane), corespondență și imprimate de peste 2 kg (2 milioane).
În ceea ce privește traficul poștal internațional, a crescut cu 12% numărul trimiterilor poștale intrate în țara noastră, cele trimise din România scăzând cu aproape 7%. Tendința este una explicabilă prin popularitatea tot mai mare a comerțului electronic în rândul utilizatorilor români.
În medie, numărul trimiterilor poștale per locuitor a rămas constant în 2017, fiind de 28 de trimiteri/an/locuitor. Infografic disponibil aici.
- Valoarea pieței serviciilor poștale
Valoarea totală a pieței serviciilor poștale în anul 2017 a fost de 2,8 miliarde de lei, în creștere anuală cu 8%. Veniturile din trimiterile interne au crescut cu 10%, ajungând la 2 miliarde de lei (71% din totalul veniturilor din piaţă), în timp ce veniturile din trimiterile poștale internaționale au crescut cu 5% până la 0,8 miliarde de lei.
În funcţie de veniturile totale din servicii poştale realizate în anul 2017, liderul pieţei deţine o cotă de piaţă de 22%, principalul competitor 21%, următorul competitor 13%, restul de 44% din venituri fiind împărţite între ceilalţi furnizori.
- Serviciul universal
Traficul generat de serviciile incluse în sfera serviciului universal a scăzut în 2017 cu 23%, până la 179 de milioane de trimiteri (32% din traficul poştal total), din care 154 de milioane au fost trafic intern și 25 de milioane au fost trimiteri poștale internaționale.
Traficul intern inclus în sfera serviciului universal a continuat şi în 2017 declinul înregistrat în anii anteriori, scăzând cu 27%. Această evoluție a fost generată în special de faptul că unii furnizori au scos unele servicii din sfera serviciului universal, astfel că traficul intern neinclus în sfera serviciului universal a crescut cu 15% în 2017.
Compania Naționala Poșta Română (CNPR) a procesat 46 de milioane de trimiteri încadrate în sfera serviciului universal (26% – un sfert din traficul inclus în sfera serviciului universal), din care 26 de milioane au fost trimiteri poștale interne (17% din traficul intern inclus în sfera serviciului universal) și 20 de milioane de trimiteri poștale internaționale (80% din traficul internaţional inclus în sfera serviciului universal).
Vezi atașat raportul integral.