Sub 10% din casele de marcat au fost înlocuite și sunt în funcțiune. Ministerul Finanțelor atrage atenția că nu se vor modifica termenele
Ministerul Finanțelor a pus pe site o informare, printr-o fereastră de tip pop-up, prin care atrage atenția că operatorii economici trebuie să-și înlocuiască casele de marcat, cu cele care au jurnal electronic. De asemenea, precizează că termenele de dotare nu vor fi modificate. Doar 6,9% din totalul caselor de marcat au fost înlocuite de comercianți și sunt în funcțiune, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice și Agenției Naționale de Adminsitrare Fiscală (ANAF).
Potrivit datelor Fiscului, în România sunt 168.000 de operatori care au 800.000 de case de marcat. 700.000 sunt la contribuabilii mici. Dacă pentru contribuabilii mari termenul pentru înlocuire a fost 1 septembrie, pentru cei mici este 1 noiembrie.
“Prin OUG nr. 91/2014 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, au fost create premisele înlocuirii aparatelor de marcat cu rolă jurnal pe suport hârtie cu aparate de marcat cu jurnal electronic. Noile aparate de marcat pot fi achiziționate numai de la operatorii economici care au obținut autorizație de distribuție de la Ministerul Finanțelor Publice”, precizează MFP.
Stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi:
- 120.916 înregistrate în sistemul informativ al ANAF,
- 84.943 cu identificator fiscal atribuit,
- 55.041 în funcțiune la contribuabili.
Termenele de dotare cu noile aparate de marcat nu se vor modifica.
“În perioada de implementare, organele de control vor desfășura doar acțiuni de tip preventiv și nu de sancționare de la prima abatere. Avertismentul pentru nerespectarea termenelor se aplică de organul de control o singură dată. Procesele de implementare a noilor aparatelor de marcat sunt în plină desfășurare”, conform sursei citate.
- Solicităm tuturor celor implicați în acest proces să intensifice eforturile pentru finalizarea operațiunilor de avizare tehnică, autorizare, fiscalizare, instalare și punere în funcțiune a noilor aparate de marcat.
În vederea asigurării unei abordări de tip preventiv, MFP propune distribuirea de către organele de control din cadrul ANAF, a unor flyere care să conțină următoarele mesaje:
„ Dotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic este obligatorie!”
“Noile aparate de marcat pot fi achiziționate numai de la operatorii economici care au obținut autorizație de distribuție de la Ministerul Finanțelor Publice. Lista acestora este disponibilă pe site-ul MFP”.
“Termenele de dotare cu noile aparate de marcat nu se vor modifica.”
“În perioada de implementare, organele de control vor desfășura doar acțiuni de tip preventiv și nu de sancționare de la prima abatere, acestea urmând să analizeze situația de fapt a fiecărui contribuabil în parte, iar dacă acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, să aplice avertismentul și să stabilească, în funcție de constatări, un termen de dotare mai scurt sau mai lung, către maximul prevăzut de Legea prevenirii ( 90 zile).”
“Avertismentul pentru nerespectarea termenelor de dotare cu noile aparate de marcat se aplică de organul de control o singură dată.”