Sari direct la conținut

VIDEO Primii kilometri de autostradă terminați sub guvernarea PSD. Când vor fi deschise loturile 3 și 4 de pe autostrada A10 Sebeș – Turda? Un constructor reasfaltează o bucată de șosea înainte de inaugurare. Ce spune Compania de Drumuri

HotNews.ro
Frezarea asfaltului pe Lotul 3 din A10 Sebes - Turda, Foto: Forum peundemerg.ro
Frezarea asfaltului pe Lotul 3 din A10 Sebes - Turda, Foto: Forum peundemerg.ro

Cei circa 30 de kilometri de pe Loturile 3 și 4 ai autostrăzii A10 Sebeș – Turda ar putea fi deschiși traficului până la finalul lunii iulie sau la începutul lunii august. Constructorul italian al Lotului 3 a demarat în aceste zile o operațiune de frezare a asfaltului și de reasfaltare pe câțiva kilometri, după jumătate de an de contre cu Compania de Drumuri care semnalase probleme cu planeitatea și compoziția asfatului. „În momentul în care termină constructorul și ne cheamă, noi vom putea face recepția. Sperăm ca până la finalul lunii să facem recepția, dar nu depinde de noi”, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanții Companiei de Autostrăzi. Odată inaugurați, cei 30 de km dintre Aiud și Turda vor fi primii terminați sub guvernarea PSD după mai bine de un an și jumătate de mandat.

De câteva zile constructorul italian Tirrena Scavi s-a apucat să frezeze asfaltul pe mai bine de doi kilometri de pe Lotul 3 al autostrăzii A10 Sebeș – Turda, urmând a reasfalta bucățile în zilele ce urmează.

Lucrările de reparație vin după ce timp de jumătate de an constructorul s-a contrat cu CNAIR care susținea că sunt probleme cu planeitatea și rugozitatea asfaltului. Constructorul susținea că nu există probleme și că autostrada era gata de recepție încă din ianuarie, în timp ce autoritățile de la drumuri susțineau că sunt deficiențe de execuție care împiedică recepția lucrării.

Compania de Drumuri: „Sperăm ca până la finalul lunii să facem recepția, dar nu depinde de noi”

„Constructorul frezează acum zonele care sunt cu probleme de rugozitate și planeitate. În momentul în care termină constructorul și ne cheamă, noi vom putea face recepția. Sperăm ca până la finalul lunii să facem recepția, dar nu depinde de noi”, a declarat pentru HotNews.ro purtătorul de cuvânt al Companiei de Autostrăzi, Alin Șerbănescu.

„În noiembrie anul trecut am sesizat cosntructorul că sunt unele probleme de planeitate și de rugozitate a asfaltului. În ianuarie ne-au notificat că au terminat lucrările, la fața locului am constatat că s-au menținut problemele semnalate. Constructorul a contestat problemele semnalate. A fost CESTRIN care a măsurat și a descoperit aceleași probleme. Au frezat apoi un kilometru, dar nu a fost de-ajuns. Acum mai recent s-au făcut din nou verificări, DRDP Iași a coordonat acest control la care au participat și reprezentanți ai constructorului. Acum suntem în faza de remediere a acestor probleme de planeitate și rugozitate”, a spus reprezentantul CNAIR.

„Pentru fiecare lot va fi făcută recepția în funcție de cum termină fiecare constructor. Noi dorim să le deschidem pe amândouă odată. Pe Lotul 4 au avut niște probleme cu niște taluze care au căzut în luna martie. Mai mult, nu finalizaseră nici montarea parapetelor. Acum așteptăm notificarea din partea constructorului ca să putem face recepția”, a mai spus Șerbănescu.

Primii kilometri de autostradă finalizați sub guvernarea PSD din ultimele 19 luni

Odată deschiși circulației, cei 30 de km dintre Aiud și Turda vor fi practic primii kilometri de autostradă terminați sub guvernarea PSD care a preluat mandatul de peste un an și jumătate, după alegerile din decembrie 2016. După preluarea puterii la început de 2017, guvernarea PSD a mai deschis traficului 15 km de pe Lotul 2 al A1 Lugoj – Deva, dar acea porțiunea era gata încă de la final de 2016, de pe vremea cabinetului Cioloș.

De amintit că lucrările la întreaga autostradă A10 Sebeș – Turda au început în urmă cu mai bine de patru ani, în 2014, într-un moment în care tot PSD era la guvernare. Șantierele s-au blocat în 2015 când s-a aflat că pe 66 din cei 70 de kilometri ai autostrăzii nu exista autorizație de construire, deși constructorii făcuseră deja mai bine de un sfert din lucrări.

Autorizațiile au fost emise un an mai târziu și lucrările au fost deblocate, dar alte probleme birocratice au ținut șantierele pe loc.

Imaginile la zi cu loturile 3 și 4 de pe A10 Sebeș – Turda

Un utilizator al forumului peundemerg.ro și membru al Asociației Pro Infrastructura a publicat mai multe clipuri video filmate din mașină și dronă cu cele două loturi de pe A10 Sebeș – Turda.

În clipul de pe Lotul 3 se văd și zonele unde constructorul lucrează în prezent la frezarea asfaltului.

Imaginile video arată că, înafară de zona unde constructorul operează în aceste zile pe Lotul 3, cele două loturi de autostradă sunt gata să primească traficul rutier.

Lotul 3:

Lucrările de frezare a asflatului de pe Lotul 3 din dronă

Lotul 4:

În urmă cu o lună Asociația Pro Infrastructura cerea deschiderea traficului pe Lotul 4 și acuza autoritățile că au încălcat toate promisiunile pentru deschiderea autostrăzii.

„S-au dus pe apa sâmbetei toate promisiunile oficialilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor România care ne-au zis că vor da drumul în luna mai, apoi în iunie. (…) Cât timp își vor mai risca viața oamenii pe drumul național paralel, în timp ce la câțiva metri distanță zace o autostradă care le oferă siguranță net superioară?”, transmitea atunci API.

Cei circa 30 de km din autostrada A10 Sebeș – Turda (Loturile 3 și 4) aveau mare parte din lucrările de drum finalizate și ar fi fost gata să preia traficul rutier încă de la începutul anului, după cum suținea API.

Autoritățile de la Drumuri au refuzat să facă recepția invocând unele probleme la execuția lucrărilor, dar motivând și prin faptul că regulamentul de recepție – în forma sa actuală – interzice recepționarea lucrărilor care nu este 100% gata, chiar dacă unele lucrări rămase de executat nu au legătură cu calea de rulare.

Autostrada A10 Sebeș – Turda, pe loturi. Loturile 3 și 4 sunt cele dinspre capătul nordic (vișiniu – lotu l3; galben – lotul 4)

Lotul 3 – 12,45km – de la intrarea in Aiud pana la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700)

Valoare: 420.511.921 lei (circa 91 milioane de euro la cursul din 2017)

Constructor: Tirrena Scavi S.p.A Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A

Contract: Semnat pe 16 aprilie 2014

Termen de finalizare (contractual): Martie 2016

Lucrarile finalizate: decembrie 2017

Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000)

Valoare: 470.004.894 lei (circa 102 milioane de euro la cursul din 2017)

Constructor: SC PORR Construct SRL/PORR Bau GmbH

Contract: Semnat pe 16 aprilie 2014

Termen de finalizare (contractual): Martie 2016

Lucrări finalizate: ianuarie 2018

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro