Noul Sistem Electronic de Achiziții Publice- SICAP, proiect IT de 27 milioane de lei, dezvoltat de grupul UTI, a fost lansat public: De ce merge foarte greu momentan
Noul Sistem Electronic de Achiziții Publice (SICAP), un proiect IT de 27 de milioane lei lei finanțat cu fonduri UE, a fost lansat luni, dar funcționează cu întârzieri mari. „Astăzi SICAP funcționează în mediul de producție, ceea ce înseamnă că procedurile noi se desfășoară deja în SICAP, iar procedurile vechi se desfășoară pe SEAP in lichidare. A mers greu și probabil va mai merge greu 1-2 ore, deoarece am mai făcut optimizări în mediul de producție. Este un proiect întârziat, dar astăzi sunt mândru că am reușit să facem lansarea.”, a declarat pentru HotNews.ro Liviu Stoica, președintele AADR, agenția care gestionează sistemul IT.
- „Pe Sistemul Național de Achiziții Publice funcționează în prezent doua aplicații – cea noua SICAP prin proiect european si cea veche SEAP. Ce se întâmplă cu aplicația veche? Peste câteva luni, până când vor merge licitațiile în lichidare o vom ține în funcțiune, după care o să rămână doar ca sistem de raportare, iar în noua aplicație vom prelua și istoricul. Aplicația nouă are mult mai multe criterii de căutare.”, a declarat pentru HotNews.ro Liviu Stoica președintele Agenției pentru Agenda Digitala a României (AADR), care gestionează acest sistem IT.
SICAP a costat 27 milioane de lei (inclusiv TVA), fiind implementat de firma UTI Grup, având ca subcontractor firma Total Soft.
- Detalii anunțate în data de 1 aprilie de AADR și Ministerul Comunicațiilor:
„Începand cu data de 02.04.2018, va fi disponibil noul Sistem Electronic de Achizitii Publice dezvoltat in cadrul proiectului „Sistem informatic colaborativ pentru mediu performant de desfasurare al achizitiilor publice – SICAP”.
Implementarea acestui proiect major a reprezentat un lung drum în care:
- Am aliniat functionalitatile sistemului la cele mai noi prevederi legislative transpuse din legislatia europeana in legislatia romaneasca; noul sistem de achizitii este unul dintre cele mai moderne sisteme din Europa.
- Am oferit inca din luna mai 2017, un mediu de lucru Demo public (http://sicap.elicitatie.ro/pub) pentru acomodarea utilizatorilor cu interfetele si fluxurile de lucru. Feed-back-ul trimis de utilizatori a fost analizat de AADR si, in cazul in care s-a impus, am aplicat corectiile sau cerintele in aplicatia informatica.
- Tot din luna mai 2017, aplicatia informatica SICAP a fost testata în mod repetat, cu un numar de peste 1000 de scenarii de teste, care au adresat modulele sistemului din toate perspectivele de utilizare/utilizatori (Autoritati contractante, Operatori Economici, Institutii cu rol de monitorizare, reglementare si control în achizitii, Operatori SEAP).
Dorim sa va asiguram pe aceasta cale ca AADR, prin personalul sau specializat, va fi alaturi de dumneavoastra, oferind raspunsuri la întrebarile legate de noul sistem, precum si îndrumare pe parcursul perioadei de acomodare cu utilizarea în productie a acestuia.
Cu aceasta ocazie, va prezentam faptul ca serviciul de suport oferit de AADR, help-desk, a asigurat, la nivelul anului 2017, urmatoarele solicitari:
- Call center: 500-1000 apeluri zilnice
- Timp real de rezolvare a unei solicitari pe cale telefonica: 5 minute
- E-mail: 300-500 e-mailuri zilnice
- Solicitari prin posta: 400-700 solicitari zilnice
Pe perioada de tranzitie, vechiul sistem de achizitii publice si noul sistem de achizitii publice vor functiona în paralel, adresand functionalitatile descrise aici. La finalizarea acestei etape de tranzitie si operationalizare, vechiul SEAP se va închide, ramanand doar un instrument de raportare.
Astfel, va prezentam, cu aceasta ocazie, cateva cifre care arata robustetea sistemului vechi de achizitii publice, de la lansarea în productie a SEAP, fiind vorba despre perioada 2006 si pana în prezent:
- Autoritati contractante: 19.703;
- Ofertanti înregistrati în sistem: 127.242;
- Repere publicate în catalogul electronic: 1.489.373;
- Cereri de oferta/proceduri simplificate: 125.398;
- Cumparari directe publicate în sistem: 16.123.237;
- Valoare achizitii atribuite prin sistem: 30.871.905.571.969 RON;
Noul sistem de achizitii publice îsi propune sa vina si mai mult decât vechiul sistem în ajutorul utilizatorilor, având la baza implementate cele mai noi tehnologii, o interfata prietenoasa si facila, date structurate, criterii avansate de cautare. De asemenea, sistemul nou de achizitii publice este aliniat complet cerintelor legate de noile formulare legislative prin care se transmit anunturile la Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), cerintelor legate de verificarile ex-ante ale ANAP si este integrat cu institutii-cheie în domeniul achizitiilor publice precum ANAP, CNSC, ANI, Consiliul Concurentei, DNA, Curtea de Conuri”.