Sari direct la conținut

​​ANALIZA Bugetul pe 2018, dezastruos pentru infrastructura rutiera: Alocari insuficiente pentru autostrazile in lucru, infime pentru noile proiecte scoase la licitatie si ZERO pentru unele lucrari deja contractate

HotNews.ro
Infrastructura rutiera, eterna problema, Foto: Asociatia Pro Infrastructura
Infrastructura rutiera, eterna problema, Foto: Asociatia Pro Infrastructura

Bugetul pentru anul 2018 in domeniul infrastructurii rutiere adoptat de Parlament contine alocari insuficiente pentru autostrazile aflate in lucru, la jumatate sau chiar un sfert fata de cat ar fi nevoie, desi unele proiecte ar trebui finalizate chiar anul urmator. In plus, mai multe proiecte care au contractele semnate sau sunt deja finalizate in mare proportie au ZERO lei alocati pe anul urmator. Mai grav, majoritatea proiectelor lansate in licitatie in 2017 au alocari infime pentru 2018: Autostrada Sibiu – Pitesti, drumul expres Pitesti – Craiova, primii kilometri de autostrada din Moldova, autostrada de centura Sud a Capitalei sau Podul peste Dunare de la Braila.

Aici poate fi consultat Bugetul Transporturilor pe 2018. Proiectul bugetului de stat a fost adoptat pe articole, joi, în plenul comun al Parlamentului, urmând ca vineri, la ora 12,00, să se dea votul final.

Autostrazile IN LUCRU, multe tronsoane cu termen de finalizare in 2018:

A3 Bucuresti – Brasov

Din acest obiectiv sunt in lucru circa 3 kilometri la intrarea in Bucuresti in zona Petricani, precum si cei 6 km contractati in luna octombrie intre Rasnov si Cristian.

Pentru „ciotul” din Bucuresti finalul de an inseamna un stadiu fizic de circa 70%, in timp ce financiar stadiul e de doar 50%. Bugetul necesar pentru 2018 ar fi de circa 80 de milioane de lei, cu atat mai mult cu cat tronsonul ar trebui sa fie gata in vara.

Pentru sectorul Rasnov – Cristian, parte din A3 Comarnic – Brasov, ar fi nevoie de un minim de 20 de milioane de lei, cat sa se atinga cei 15% care se dau ca avans in contractele de infrastructura.

Alocarea bugetara pe 2018: 21 milioane de lei, dintr-un necesar de minim 100 milioane de lei.

La una din dezbaterile din Parlament pe tema bugetului secretarul de stat in Transporturi Maria Magdalena Grigore a recunoscut ca suma alocata pentru A3 ajunge doar pentru trei luni.

A10 Sebes – Turda

„Pe loturile 1 si 2, stadiul fizic si financiar se ridica la aproximativ 40%. Pentru un avans rezonabil de 30%, considerand ca proiectele sunt deblocate si vor avansa rapid in anul 2018, ar fi nevoie de 200 de milioane de lei pentru fiecare lot, 400 de milioane in total. Pentru loturile 3 si 4, chiar daca fizic sunt aproape finalizate, exista restante financiare de aproximativ 200 de milioane de lei care vor fi platite in anul 2018. Totalul necesar: 600 de milioane. Bugetat de guvern: 212 milioane de lei, adica aproximativ 35% din necesar”, atragea atentia in urma cu o saptamana Asociatia Pro Infrastructura.

A1 Lugoj – Deva

Pentru anul 2018 Bugetul prevede o alocare de circa 217 milioane de lei, fata de un necesar de 430 de milioane de lei.

„Pentru atingerea in anul 2018 a unui procent fizic si financiar de 100% pe loturile 3 si 4 ale acestei autostrazi, CNAIR trebuie sa faca plati de aproximativ 180, respectiv 200 milioane lei pentru cele doua tronsoane. In plus, mai sunt necesare plati de 50 de milioane de lei si pentru ultimele lucrari executate de Salini pe lotul 2. Astfel, pentru o buna desfasurare a lucrarilor care sa duca la deschiderea traficului pe loturile 3 si 4, asa cum cei de la conducere au afirmat in nenumarate randuri, ar fi necesari cam 430 de milioane de lei. Cat este prins in buget? 217 milioane de lei”, scria Pro Infrastructura.

Proiecte CONTRACTATE sau incepute si cu ZERO lei pe 2018

Pe langa alocarile insuficiente pentru marile proiecte in curs, in bugetul pe anul 2018 exista si proiecte cu contracte semnate care nu au primit NICI UN LEU pentru anul urmator.

Cel mai flagrant exemplu este cel al Pasajului de la Domnesti peste Centura Capitalei, un proiect promis de peste cinci ani, foarte necesar pentru descongestionarea unui punct nevralgic de langa Bucuresti.

Contractul este semnat inca din luna mai 2017, dupa ce a durat mai bine de doi ani ca licitatia publica sa fie organizata. Alocarea bugetara pe 2018: ZERO.

Intr-o situatie similara este si centura de la Radauti si, mai nou, centura Comarnic, al carui atribuire de contract o anunta in urma cu cateva saptamani Compania de Autostrazi. Ambele proiecte au o alocare bugetara ZERO pe 2018.

Soseaua de Centura a Municipiului Suceava, un banal drum 1X1 pe care mai trebuie finalizati doar 7 km ce si asa sunt construiti in proportie de 85%. Din 2015 Compania de Drumuri nu reuseste sa-i gaseasca un constructor si in urma cu un an promitea ca se va ocupa de lucrari in regie proprie. Nu s-a mai intamplat. Pentru anul 2018, insa, alocarea bugetara este ZERO.

Marile proiecte scoase la licitatie si care ar trebui sa inceapa din 2018

Dincolo de proiectele aflate in lucru si care au primit o alocare bugetara insuficienta, nici proiectele scoase la licitatie si care ar trebui contractate in urmatorul an nu beneficiaza de o sustinere financiara adecvata in bugetul creionat de Guvern.

Vorbim de proiecte importante precum Autostrada Sibiu – Pitesti, drumul expres Pitesti – Craiova, primii kilometri de autostrada din Moldova sau autostrada de Centura Sud a Capitalei. In plus, pentru modernizarea unei mici portiuni a actualei Sosele de Centura Sud a Capitalei pe 2018 nu s-a alocat NICI UN leu.

Pentru toate aceste proiecte, daca vor fi atribuite si contractate in 2018, Compania de Drumuri va trebui sa vireze cate un avans care reprezinta 15% din valoarea proiectului.

A1 Pitesti – Sibiu. In luna iunie Compania de Drumuri a lansat in licitatie proiectarea si executia a 43 de kilometri din autostrada pe cele doua capete – Sibiu-Boita si Pitesti-Curtea de Arges. In luna octombrie au fost depuse ofertele. Valoarea estimata este de circa 2,6 miliarde de lei.

Alocarea pe 2018, insa, este de doar 32 milioane de lei, adica 1,2% din valoarea estimata.

Drumul expres Pitesti – Craiova – o sosea de mare viteza de circa 121 de km, scoase la licitatie in 2017 si cu o valoare totala estimata la circa 820 de milioane de euro, 3,77 miliarde de lei. Ofertele, aici.

Alocarea bugetara pe 2018: 7,4 milioane de lei, adica 0,2% din valoarea estimata.

Autostrada de Centura Sud (A0). Valoarea estimata pentru cei 53 de kilometri de autostrada este de circa 590 de milioane de euro, adica 2,7 miliarde de lei. Licitatia este in curs.

Alocare bugetara pe 2018, insa, este de 3,9 milioane lei, adica 1,5% din valoarea estimata.

Largire la 4 benzi a unei bucati din actuala Sosea de Centura Sud si realizarea unor pasaje supraterane la intersectia cu DN4 (Popesti – Leordeni) si DJ401 (Berceni). Valoarea estimata era de circa 88 milioane de euro, adica 404 milioane de lei. Licitatia a fost lansata in luna mai si inca nu s-a incheiat.

Alocarea bugetara pentru acest proiect pe anul 2018 este ZERO.

Podul peste Dunare de la Braila – lucrare pe care CNAIR o descrie ca fiind „cea mai complexa lucrare dein infrastructura din ultimii 27 de ani„. Licitatia a fost lansata in mai, iar in octombrie contractul a fost atribuit, dar pana in prezent inca nu a fost si semnat. Valoarea totala este de 433 milioane de euro, adica 2 miliarde de lei. Avansul de minim 15% pentru demararea proiectului ar insemna 299 de milioane de lei.

Alocare bugetara pe 2018: 23,8 milioane de lei, adica putin peste 1% din valoarea proiectului.

Centura Bacau (A7) – primii 16 kilometri de autostrada din Moldova. Scoasa la licitatie in urma cu o saptamana, centura ar putea fi contractata in anul ce vine. Valoarea estimata a proiectului este de circa 773,6 milioane lei.

Alocarea bugetara pe 2018: 17,9 mil lei, adica 2,3% din valoarea estimata.

Centura Timisoara Sud. In luna aprilie a fost licitata constructia centurii cu cate o banda pe sens – 25 km estimati la circa 85 de milioane de euro, adica 391 milioane de lei. In august s-au deschis ofertele si urmatorul termen cand s-ar putea anunta castigatorul este 15 ianuarie.

Alocarea bugetara pe 2018: 11,9 milioane lei, adica de 3% din valoarea estimata.

Bugetul pentru intretinerea infrastructurii rutiere, la jumatate fata de acum doi ani

Dincolo de alocarile pe proiecte individuale, este de remarcat si bugetarea insuficienta la capitolul intretinere. Deputatul USR Catalin Drula avertiza ca alocarea bugetara pe 2018 pentru intretinerea infrastructurii rutiere este la jumatate fata de acum doi ani.

„Intretinerea infrastructurii rutiere: al doilea an la rand in care se aloca mult prea putin. S-au alocat 326 mil lei fata de anul 2016 cand s-au cheltuit 584 mil lei, deci alocarea este la jumatate. Rezultatele le-am vazut cu totii: tratatemente ieftin cu criblura, drumuri mai proaste, gropi, lipsa marcaje, indicatoare, etc”, sustine Drula.

Deputatul USR sustine ca alocarile insuficiente pentru proiectele de infrastructura in curs vor avea un efect negativ inca din primele luni cand constructorii vor trebui notificati legal cu privire la resursele financiare alocate pe fiecare proiect.

„Reamintesc ca la inceputul anului se vor trimite notificari catre toti constructorii sa-si ajusteze graficul de lucrari in functie de bugetul aprobat. E o prevedere din Legea Finantelor Publice (art 43^1). Rezultatul va fi dezastruos (s-a mai intamplat o data in 2013, consecinta fiind intarzieri de ani de zile si pierderi economice): sistarea lucrarilor sau incetinirea ritmului la cota de avarie”, avertiza Drula.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro