[P] Scrisoare catre Parlamentul Romaniei
Bursa Romana de Marfuri face apel la Parlamentul Romaniei pentru a aduce in atentia lor implicatiile aprobarii prin lege a amendamentelor propuse la OUG nr.64/2016 de liberalizare a pieţei gazelor naturale. BRM reclama ca initiativa incalca normele statului de drept si principiile economiei de piata si solicita parlamentarilor sa ia masuri pentru a evita “o tulburare majora a activitatii economice dintr-un domeniu vital de activitate.”
Catre:
Doamnele si Domnii Deputati din Parlamentul Romaniei
Stimata Doamna si stimate Domnule Deputat in Parlamentul Romaniei,
Ne adresam din nou dumneavoastra, ca reprezentantul indreptatit si ultim al poporului roman in procesul de legiferare. Facem din nou apel la calitatile dumneavoastra prezumate de corectitudine si de intelepciune pentru a evita o tulburare majora a activitatii economice dintr-un domeniu vital de activitate, piata nationala a gazelor naturale, precum si pentru a impiedica incalcarea grava a drepturilor unui agent economic emblematic din tara noastra (Bursa Romana de Marfuri).
Se readuce pentru a se supune votului dumneavoastra un proiect de lege care, prin amendamentele sale, ne provoaca noua, Bursa Romana de Marfuri (BRM), o profunda nedreptate si care, pe de alta parte, ameninta functionarea si dezvoltarea pietei gazelor naturale in Romania.
Avand ca pretext aprobarea prin lege a OUG nr.64/2016 de liberalizare a pietei gazelor naturale, dar fara legatura cu aceasta si adaugand elemente substantiale fata de forma adoptata de Senat, propunerea legislativa reintoarsa de la Comisia de Industrii si Servicii staruie a impune o singura licenta de operator de piata centralizataa de gaze naturale, propusa a fi acordata nominal OPCOM – ului, fililala a Transelectrica, companie controlata de stat si mentine obligativitatea tranzactionarii unui procent substantial, (pentru inceput) de 70% din cantitatea de gaze disponibila prin respectiva piata monopolista. Totodata, amendamentele propuse afecteaza structural sistemul energetic romanesc si pun sub semnul incertitudinii investitii majore : gazoductul BRUA si pe cele din platoul continental al Marii Negre.
In momentul de fata, precum se stie, sunt licentiati si functioneaza in tara noastra doi operatori de piata en gros de gaze naturale: Bursa Romana de Marfuri si OPCOM. Practic insa, toate tranzactiile au fost efectuate pe platformele primeia. Nu au existat incidente, nu au fost critici sau sanctiuni din partea autoritatii pietei, ANRE, participantii si-au manifestat prin chiar participarea lor preferinta pentru ringurile bursiere. Sunt pregatite de catre BRM sa intre in exploatare mecanisme, instrumente si piete noi, menite sa situeze Romania la un nivel bursier superior in context european.
Cu atat mai scandaloasa apare, asadar, propunerea legislativa de a deposeda prin forta (citeste lege) un agent economic de activul sau important, piata pe care a creat-o cu costuri majore, pentru a o da acum competitorului sau.
Impotriva acestor preconizate modificari ale peisajului institutional au luat pozitie autoritatile romane competente, cele ale comunitatii europene, participantii la piata, asociatiile lor, bursele straine, presa de specialitate.
Comisia de Industrii si Servicii, functionand ca un sui-generis mecanism de redistribuire a resurselor, inclusiv private, in economia romaneasca si depasindu-si menirea de a reglementa generic, a ignorat pana acum observatiile celorlalte autoritati, ale specialistilor si practicienilor si si-a concentrat energia pentru a propune o lege cu dedicatie directa!
De retinut este faptul ca nu exista justificari obiective pentru introducerea monopolului si pentru quasi – nationalizarea care se preconizeaza a avea loc, iar argumentele presupus tehnice au fost pe rand toate demontate de catre institutiile competente ale statului (Ministerul Energiei, ANRE, Consiliul Concurentei ) si cele europene (Comisia Europeana, Agentia Europeana de Reglementare a Energiei, Asociatia europeana a Traderilor de Energie). Cu toate acestea, justificarile neadevarate si false ale amendamentului 6 sunt in continuare prezentate catre dvs., in scopul dezinformarii si inducerii in eroare. Pe dreptul comun, se propune, pur si simplu, deposedarea discretionara a unui agent economic de bunul sau, de rezultatul investitiilor sale. Altcineva, nominalizat direct, va primi bunul referit, impreuna cu un monopol total al serviciilor aferente, justificat nicicum de realitatea practica a performantelor sale. O industrie intreaga va fi adiacent perturbata. Cetateanul – consumator final va suferi si el, prin eliminarea unui palier de concurenta pe lantul de formare a pretului. Creativitatea, calitatea serviciilor, noul, spiritul antrenorial specific agentilor economici privati vor fi eliminate.
S-a sesizat ca proiectul de act normativ aduce atingeri grave nu numai dreptului de proprietate si de libera initiativa, dar si unor obiective si proiecte economice fundamentale ale Romaniei, precum si ale ordinei si normelor UE.
Eroarea grava comisa de catre Comisia de Industrii si Servicii cu amendamentele propuse a alertat astfel institutiile europene la cel mai inalt nivel. Insusi comisarul european pentru energie si schimbari climatice, conform celor mentionate recent in presa romaneasca, s-a adresat factorilor decidenti din Romania, inclusiv presedintelui Comisiei mai-sus referite. In scrisoarea transmisa pe 9 octombrie se arata ca Romania risca procedura de infringement daca amendamentele vor fi adoptate definitiv de Parlament:
”Comisarul european cere ferm Parlamentului Romaniei sa-si reconsidere pozitia fata de amendamentele propuse. In cazul in care amendamentele vor fi adoptate definitiv, Comisia [Uniunii Europene, nota noastra] va trebui sa ia in considerare procedura de infringement impotriva Romaniei in vederea garantarii libertatilor fundamentale stabilite prin Tratatul privind functionarea UE si principiilor pietei libere, prevazute in cel de-al treilea pachet privind energia.”
Dati-ne voie sa credem ca, atentionati, dumneavoastra si toti deputatii din Parlamentul Romaniei nu veti achiesa la o initiativa care incalca grav normele statului de drept si principiile economiei de piata. Respingerea amendamentelor propuse si aprobarea prin lege a OUG 64 in forma adoptata de Senatul Romaniei reprezinta solutia corecta de liberalizare a pietei gazelor naturale in conformitate cu principiile si legislatia europeana.
Ne exprimam, asadar, speranta ca veti analiza responsabil proiectul legislativ mentionat si veti adopta fata de el pozitia demna de inalta magistratura pe care o serviti prin meritul dumneavoatra si votul popular.
Cu deosebita consideratie ,
Conducerea Bursei Romane de Marfuri