Exercitiile fizice stimuleaza capacitatea de a invata o limba straina
Invatarea unei limbi straine este intotdeauna dificila la varsta adulta, dar procesul poate fi cu mult imbunatatit daca facem miscare in timp ce invatam, arata un nou studiu ale carui constatari au fost publicate recent in revista de specialitate „PLOS One”. Miscarea fizica sporeste capacitatea adultilor de a memora si utiliza vocabularul unei limbi straine pe parcursul dobandirii acesteia, noteaza nytimes.com.
In ultimii ani, o multime de studii efectuate pe animalele de laborator, cat si pe oameni, au aratat ca procesul de memorare este stimulat de adoptarea unui program de activitate fizica zilnic. Rozatoarele care au acces la rotile de alergat au o activitate cerebrala mai buna decat animalele sedentare, iar studentii au rezultate cu mult mai bune la testele academice daca efectueaza un tip de activitate fizica la scoala.
Multi oameni de stiinta sustin ca exercitiile fizice modifica biologia creierului, facandu-l mai receptiv la noile informatii, o calitate pe care cercetatorii o intituleaza plasticitatea creierului.
Cu toate acestea, multe dintre intrebarile legate de miscarea fizica si functiile mentale au ramas fara raspus, inclusiv cele referitoare la momentul potrivit pentru efectuarea exercitiilor fizice, inainte sau dupa participarea la testele de inteligenta.
Pentru a realiza noul studiu, cercetatorii chinezi si italieni au analizat ce se intampla in creierul adult in timpul procesului de invatare al unei noi limbi straine.
Pentru a vedea ce rezultat are efectuarea exercitiilor fizice asupra acestui proces, cercetatorii au recrutat 40 de barbati si femei din China care si-au propus sa invete limba engleza. Volutarii detineau cateva notiuni de baza, insa erau departe de a stapani aceasta limba straina.
Cercetatorii au impartit voluntarii in doua grupuri: cei ce au continuat sa invete limba straina prin metode traditionale si cei ce au ales sa participe la sesiuni de memorare a vocabularului prin miscare.
Participantii celui de-al doilea grup au utilizat biciclete statice cu 20 de minute inainte de inceperea programului de studiu, continuand cu o sedinta de inca 15 minute de mers pe bicicleta pe durata studiului.
Ambele grupuri au invatat noul vocabular urmarind cuvintele proiectate pe un ecran, impreuna cu imaginile obiectelor asociate cuvintelor necunoscute. Fiecare sesiune a constat in invatarea a 40 de cuvinte in limba engleza.
Dupa fiecare lectie, participantii au realizat un test de vocabular ce presupunea asocierea imaginilor cuvintelor corecte. Pe tot parcursul experimentului ce a durat doua luni, voluntarii au participat la opt sesiuni de vocabular in engleza.
Raportul cercetatorilor arata ca la sfarsitul fiecarei sesiuni, studentii care au mers pe biciclete statice au avut rezultate cu mult mai bune la testele de vocabular, prin comparatie cu restul participantilor.
De asemenea, cei dintai au devenit mai competenti in a recunoaste cuvintele asociate imaginilor, iar cunostintele acumulate pe parcursul studiului au fost de lunga durata, prin comparatie cu participantii sedentari.
„Rezultatele studiului nostru arata ca activitatea fizica realizata pe parcursul sesiunii de dobandire a unei noi limbi straine imbunatateste capacitatea de a memora. Beneficiile se extind si dincolo de simpla contributie la imbunatatirea memoriei. Exercitiile fizice ofera noi abilitati de a utiliza vocabularul intr-un mod creativ,” declara Simone Sulpizio, coautoarea studiului si profesoara de psihologie si lingvistica la Universitatea Vita-Salute San Raffaele din Milano.