Sari direct la conținut

​VIDEO/FOTOGALERIE Devine tot mai echilibrat "meciul" uzinelor Dacia-Renault Mioveni vs Tanger. Cum arata marea fabrica marocana si cum vrea tara nord-africana sa devina o forta in industria auto

HotNews.ro
Masini Dacia si Renault in peisajul desertic de langa uzina din Tanger, Foto: Renault
Masini Dacia si Renault in peisajul desertic de langa uzina din Tanger, Foto: Renault

​De ani de zile se vorbeste despre uzina de la Tanger care constituie un mare pericol pentru uzina Dacia de la Mioveni fiindca productia s-ar putea muta acolo. Ei bine, la cinci ani de la deschidere, uzina de la Tanger si-a respectat calendarul si este la doar trei luni de capacitatea maxima. La Tanger vin noi furnizori auto, infrastructura este extinsa in ritm rapid si salariile sunt mult sub cele din Europa. Insa pentru Mioveni ceasul al 12-lea nu a sosit inca fiindca sit-ul pitestean are avantaje importante, iar pentru Maroc nu s-au anuntat si alte planuri de extindere.

Informatia pe scurt

  •  Marocul are 34 de milioane de locuitori si vrea sa devina o super-forta in industria auto, obiectivul fiind sa fie produse in 2020 peste un milion de vehicule. Productia Renault se va apropia anul acesta de 400.000 vehicule la cele doua uzine, iar in 2019 se deschide o uzina Peugeot-Citroen.
  •  Statul marocan spune ca este total deschis globalizarii si a atras zeci de companii din industria auto construind autostrazi si linii de tren, modernizand puternic portul Tanger si oferind scutiri de taxe.
  •  Uzina de la Tanger a reusit in cinci ani sa ajunga la o capacitate anuala de peste 300.000 de vehicule si la un numar de 7.900 de angajati. Pentru ca este o tara predominant agricola, a fost o mare problema gasirea angajatilor, astfel ca Renault a infiintat un mare centru de formare in incinta uzinei, centru finantat de stat.
  •  Uzina este mult mai putin automatizata decat Mioveniul. Fiind vorba de un stat islamic, in uzina sunt mici spatii de rugaciune, iar femeile poarta si hijab in timpul lucrului.
  • Tanger va produce la anul mai multe masini decat uzina de la Mioveni si avantajele celei mai mari uzine auto din Africa tin de pozitia geografica excelenta, de costurile reduse de logistica si de salariile mult mai mici decat in Europa.
  •  Mioveniul are o platforma mult mai mare decat Tanger, are mult mai multi furnizori si produce si motoare si sasiuri. In plus, realizeaza modelul cel mai scump si de succes al Dacia: SUV-ul Duster.
  •  Vestea buna pentru Mioveni este ca la uzina de la Tanger nu sunt inca planuri de extindere dincolo de cele 340.000 masini/an. Insa exista in urmatorii ani riscul ca „bucati” din productia de la Mioveni sa fie mutate la Tanger, mai ales daca s-ar decide sa se lucreze 7 din zile din 7, astfel incat capacitatea uzinei africane sa se apropie de 400.000 unitati/an.
  •  Viitorul uzinei de la Mioveni depinde de succesul comercial al Duster a carui a doua generatie se lanseaza in acest an. Anul trecut au fost produse 190.000 de masini Duster, iar in 2018 estimam ca se poate trece de 200.000 daca va exista cerere.
  •  Renault spune ca uzina marocana este „exceptionala din punct de vedere al protectiei mediului” pentru ca are zero emisii de CO2 si pentru ca deseurile industriale sunt reciclate in totalitate.

Marocul, o „tara deschisa total in fata globalizarii” face orice pentru investitori

Marocul are peste 34 de milioane de locuitori, iar suprafata este aproape dubla fata de Romania. Tara este condusa din 1998 cu puteri depline de catre regele Mohamed al VI-lea care a dezvoltat economia si a incurajat investitorii straini, insa in acelasi timp a avut grija sa inabuse orice opozitie pe plan intern si sa reduca la tacere disidentii.

Marocul profita de pozitia sa geografica si filosofia adoptata de Regat este bine creionata de ministrul industriei, al economiei sii comertului, Moulay Hafid Elalamy.

„Am decis sa ne deschidem total in fata globalizarii, fara limite. In acest peisaj al globalizarii exista multinationale precum Renault care cauta moduri de a-si ameliora competitivitatea. Daca nu ar reusi ameliorarea, pur si simplu ar disparea, astfel ca noi am decis sa oferim acestor parteneri unelte cu care sa cucereasca noi piete”, spune ministrul marocan al industriilor. Aceste „unelte” cuprind si scutirile de impozite, dar si autostrazile si liniile de tren atat de necesare. Marocul a adoptat modelul unor tari precum China si Vietnam care, desi sunt conduse de regimuri autoritare, incurajeaza pe scara larga companiile straine sa investeasca.

El a spus, in discursul tinut la fabrica Renault Tanger cu ocazia producerii masinii cu numarul un milion, ca daca aceste companii castiga in competitivitate, are enorm de mult de castigat si Marocul, fiindca se fac angajari si vin la buget incasari tot mai mari din impozite.

Contextul politic este important si conteaza faptul ca Marocul este un loc propice pentru investitii fiindca, fata de alte tari din nordul Africii, unde protestele Primaverii Arabe au dus la schimbarea conducerii statului (exemple bune sunt Tunisia, Libia si Egipt), in Maroc protestele au fost mai putin violente si Regele a ramas la putere, operand schimbari la nivelul constitutiei si organizand alegeri anticipate.

PIB-ul mediu pe locuitor este de 3.100 dolari, salariile sunt si ele mai scazute decat in Europa de Est, insa femeile au mai multe drepturi decat in alte tari arabe si perceptia generala este ca situatia economica se imbunatateste, chiar daca extrem de lent. Tara a avut in 2015 crestere economica record, insa lucrurile au stat rau in 2016 cand seceta a afectat agricultura.

Nu au fost singurele probleme. Au existat tensiuni intr-un oras izolat din nord, Al Hoceima, dupa ce un vanzator de peste a murit in circumstante cumplite si lumea s-a revoltat, iesind in strada. Politia a intervenit si apoi a instalat starea de urgenta, retragandu-se dupa cateva luni. Trebuie mentionat ca protestele au fost impotriva politicii guvernului, nu impotriva monarhului.

Uimitorul parcurs al celei mai mari uzine auto din Africa

In 2012 asistam la deschiderea oficiala a fabricii care de atunci a produs peste un milion de masini, dintre care 474.000 Sandero si 320.000 Dokker. Atunci, in februarie, la uzina erau adusi sute de oameni, mai ales scolari, care erau inghesuiti in microbuze vechi pentru a-l intampina pe Regele Mohamed al VI-lea care a venit insotit de garzi imbracate in costume in stil medieval.

Atunci ne intrebam daca uzina de la Tanger chiar poate fi o amenintare pentru Dacia si daca va ajunge sa produca la fel de multe masini. De partea Marocului erau – si inca sunt – mai multi factori: pozitia geografica excelenta si salariile mult mai mici. Insa la dezavantaje se numara faptul ca tara este predominant agricola, cu 40% dintre lucratori activand in acest domeniu.

Experienta industriala era redusa, iar in domeniul auto era minima, chiar daca a existat la Casablanca un mic sit de asamblare a unor vehicule Renault inca din anii 60′. Din 2005 uzina SOMACA din Casablanca produce Logan si cativa ani mai tarziu s-a adaugat Sandero, dar SOMACA ramane o fabrioca destul de mica ce asambleaza 70.000 de masini/an.

Cu Tanger este alta poveste. Uzina a ajuns la aproape 8.000 de angajati si nu a fost usor, fiindca nu exista aproape deloc forta de munca calificata in tara pe domeniul industriei auto. S-au facut recrutari din tot regatul, chiar si unii pastori berberi si-au schimbat ocupatia si un rol extrem de important l-au avut specialistii pe care Renault i-a trimis din Romania si Franta.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro

ARHIVĂ COMENTARII
PentruRomania • 2023-09-24 15:17:52
„Italia nu poate fi penalizată de alţi parteneri europeni...". Nici Romania si totusi se intampla.
9 95
Landser • 2023-09-24 15:29:01
Pai tu compari Italia cu Romania?!
66 8
Master-Blaster • 2023-09-24 19:06:31
Italia s-a dus in jos mult ; dar tot este mai bine ca în austria
0 18
bogdan1477 • 2023-09-24 16:56:24
Pai si Romania ar trebui sa faca la fel. Doar ca e o diferenta intre lipsa acordului Schengen, cu greu dovedibila ca ilegala, din pacate, si blocarea unilaterala a unui drum, care e dovedibila ca ilegala.
7 38
pehash • 2023-09-24 17:00:34
De ce este ilegală? Este ilegal să închizi Calea Victoriei in weekend?
29 7
JohnnyBrav0 • 2023-09-24 18:49:59
Sa vezi procese daca afla salvini ca noi inchidem Transfagarasanul 8 luni pe an. Oare ne mai lasa italienii sa intram in Schengen?
6 3
aladdin • 2023-09-25 06:11:49
Îl închidem doar pentru mașinile cu număr de Italia?!
2 4
Bila • 2023-09-25 14:24:00
Daca nu stii de ce e ilegala, odata ce ai intrat in Schengen, poate ca alte site-uri ar trebui sa frecventezi alte site-uri prima data. Pt inceput ti-l propun pe cel al Comisiei Europene, pe site-ul ei sunt trecute conditiile aplicarii si obligatiile statelor membre Schengen.
0 0
H2SO4 • 2023-09-24 19:11:45
Austriecii or să spună că de fapt ei se protejează de migranți, prin restricționarea circulației în pasul Brenner. Mai ales acum cu asaltul dat Italiei de migranți care visează și la lebedele austriece.
3 2
Mistrelutz • 2023-09-24 16:56:28
diferenta e ca noi permitem. italia,nu.
6 36
demaGOGU • 2023-09-24 15:27:41
Schengen e mort.
71 14
AliKimiku • 2023-09-24 16:39:44
Rusia e moarta si ingropata!
9 55
bogdan1477 • 2023-09-24 16:57:32
Ai vrea tu si cu stapanii tai sa fie asa. Totusi, inafara de Austria care se comporta ca o sluga a Rusiei, restul tarilor vor Schengen. Inclusiv Italia, condusa de extrema dreapta.
5 59
pehash • 2023-09-24 17:14:57
Ce legatura are cu Schengen? Si noi avem restrictii de trafic greu in weekend pe Valea Prahovei. Bine ca nu are rosofilul salvini prieteni camionagii prin Romania sa se ne dea in judecata la UE.
32 4
Idealistu • 2023-09-24 15:43:07
Asta este scopul imigratiei masive in UE, sa dezbine si in final sa distruga UE. In UE sunt destui tampiti de stanga care nu vad pericolul, fiind spalati la creier de o ideologie criminala. Iar in spate sta mana lunga a rusiei.
18 73
JohnnyBrav0 • 2023-09-24 16:21:16
Corect. Dezinformarea este cheia strategiei orcilor si idioti utili se gasesc peste tot, din pacate. Este vorba de o limitare pe timp de noapte a traficului greu de orice fel (nu doar italian) printr-o zona montana din Tirol care sufera din cauza aglomeratiei si poluarii. Practic, salvini (care anul trecut vroia sa plece la moscova pe banii rusilor) spune ca e dreptul italienilor sa-si plimbe camioanele noaptea pe la ferestrele satenilor austrieci din pasul Brenner. Eu zic sa-i intrebam pe amaratii aia care locuiesc la intersectia Colentina cu dna Ghica ce parere au despre subiect.
24 21
Lenor • 2023-09-24 17:26:20
Casele sătenilor austrieci nu se află direct la autostradă, ci la distanţă de ea. Pe de altă parte nu camioanele care transportă marfa îi deranjează pe austrieci, ci migraţia. Cetăţenii statelor africane se bucură că au fost "eliberaţi" de ruşi. De ce nu-şi consolidează "democraţia" în ţările proprii? Iar dacă vor să emigreze o pot face în Rusia, China, etc. nu în Vestul decadent.
4 42
JohnnyBrav0 • 2023-09-24 18:46:20
Ce legatura are migratia cu articolul asta? Migrantii sunt transportati noaptea de italieni cu camionane de marfa?? "restricţii impuse vehiculelor de marfă". Da, casele nu se afla pe autostrada. Se afla la cateva zeci de metri. In pasul Brenner, o vale cu versanti abrupti si ecouri. Trebuie sa fii ultimul tampit sa nu intelegi care e rezultatul..
4 5
civism • 2023-09-24 18:53:19
Vedeti ca migratia aia masiva se intampla si in Romania. Si noi aducem din Pakustan, B
7 13
Alecsey • 2023-09-24 22:21:34
Ai habar mah de ce aducem? Iti dau un exemplu clar din acest week-end! Am avut nevoie de oameni ptr munca la o casa finalizata (la rosu), plateam 200 lei cu pachetul de tigari, apa si 3 mese. Nu a venit nici un satean... Ei nu muncesc la asa ceva. De asta prefer sa angajez asiatici: sunt harnici, stiu meserie, punctuali si seriosi. Nu precum romanasul tarus.
9 9
ScrlLk • 2023-09-25 09:30:10
Ca și la noi și la asiaticii ăștia sunt oameni și oameni, unii harnici alții puturoși. La firmă închiriem des pentru lucru în depozit și niciodată nu vin aceiași, știi de ce? Pentru că ei văd România doar ca punct de tranzit, scopul lor final fiind țările din vest unde să poată primi ajutoare. Austria are o oarecare dreptate cu migranții de la noi.
2 1
civism • 2023-09-25 11:32:36
Asta e comentariu de “afacerist” roman. Deci tu nu le oferi un loc de munca stabil, cu carte de munca, de pe urma caruia sa primeasca o pensie, sa aiba o asigurare medicala, ci le dai bani la negru 200 ( asa ai stabilit tu pretul pietei), tigari si mancare. Daca au un accident de munca ii tratezi cu tigari sau cu mancare? Oare de ce nu s-ar inghesui oamenii la asa un chilipir?
0 3
civism • 2023-09-24 19:01:15
Vedeti ca migratia aia masiva se intampla si in Romania. Si noi aducem muncitori necalificati din Pakistan, Banglades, Sri Lanka, Nepal, India. Cum or fi fost alese aceste tari? O fi inexistenta apropiere culturala? Nu aduci macar oameni cu calificari inalte, ci muncitori necalificati pe minim pe economie si salarii mici, pentru restaurante, saormerii si constructii. Astea sunt locurile de munca a caror creare este incurajata de Statul Roman?
8 3
Scarface1000 • 2023-09-24 22:56:47
Deci Viktor Orban avea dreptate in 2015 cand a zis ca imigratia ilegala este o gresala care o sa distruga Europa?!
7 5
[deleted] • 2023-09-24 15:55:58
Acest comentariu a fost șters.
4 29
Conjectura • 2023-09-24 16:12:10
Deci austriecii sunt măgari şi cu alții (cu scuzele de rigoare simpaticelor patrupede). Măcar attack consolare să avem..
4 29
Scarface1000 • 2023-09-24 22:57:58
Da, doar ca cu Italia nu le merge, aia stau pe capu lor zilnic pana o sa cedeze nehammer!
2 6
NituCt • 2023-09-24 16:15:03
Hai sa scapam de migrantii invadatori (precum si de progresistii cu studii in stiinte sociale) si am erzolvat problema. Apoi, nu cumva Italia e cea care NU extradeaza persoane condamnate in alte tari ?
9 25
Nyk1 • 2023-09-24 16:39:40
Este datoria noastră ca popor să ne sprijinim frații latini!
29 10
JohnnyBrav0 • 2023-09-24 17:18:35
Clar.. postacii kremlinului sar sa sprijine fratii latini ;)
10 22
Tanchistul • 2023-09-24 16:49:07
Romania aprove this .
5 17
mmmircea • 2023-09-24 18:54:10
Ma uit la marcaje si vad ca le-a fugit asfaltul austriecilor cum le-a fugit si italienilor la podul de la Braila.
10 1
seria5 • 2023-09-24 19:38:49
Austria sluga Rusiei
1 5
elysyum • 2023-09-24 20:34:42
Numai aderarea la NATO, poate curata sub bocanc dur, haznaua filorusa din coasta Italiei.
1 5
Bbb24 • 2023-09-24 23:38:06
Pai daca nu sunteti in stare sa va aparati frontiera v-a apucat umanitatea normal că Austria nu vrea sa intre tiruri pline cu imigranti pe teritoriul ei si bine face. Aparati-va granita si nu ii lasati sa debarce tractati-i inapoi. La mine la usa daca vin cinci arabi, pakistanezi etc si spun ca au fugit din tara lor si mor de foame eu ce fac ii primesc in casa ca asa vrea ONU? Pai in cateva zile ma dau ei afara din casa. Lasati vrajeala si prosteala care o vindeti oamenilor. Schenghen ar trebui suspendat pana cand afumatii astia extremisti de stanga de la Bruxelles nu inteleg ca asa nu se mai poate.
8 2
StoianCo • 2023-09-25 10:11:31
Inca putin si o dam toti in extreme de genul elvetienilor, unde noaptea nu ai voie sa tragi apa la toaleta ca deranjezi vecinii! Mereu m-am intrebat... ce faci acolo in caz de flatulenta excesiva? Chemi repede salvarea, inainte sa cheme vecinul politia?
3 2
INTERVIURILE HotNews.ro